Németország elektromosautó-gyártó nagyhatalom lesz - Totálisan átalakul a Volkswagen

2018. november 16. 21:30    
nyomtatás
 
A dízelbotrány okozta renomévesztés, az egyre szigorodó környezetvédelmi előírások, a valós vezetési körülményekhez egyre közelebb álló károsanyag-kibocsátási tesztek, a fogyasztói, politikai elvárások és az egyre erősebb verseny egyaránt arra kényszeríti a Volkswagen vezetését, hogy gyökeres változtatásokat hajtson végre a cégcsoport működésében. A német autógyártónál éppen ezért totális átalakítást hirdettek, amelynek középpontjában az elektromos- és önvezető autózás, valamint a mobilitáshoz kapcsolódó szolgáltatások és a digitalizáció állt eddig is. Pénteken pedig olyan horderejű döntések egész sora született, amelyek még nagyobb lendületet adhatnak a Volkswagen átalakulásának és biztosíthatják, hogy Németország nagyhatalom legyen az elektromosautó-gyártásban is.

Kereskedés Volkswagen-részvényekkel a Portfolio Online Tőzsdén!


Ahogy arról korábban már számos cikkünkben írtunk, a Volkswagen csoport totális átalakuláson megy keresztül, amelynek középpontjában az elektromos- és önvezető autózás, valamint a mobilitáshoz kapcsolódó szolgáltatások és a digitalizáció állnak. Azt pedig, hogy a német autógyártó mennyire komolyan gondolja az elektromos meghajtásra történő átállást, jól mutatta, hogy korábbi terveik szerint mintegy 35 milliárd eurót akartak elkölteni az elektromobilitás területén 2023-ig.

Pénteken viszont sor került egy felügyelőbizottsági ülésre, ahol az előzetes várakozásoknak megfelelően olyan horderejű döntések születtek, amelyek messze felülmúlják a cégcsoport korábbi terveit.

Elfogadásra került ugyanis az az akcióterv, aminek a keretében 9 milliárd euróval többet, vagyis 44 milliárd eurót fognak elkölteni a következő öt évben annak érdekében, hogy meghatározó szerephez jussanak az elektromos- és önvezető autózásban.


Erre a hatalmas összegre szükség is van, hiszen 2025-re már több mint 50 darab tisztán elektromos meghajtású modellt akar értékesíteni a cégcsoport. Ez nem véletlen, hiszen az eladásokban is nagyon ambiciózus célokat fogalmazott meg az autógyártó menedzsmentje, 2025-re el akarnak odáig jutni, hogy évi 2-3 millió elektromos autót adnak el globálisan, amely egyben azt is jelentené, hogy a cégcsoport teljes értékesítésének mintegy 20-25 százalékát tennék ki ezek az autók.

Természetesen ilyen sok autó legyártáshoz szükség van üzemekre is, ahol azok készülhetnek. Éppen ezért a fentebb említett 44 milliárd euróból jelentős összegeket fordítanak majd arra a németek, hogy három meglévő gyártóbázisukat fejlesszék, elektromos autók gyártására állítsák át.

A tervek szerint a zwickaui üzem főszerepet kap majd az elektromos autók gyártásában, hat különböző elektromos modellt is gyárthatnak majd itt a Volkswagen csoport három márkájának. Érdemes azt is megjegyezni a gyárral kapcsolatban, hogy a vállalat tájékoztatása szerint az itt összeszerelésre kerülő autókba részben Magyarországon gyártott akkumulátorok kerülnek majd. További két helyszínen szintén megkezdődik majd az elektromos autók gyártása: Hannoverben és Emdenben. Előbbi gyárban az I.D. Buzz modell készülhet majd 2022-től, míg utóbbi üzemmel kapcsolatban konkrét modellt nem említettek.

A fentiekkel kapcsolatban fontos megjegyezni két dolgot:

  • Egyáltalán nem véletlen az, hogy három németországi üzemre esett a választása a Volkswagen menedzsmentjének. A tervek megalkotása során ugyanis nagy hangsúlyt kapott a németországi munkahelyek megőrzése, hiszen az elektromos- és önvezető autók előretörése rengeteg munkahelyet sodorhat veszélybe a jövőben. Azzal a döntéssel viszont, hogy ezeket az üzemeket átállítják elektromos autók gyártására, rengeteg német dolgozó állását menthetik meg.
  • A most elfogadott stratégiát valószínűleg soha nem tudták volna anélkül keresztülvinni a Volkswagen felügyelőbizottságán, amelyben rendkívül nagy erővel bírnak a szakszervezetek, ha az elektromos autók gyártását nem tartják Németországban, ahol egyébként kifejezetten magasak a bérköltségek.


Mindezeket látva érthető az is, hogy miért nyilatkozta azt Bernd Osterloh szakszervezeti elnök, hogy nagyon büszke arra, hogy sikerült az elektromos autók gyártásának jelentős hányadát Németországban tartaniuk.


A németországi fejlesztések mellett Kínában is érdemben akarja növelni gyártókapacitásait a Volkswagen, ennek érdekében két meglévő üzemüket állítják át elektromos autók gyártására és további 3 új üzemet építenek, ahol kizárólag elektromos autók készülnek majd. Természetesen nem maradhat ki az Egyesült Államok sem, ahol szintén új gyár kerül majd megépítésre, a helyszínt viszont még nem határozták meg.

De mi lesz a profitabilitással és a részvényesekkel?


Látható, hogy a Volkswagen csoport elektromos- és önvezető autózására történő átállítása és a mobilitáshoz kapcsolódó szolgáltatások erősítése őrült összegeket emészt majd fel a következő években, amely nyilván hatással lesz a profitabilitásra is. A Volkswagen menedzsmentje természetesen igyekezett a befektetőket is megnyugtatni, bejelentették

A Volkswagen csoport üzemi marzsa 6,5 és 7,5 százalék között alakul majd 2020-ban a terveik szerint.


Ez egyébként nagyjából megegyezik a 2017-es üzemi marzs értékével, illetve a dízelbotrány kirobbanása előtt produkált értékkel.

Németország elektromosautó-gyártó nagyhatalom lesz - Totálisan átalakul a Volkswagen



Beszéltek arról is a Volkswagen csoport menedzserei, hogy terveik szerint a core üzletág, vagyis az autógyártás kutatás és fejlesztéshez kapcsolódó költségei az árbevétel arányában 6 százalékra csökkenhetnek majd 2020 végére.

Az elmúlt években ez az érték 7 százalék közelében alakult, amely pénzben kifejezve sokmilliárd eurós költséget jelentett. Nem véletlen tehát az, hogy a Volkswagen az utóbbi időben tárgyalásokat folytatott a Ford vezetésével arról, hogyan is működhetnének együtt a jövőben az elektromos- és önvezető autók fejlesztésében és gyártásában. Erről a közös munkáról is kiderültek most újabb részletek.

Németország elektromosautó-gyártó nagyhatalom lesz - Totálisan átalakul a Volkswagen


Németország elektromosautó-gyártó nagyhatalom lesz - Totálisan átalakul a Volkswagen



Együttműködés lehet a Forddal - Összeolvadásról szó sincs


A Volkswagen vezetése megerősítette, számos olyan területről folytatnak tárgyalásokat a Forddal, ahol a jövőben együttműködhetnek. Többek között szó van a költségek megosztásáról az önvezető járművek fejlesztésénél is. A kisteherautók fejlesztése szinten egy olyan terület lehet, ahol a két gyártó együttműködik majd a jövőben.

Azokat a találgatásokat viszont határozottan cáfolta Herbert Diess, a Volkswagen csoport vezére, amelyek szerint a Volkswagen és a Ford összeolvadhat, ahogy arra is kitért, hogy nem akarnak részesedést vásárolni az amerikai autógyártóban.


Átszervezik a termelést - Saját akkumulátorgyártás is szóba került


A Volkswagen menedzsmentjének persze más tervei is vannak arra nézve, hogy a lehető legeredményesebben működhessenek a jövőben. Többek között szeretnék jobban kihasználni a cégcsoporton belüli szinergiákat és a rendelkezésre álló gyártókapacitásaikat. Továbbá egyes modellek gyártási helyszínei is változnak majd, így a Volkswagen Passat modellcsaládjának termelését áthelyezik a csehországi Kvasinyba, a Skoda üzemébe. A Skoda Karoq és a Seat Ateca gyártását pedig áthelyezik egy új üzembe, amely a menedzsment elmondása szerint valahol Kelet-Európában lesz majd.

Fontos fejlemény az is, hogy a német autógyártó menedzsmentje már arról beszélt, hogy globálisan 18 akkumulátorgyárra lesz szükségük ahhoz, hogy elektromos autóikat ellássák az alkatrésszel. Ez pedig azért érdekes, mert a Volkswagen nem fordított korábban hangsúlyt arra, hogy maga gyártsa az akkumulátorait, a területen végrehajtott beruházásoknak köszönhetően viszont jelentős költségeket spórolhatnak meg a németek.

Érdemes a jelenről is beszélni


A távlati tervek mellett érdemes beszélni a jelenről és a közeljövőről is, a Volkswagen 6 plug-in hibriddel és 2 tisztán elektromos meghajtású modellel van jelen az európai piacon és egyelőre nagyon messze van attól, hogy elérje a milliós határt az eladásokban. Ez a helyzet viszont gyorsan változhat, amennyiben a fenti tervek valóssággá válnak.

A témával kapcsolatban fontos felidézni, hogy a Volkswagen az év elején bejelentette, létrehoznak egy különálló divíziót az elektromobilitás területén, amelynek kiemelt célja lesz, hogy a német autógyártót piacvezetővé tegye az elektromos autózásban.

Ennek megvalósítása érdekében a Volkswagen már bemutatta az I.D. modellcsalád több tagját. Közülük elsőként a kompakt méretű, ferde hátú I.D. Neo jelenhet meg az európai piacon 2020-ban, az ára pedig a tervek szerint megegyezik majd egy dízelmotorral szerelt Volkswagen Golf árával. Ez az a modell egyébként, amely a fentebb már említett zwickaui üzemben készülhet és a tervek szerint 2019 novemberben gördülhet le először a gyártószalagról.

Németország elektromosautó-gyártó nagyhatalom lesz - Totálisan átalakul a Volkswagen

Volkswagen I.D. hatchback
Forrás: AFP/Eric Piermont


A szintén Volkswagen csoporttag Audi is bemutatta már első tisztán elektromos meghajtású SUV-jét, az Audi e-Tront. A jármű debütálása magyar szempontból is fontos, hiszen elektromotorjait a győri üzemben készítik majd. Az új modellek érkezésének és a gyártás felpörgetésének köszönhetően az Audinál egyébként úgy számolnak, hogy eladásaiknak mintegy harmadát adják majd a plug-in hibrid és elektromos autók 2025-re.

Németország elektromosautó-gyártó nagyhatalom lesz - Totálisan átalakul a Volkswagen

Audi e-Tron
Forrás: Audi


A Volkswagen csoport luxusautó-gyártója, a Porsche is egyre nagyobb hangsúlyt fektet az alternatív maghajtású járművek gyártására, értékesítésére. Az első tisztán elektromos meghajtású modelljükből, a hamarosan értékesítésre kerülő Taycanból már évi 20 ezer darab legyártására készülnek a németek. A távlati terveik között pedig az szerepel, hogy eladásaiknak több mint a felét teszik ki a plug-in hibrid és elektromos modellek 2025-re. Ez egyébként egyáltalán nem elrugaszkodott várakozás, ha azt nézzük, hogy az eladott Porsche Panamerak 60 százalékát már az általunk is tesztelt plug-in változat tette ki.

Németország elektromosautó-gyártó nagyhatalom lesz - Totálisan átalakul a Volkswagen

Porsche Taycan
Forrás: Porsche

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Kövess minket a Facebookon

Klikkelj a forint és svájci frank árfolyamért
Tematikus cikk

2019-ben nyit a Bábolna Strand- és Termálfürdő (x)

Az épülő fürdő üzemeltetésére pályázatot írt ki az önkormányzat. 

Sokat spórolhatnak a cégek magán-egészség biztosítással (x)

Hogyan lehet csökkenteni a betegszabadságok miatti veszteséget? 
Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír



hirdetés
Állásajánlatok
Pricing Specialist
Tőzsdei adatszolgáltatás Üzletágvezető
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium