A BMW hatalmas túlélő - Szép csendben készülnek már az autózás igazán nagy dobásai

2018. november 26. 06:11    
nyomtatás
 
Sokan ostorozzák a németeket azért, mert nem vállalták fel az úttörő szerepet és szemlátomást le is maradtak az elektromos autózásban. Robert Irlinger viszont egészen máshogy látja ezt, tényekkel és eladási statisztikákkal alátámasztva bizonyítja, hogy néhány év leforgása alatt hatalmas utat tettek meg az elektromobilitás területén. A BMW i almárkájánank, amely a plug-in hibrid és tisztán elektromos modelleket tömöríti magába, vezére elárulta azt is a vele készített interjúnkban, hogy milyen nagy dobásokra készülnek a következő években. Melyek lesznek azok a nagy fejlesztések, amelyek a háttérben már javában zajlanak és hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a BMW megvalósítsa hosszútávú céljait.

Kereskedés BMW-részvényekkel a Portfolio Online Tőzsdén!


A BMW elkötelezte magát az elektromos autók iránt, ugyanakkor a vállalat menedzsereinek kijelentései, nyilatkozatai arról is tanúskodnak, hogy nem engedték még el teljesen a dízel technológiát. Hogyan fog kinézni a BMW gyártási stratégiája a következő években?

A BMW világos stratégiát fogalmazott meg a következő évekre vonatkozóan, amelynek keretében gyors ütemben mozdulunk el az elektromobilitás irányába. Egyre több benzines és dízel járművünknél alkalmazzuk majd a 48 voltos hibrid rendszert, folyamatosan növeljük majd plug-in hibrid modelljeink számát és jelentős fejlesztéseket végzünk az elektromos hajtásláncok területén annak érdekében, hogy új tisztán elektromos modelleket dobhassunk piacra. Azt viszont látni kell, hogy az elektromos meghajtású modelljeinkkel párhuzamosan még nagyon sokáig gyártani fogjuk a kizárólag belsőégésű motorral szerelt autóinkat is.

Sokan kritizálják a német autógyártókat azért, mert lemaradtak az elektromos autók gyártásában, értékesítésében, amelyet döntően azzal indokolnak, hogy nem akarják kannibalizálni jelenlegi modellportfóliójukat, illetve várják az elektromos autók iránti kereslet élénkülését. Senki sem vállalata fel az úttörő szerepet, inkább mindenki kivárt. Mi erről a véleménye?

Elég ránézni az eladási statisztikákra, hogy kiderüljön, a prémium szegmensben a BMW piacvezető volt a részben és teljesen elektromos autók értékesítésében. Tavaly több mint 100 ezer autót értékesítettünk, köszönhetően a BMW i3 és az iPerformance modellek népszerűségének, terveik szerint idén 140 ezer autót értékesítünk majd.

Mindezek alapján bátran kijelenthetem, egyáltalán nem érezzük azt, hogy le lennénk maradva az elektromos autózásban.


Lát olyan ígéretes technológiát, amely drámai növekedést hozhat az elektromos autók hatótávolságában?

Egyelőre a lítiumion-technológia a meghatározó, ezeknek az akkumulátoroknak az energiakapacitása jelentős mértékben növekedett az elmúlt években. Példaként említhetjük a BMW i3 akkumulátorát, amelynek energiakapacitása a duplájára növekedett öt év leforgása alatt. A kutatás és fejlesztésbe ölt hatalmas összegeknek köszönhetően pedig további gyors javulás várható ezen a területen, amelynek köszönhetően egyrészt jelentősen növekedhet az elektromos autók hatótávolsága, másrészt csökkenhet az akkumulátorok előállítási költsége. Teljesen új technológia megjelenéséről tehát nem beszélhetünk, a meglévő lítiumion-technológia gyors fejlődéséről viszont igen.

A lítiumion-technológia fejlesztésében valóban nagy potenciál van még, de mi lesz a következő évek igazán nagy durranása, mi a véleménye például a hidrogénről, mint üzemanyagról és az azt felhasználó üzemanyagcellás járművekről?

Lehetnek olyan országok és speciális területek, ahol megvalósulhat az üzemanyagcellás járművek tömeggyártása a jövőben. Ugyanakkor egyelőre nem állunk készen a tömeggyártásra, de ehhez hozzá kell tenni azt is, hogy a Toyotával kötött együttműködési megállapodásunk keretében már javában folynak a fejlesztések ezen a területen.

Ami viszont sokkal fontosabb és valóban a következő évek nagy dobása lehet, az a szilárdtest akkumulátorok megjelenése.


A BMW jelentős összeget fordít egy kompetencia központ felépítésére, ahol az akkumulátorcellák fejlesztése folyik majd. Hatalmas erőbedobással dolgozunk azon, hogy akkumulátoraink hatótávolsága növekedjen, a felhasznált cellák száma és magának az akkumulátorcsomagnak a súlya csökkenjen.

Mi hozhatja el fordulópontot az elektromos autók szélesebb elterjedésében?

Az elektromos autók egyelőre drágábbak, mint a belsőégésű motorral szerelt modellek, amely döntően az akkumulátorok magasabb árából fakad. Ahhoz, hogy ez a helyzet változzon, szükség van az akkumulátorok, az elektromos autók hajtásláncának gyártási költségeinek csökkentésére. A következő fontos dolog a jó minőségű, nagy teljesítményű töltőinfrastruktúra megléte az autópályák mentén annak érdekében, hogy az elektromos autósok képesek legyenek gyorsan, nagy távolságok megtételére is. Végül fontos a hatótávolságról is beszélni, 400-600 kilométer elegendő lehet a vásárlók számára.

Az igazán gyors elterjedéshez viszont a WLTP-menetciklus szerinti nagyjából 700 kilométeres hatótávolságra, jó minőségű töltőinfrastruktúrára és alacsonyabb árakra lenne szükség.


Tartósan eddig egyetlen autógyártó sem tudott nyereségesen elektromos autókat gyártani, a BMW mikor lehet képes erre?

Már ma is képesek vagyunk arra, hogy pénzt keressünk elektromos autóinkkal.

A BMW az egyik legnyereségesebb autógyártó a világon, de hogyan alakulhatnak a profit marzsok a következő években, hogyha az elektromos autózás a vártnál gyorsabb ütemben terjed majd el?

A profitabilitásra vonatkozó célkitűzéseink függetlenek attól, hogy milyen típusú autókat gyártunk. Az általunk meghatározott 8 és 10 százalék között profitmarzs elérése néha nem egyszerű, de nagyon keményen dolgozunk mindig azon, hogy teljesítsük. Az elektromos autók esetében például jelentős munka folyik a hajtáslánc gyártási költségeinek lefaragásáért.

Mindezek alapján nem beszélhetünk arról, hogy a BMW profitabilitás az elektromobilitás miatt csökkenne.


Az elektromos hajtáslánc egyszerűbb felépítésének köszönhetően sokkal könnyebb az autóiparba betörnie egy új szereplőnek, mint egy évtizeddel ezelőtt. Jó példa erre a Dyson, amely porszívógyártóként bejelentette, elektromos autók gyártásába kezd, amelyekhez maga kívánja gyártani az akkumulátorokat is.

Lehet, hogy könnyebbé vált a piacra lépés, azt viszont látni kell, hogy a nagyszámú, jó minőségű autók legyártása egyáltalán nem könnyű feladat. Az elmúlt években valóban több új szereplő is megjelent a piacon és biztosan lesznek új belépők a jövőben is, kíváncsian várjuk, végül kik lesznek igazán sikeresek közülük. Egy dolog viszont biztos, mi minden versenytársnak nagyon örülünk, hiszen a verseny a vásárlóink érdekeit szolgálja.

Hogyha megnézzük, a BMW több mint 100 éves üzleti modellje a tökéletesre reszelt belsőégésű motorokra és a kimagasló vezetési élményre épült. Hogyan lehet majd fenntartani a BMW mítoszát az elektromos meghajtású, önvezető autók korában?

Hogyha közelebbről megvizsgáljuk a BMW történelmét látható, hogy nem egyetlen üzleti modellre épült az elmúlt 100 évünk. Nagyon sikeresen gyártottunk motorokat repülőgépekhez, majd motorokhoz, ezt követően pedig nagyon sikeresek voltunk az autógyártásban is. Utóbbi esetében az üzleti modellünk már most is gyorsan változik, elég csak példaként említenem a DriveNow szolgáltatásunkat, amelynek keretében egyes modelljeinket rövidebb-hosszabb időre kibérelhetik ügyfeleink. És igyekszünk más lehetőségeket is megragadni annak érdekében, hogy bővítsük a mobilitáshoz kapcsolódó szolgáltatásainkat. Nagy tradícióink vannak abban egyébként, hogy változtassunk üzleti modellünkön, amennyiben a külső környezet változása ezt megköveteli.

Jó példa erre az az együttműködés, amelyet az iparág vezető szereplőivel kötöttünk az önvezető autózás területén.


Herbert Diess, a Volkswagen csoport vezére nemrég arról beszélt, hogy mai állás szerint talán 50 százalék annak az esélye, hogy 10 év múlva a német autóipar még mindig a világ élvonalához tartozik. A BMW hol tart majd 10 év múlva?

A céljaink világosak, a prémium szegmensben piacvezetők akarunk lenni az autógyártásban és a mobilitáshoz kapcsolódó szolgáltatásokban.

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír



hirdetés
Állásajánlatok
Tőzsdei adatszolgáltatás Üzletágvezető
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium