Egyre égetőbb a probléma - A Daimler is egy közös akkumulátorgyárért lobbizik

MTI/Portfolio
2018. augusztus 5. 16:10    
nyomtatás
 
Az ázsiai akkumulátorgyártók piaci dominanciájának a kockázataira figyelmeztetett Michael Brecht, a Daimler üzemi tanácsának az elnöke a dpa hírügynökségnek adott interjúban, felszólítva egyúttal az autóipari vállalatokat, hogy "német vagy európai" megoldást keressenek a problémára.

Kereskedés Daimler-részvényekkel a Portfolio Online Tőzsdén!


Minden az akkumulátoron múlik


A német autógyárak hatalmas összegeket invesztálnak különböző felhasználási célra alkalmas akkumulátoregységeket összeállító üzemek építésére, magukat az akkumulátorcellákat azonban ázsiai gyártóktól szerzik be. A teljes globális akkumulátorpiacot néhány ázsiai gyártó uralja
- mutatott rá a Daimler világszerte 290 ezer alkalmazottjának érdekeit a cég felügyelőbizottságában képviselő Michael Brecht.

Az elektromos mobilitásnál végső soron minden magán az akkumulátorcellán áll vagy bukik. Ezen múlik a jármű teljesítményétől kezdve a kapacitásán keresztül a működésének a dinamikájáig szinte minden - mutatott rá, hozzátéve, hogy "egyetlen technológiában sem tehetjük ki magunkat néhány vállalat kénye-kedvének". Leszögezte: már pusztán merő önös érdekből is német vagy európai megoldást kellene találnunk a problémára.

A nagy európai autóipari beszállítók azonban ezt másként gondolják. Sem a Bosch, sem a ZF nem tervezi saját akkumulátorgyártás beindítását. Kizárólag a Continental foglalkozik a gondolattal, de az is csak legfeljebb a következő generációs szilárdtest-akkumulátorok esetleges gyártásával, és arról is csak 2020 után hozná meg a végleges döntést.

Összeurópai akkumulátorgyárért lobbiznak a franciák is


Saját európai autóakkumulátor-gyártó ágazat létrehozásának a támogatása mellett szólalt fel a francia PSA csoport autóipari konszern vezérigazgatója, Carlos Tavares is márciusban.

Jelezte, teljes mellszélességgel támogatnának egy autóakkumulátorok fejlesztésével és gyártásával foglalkozó európai nagyvállalat létrehozását. Tavares is rámutatott, foglalkozik ugyan néhány európai vállalat akkumulátortelepek összeállításával, maguknak az akkumulátorcelláknak a gyártása azonban olyan nagy ázsiai cégeknél összpontosul, mint a kínai CATL, vagy a dél-koreai LG Chem és a Samsung.

Európa teljesen lemaradt ezen a területen


Nem véletlenül lobbiznak ennyire a nagy autógyártók vezetői annak érdekében, hogy fejlesszenek végre saját akkumulátorgyártó kapacitásokat közös erővel. Jelenleg ugyanis teljesen rá vannak szorulva az ázsiai beszállítókra ezen a területen, némi javulást a North Volt már említett projektje jelenthet, amely a tervek szerint 32 GWh akkumulátorkapacitást eredményezhet éves szinten 2022 után.

Mindezeket figyelembe véve nem véletlenül figyelmeztetnek sorra az iparági szereplők, hogy az elektromos autózás térnyerése veszélybe sodorhatja az európai beszállítókat, amelyek közvetlenül és közvetve 5 millió embernek adnak munkát. Roberto Vavassori, a European Association of Automotive Suppliers (CLEPA) elnöke nemrég éppen arra hívta fel a figyelmet, hogy az elektromos autók elterjesztésével gyakorlatilag átjátsszák az üzlet Kínának, amely Dél-Koreával és Japánnal karöltve uralja az akkumulátorpiacot. Véleménye szerint meg kell akadályozni, hogy a kínai versenytársaik olyan nagyvonalú ajándékhoz jussanak, mint az akkumulátorok megrendelése.

Vavassori számításai szerint az európai autógyártók minden egyes eladott elektromos autóval 4-7 ezer eurós bevételt generálnak a kínai beszállítóknak.


A Volkswagen már saját gyártásban gondolkodik


A héten kiderült, a Volkswagen a nagy autógyárak közül elsőként projektet indít a következő generációs akkumulátorok gyártására.

Hosszabb távon nem tehetjük ki magunkat néhány ázsiai beszállító kénye-kedvének
- jelentette ki Herbert Diess, a konszern vezérigazgatója a féléves eredménybeszámoló alkalmából Wolfsburgban.

Éppen ezért a konszern a kaliforniai Quantum Scape céggel létesített közös vállalatot. Amennyiben a tömeggyártás megvalósíthatónak bizonyul, 2022-23-ban az ígéretek szerint beindítják a kísérleti üzemet és 2024-25-ben megkezdik a tömeggyártást is.

Diess egyben kitért arra is, hogy a lítium-ion-akkumulátorok tömeggyártása egyáltalán nem kezdődött meg Európában.

Ez valahol a beszállítók feladata lett volna
- mondta, hozzátéve, hogy a Volkswagen a következő lépést ezért már saját maga fogja megtenni.

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír


 

hirdetés
Állásajánlatok
Szerkesztő - újságíró
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium