Orbán Viktor álma kerülhet veszélybe a Mercedes és a BMW miatt

,
2019. május 15. 11:20    
nyomtatás
 
Azoknak a lapértesüléseknek a tükrében, amelyek a Mercedes és a BMW magyarországi beruházásainak felfüggesztéséről, elhalasztásáról szóltak az elmúlt napokban, érdemes alaposan végignézni, mit is veszíthet pontosan Magyarország. A korábban beharangozott új gyárak nem csak a makrogazdasági folyamatainkra lennének hatással, hanem érdemben növelhetnék az ország autógyártó-kapacitását, ahogy meghatározó szerepet játszanának abban is, hogy olyan autók készülhessenek nálunk, amelyekre várhatóan 10-15 év múlva is szükség lesz. A jövőre vonatkozó tervek miatt is nagyon lényeges a két beruházás, ha ezek kiesnének, vagy később valósulnának meg, akkor a kormány előrejelzésében szereplő, hosszú távú 4%-os GDP-növekedési ütem kérdőjeleződne meg. Ezzel pedig Orbán Viktor miniszterelnök kifejezett célja kerülne veszélybe.

Kereskedés BMW-részvényekkel a Portfolio Online Tőzsdén!


A Handelsblatt vasárnap megjelent értesülését, amely szerint a Daimlernél és a BMW-nél tervezett megszorítások a magyarországi gyártókapacitásaik bővítésére, kiépítésére is kedvezőtlenül hathatnak majd, sorra cáfolták az érintettek. A reakciókból többek között kiderült, hogy

  • A BMW-beruházás, illetve annak előkészítése a megfelelő ütemben zajlik. A Mercedes továbbra is hosszú távon elkötelezett Magyarország mellett, elégedett a kecskeméti gyárral, amely fontos láncszem a cég gyártási hálózatában
  • Nem áll le az új kecskeméti Mercedes üzem építése, sőt 250 millió eurónyi értéket már be is építettek a németek. Ugyanakkor zajlanak az egyeztetések arról, milyen terméket gyárt majd a vállalat az új, épülő üzemben
  • A Debrecenbe tervezett új BMW-gyár további kapacitásbővülést hoz majd a cég globális gyártóhálózatában. Kínai, mexikói és az USA-ban történt beruházásai után tovább erősíti európai aktivitásait a vállalat.
  • Debrecen önkormányzatának beruházásában megvalósuló Észak-nyugati Gazdasági Övezet iparterületének fejlesztése az eredeti terveknek megfelelően, jó ütemben halad. A BMW Group mérnökei és projektvezetői, valamint az önkormányzat, az ITM és a HIPA vezetői és munkatársai között folyamatos az egyeztetés a projekt megvalósításával kapcsolatban.

Az a tény viszont, hogy egy ilyen értesülés megjelent a német sajtó egyik legtekintélyesebb lapjában, már önmagában elég indokot szolgáltatott volna arra, hogy megvizsgáljuk és bemutassuk, miért fontos Magyarország számára a Mercedes és a BMW beruházása. Az Index legfrissebb értesülés, amely szerint a Daimler stuttgarti központja megerősítette, hogy

  • átmenetileg felfüggesztették Kecskeméten a Mercedes-gyár bővítését
  • és elképzelhető, hogy a korábbi full-flex gyárról szóló elképzelés helyett végül más koncepció valósul meg


még inkább indokolttá teszi, hogy végiggondoljuk, mit is veszíthet Magyarország.

A makrogazdasági szempontok


Ha kiderülne, hogy a Mercedes tényleg nem bővít és a BMW mégsem épít gyárat nálunk, a magyar ipar akkor sem kerülne hatalmas bajba, miután az elmúlt években több motorja is volt a termelés növekedésének - írtuk tegnapi cikkünkben. A "csőben lévő" nagyberuházások közül valóban kiemelkedik a Mercedes és a BMW, azonban ezt leszámítva is 1000 milliárdos nagyságrendben valósulnak meg beruházások Magyarországon a következő években, így korai lenne temetni a magyar ipart. Ugyanakkor kétségtelen, hogy a hazai ipar a jelenlegi várakozásoknál sokkal lassabban növekedne, a fizetési mérleg romló egyenlege jóval nehezebben fordulna meg, és romlanának a magyar gazdaság növekedési kilátásai is a két nagyberuházás nélkül, miközben nagyon sokan abban reménykednek, hogy a német gyárak bővítése/felépítése a világgazdasági válság után is látott autóipari felfutást hoz Magyarországon.

Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a Mercedes és BMW-gyárak felépítésének folyamata is hozzájárul a gazdaság növekedéséhez a vállalati beruházásokon keresztül. A Magyar Nemzeti Bank szakértői tavaly decemberben mutatták be, hogy a két autógyár új üzemének felépítése fokozatosan futhat fel. Az akkori számítások szerint csak a debreceni gyár építése 2019 és 2021 között közel 0,3 százalékponttal emelheti a gazdasági növekedést. Ha mégis igazak lennének a Handelsblatt állításai, akkor ennek hatása jelentkezhet később.

Orbán Viktor álma kerülhet veszélybe a Mercedes és a BMW miatt



Abban az esetben pedig, ha mindkét gyár fejlesztése megkérdőjeleződne, akkor nemcsak a felépítés folyamatának növekedéstöbblete fog hiányozni, hanem a termelésbővülés és foglalkoztatásbővülés többletfogyasztást generáló pozitív hatása is. Erre a jegybank a BMW-gyár esetében 0,5 százalékpontos GDP-szint emelkedést kalkulált, azonban ennek jelentős része 2023 után valósult volna meg. A beruházás lehetséges menetrendje az alábbi ábrán követhető:

Orbán Viktor álma kerülhet veszélybe a Mercedes és a BMW miatt



A BMW-beruházás megvalósulásával hazánk azt is elmondhatná, hogy mindhárom német prémiumautó-gyártó: az Audi, a BMW és a Mercedes is rendelkezik nálunk gyártókapacitásokkal. Ennek nem csak az olyan időszakokban lenne pozitív hozadéka, amikor a világgazdaság jól teljesít, hanem a nehéz időszakokban is. Sokszor bebizonyosodott már ugyanis, hogy a prémium márkák sokkal válságállóbbak, mint a volumengyártó társaik.

Érdemben bővülhetnek Magyarország autógyártó kapacitásai


Tavaly csökkent az Európai Unióban gyártott személyautók száma döntően a WLTP-menetciklusra történő átállás nehézségei, az európai gazdaság lassulása és a meghatározó autópiacokon tapasztalható kereslet visszaesés hatására. Elmondható az is, hogy az EU legnagyobb autógyártó országai közül egyedül Romániában bővült érdemben a termelés, mindenhol máshol vagy stagnált, vagy zsugorodott a gyártás. Természetesen hazánk sem volt kivétel, valamivel több, mint 460 ezer autó gördült le nálunk a gyártószalagokról tavaly, amely közel 4 százalékos csökkenést jelentett 2017-hez képest. A román termelés látványos bővülése, illetve a hazai gyártás zsugorodása egyben azt is eredményezte, hogy a szomszédban már több autót gyártottak 2018-ban, mint Magyarországon.

A Mercedes és a BMW beruházásának megvalósulásával viszont új lendületet vehet az évek óta stagnáló, kismértékben zsugorodó magyar autógyártás. Az új kecskeméti üzem, valamint a Debrecenbe tervezett BMW-gyár ugyanis az ígéretek szerint évi 150-150 ezer autó legyártására lenne alkalmas. Mindez egyben azt is jelentené, hogy néhány éven belül mintegy 300 ezer autóval bővülhet a magyarországi autógyártó kapacitás. Feltételezve, hogy az új üzemek teljes egészében kihasználásra kerülnek, ugyan még mindig messze elmaradnánk Szlovákiától, viszont a románokat és az olaszokat magabiztosan előzhetnénk (más országok változatlan kapacitásai mellett).

Orbán Viktor álma kerülhet veszélybe a Mercedes és a BMW miatt



A jövő járműveit is gyárthatják Kecskeméten és Debrecenben


Érdemes azt is kiemelni, a korábbi ígéretek még arról szóltak, hogy az egymilliárd eurós beruházás keretében a Mercedes világméretű termelési hálózatának első full-flex gyárát építi fel Magyarországon. Az üzem különlegességét többek között az adhatná, hogy rugalmasan, egyazon gyártósoron állíthatóak elő a legkülönbözőbb járműmodellek a kompakt autóktól a hátsókerék-meghajtású limuzinon át a különböző meghajtással rendelkező járművekig, az elektromos autókat is beleértve. Saját, debreceni beruházásával kapcsolatban a BMW is azt hangsúlyozta, hogy egy olyan modern gyár létrehozása valósul majd meg, amelynek köszönhetően képesek lesznek egyazon soron mind hagyományos belsőégésű, mind elektromotorral ellátott járművek előállítására.

Mindennek azért van nagy jelentősége, mert ha kizárólag belsőégésű motorral szerelt autók gyártása folyik majd a magyar üzemekben a jövőben is, az várhatóan kedvezőtlen lenne számunkra hosszútávon. Abban az esetben viszont, hogyha a fókusz fokozatosan az alternatív meghajtású járművek gyártásának irányába tolódik majd el, akkor előnyt jelenthet számunkra. Ez a folyamat ugyanis diverzifikálná a termékportfóliónkat, hiszen olyan autók készülhetnének Magyarországon, amelyek vélhetően 10-15 éves távlatban is futhatnak majd az utakon, lesz irántuk kereslet.

Mindezeket figyelembe véve érthető, miért nagyon fontos az, hogy Kecskeméten végül milyen gyár épül fel és miért lenne fájdalmas Magyarország számára, ha végül a kapacitásbővítés ellenére sem lenne képes alternatív meghajtású autók gyártására az új üzem.


Látni kell azt is, hogy a Mercedes és a BMW beruházása nélkül jelen állás szerint egyedül a győri Audi-gyárban készülhetnek majd elektromos autók, a már jelenleg is gyártott elektromotorok mellett. Annyi kiegészítést viszont mindenképpen kell tenni, hogy nem feltétlenül szükséges az új full-flex üzem megépítése ahhoz, hogy a Mercedes elektromos autókat tudjon gyártani Kecskeméten. Tavaly volt lehetőségünk arra Amszterdamban, hogy beszéljünk a Daimler kompakt modelljeinek gyártásáért felelős menedzserével, Peter Zischkával, aki kérdésünkre elárulta, amennyiben a piaci folyamatok indokolttá tennék, képesek lennének a jelenlegi üzemet elektromos autók gyártására átállítani.

Orbán Viktor álma kerülhet veszélybe a Mercedes és a BMW miatt

Forrás: Mercedes


A modern gyárakba magasan képzett dolgozók, mérnökök kellenek


A korábban Kecskemétre tervezett full-flex üzemmel kapcsolatban fontos azt is hangsúlyozni, hogy a gyártás ideális termelési rendszert valósítana meg, rövid utakkal és átfutási időkkel a maximális hatékonyság eléréshez. Természetesen egy, az Ipar 4.0 szellemében épülő gyárból nem hiányoznának a robotok sem, az ígéretek szerint a legmodernebb robottechnológiát használná majd a Mercedes. Debreceni üzemével kapcsolatban a BMW is azt hangsúlyozta, hogy az új gyár a legmagasabb színvonalon működik majd a digitalizáció, a fenntarthatóság és a gyártási rugalmasság területén.

Mindezek alapján eddig elmondható volt, hogy az a közel 2 500 ember, amely az új kecskeméti üzemben, valamint az a közel 1 200 ember, amely első körben a debreceni gyárban közvetlenül munkát kap, a legmodernebb gyártókörnyezetben dolgozhat majd. A legújabb értesül, amely szerint nem biztos, hogy Kecskeméten az első full-flex üzem épül végül fel, ezt a nagyon pozitív képet kicsit árnyalja. Abban ugyanis biztosak lehetünk, hogy bármilyen új kapacitás épül is ki Kecskeméten, az az Ipar 4.0 szellemében épül majd.

Az ilyen típusú üzemekre egyébként több szempontból is nagy szüksége van Magyarországnak: egyrészt nagyobb arányban alkalmaznak diplomás mérnököket, IT-szakembereket, hiszen a digitális eszközökkel, robotokkal végzett üzemeltetéshez, termeléshez magasan képezett szakemberekre van szükség. Ezek a gyárak kellően vonzóak lehetnek azok számára is, akik külföldi munkavállalásban gondolkodnak, így alkalmasak lehetnek arra, hogy lassítsák az elvándorlási folyamatot, illetve magasabb termelékenység esetén lehetőség nyílhat magasabb bérek kifizetésére, amely akár haza is vonzhatja a munkavállalókat.

Az utóbbi hónapokban szinte unalomig ismételtük, hogy az egyre szigorodó környezetvédelmi előírásoknak történő megfelelés, az új technológiákra történő átállás, a kirobbant globális kereskedelmi háború, a megállapodás nélküli Brexit rémképe, az egyre erősebb verseny és a nemzetközi autóeladások lassulása egyaránt kedvezőtlen hatással voltak az autógyártók, köztük a Daimler és a BMW működésére is. A legfrissebb, első negyedéves beszámolókból kiderült az is, hogy részben a fenti tényezők hatásra a német autógyártók profitabilitása tovább romlott. Nem véletlen, hogy a BMW és a Daimler menedzsmentje egyaránt jelentős költségcsökkentéseket jelentett be az utóbbi időben, amelyek várakozásaik szerint hozzájárulhatnak a nyereségesebb működésükhöz a jövőben.

Korábbi cikkünkben viszont már felvetettük, hogy a spórolás mellett lehet más fontos oka is annak, hogyha a Daimlernél végül mégis úgy döntenek, hogy nem nálunk építik fel az első csúcstechnológiás üzemüket: a rendkívül erős német szakszervezetek ugyanis évek óta azért küzdenek, hogy minden olyan gyártókapacitást és modellt, amely valamilyen módon kapcsolódik az elektromos- és önvezető autózáshoz, hazájukban tartsanak. Ez a fajta lobbitevékenység pedig végül könnyen oda vezethet, hogy Németországban építik fel inkább az első full-flex üzemet, annak ellenére, hogy a számok azt mutatják, Magyarországon nagyon megéri autókat gyártani.


Orbán Viktor álma kerülhet veszélybe a Mercedes és a BMW miatt

Forrás: Mercedes



A kormányzati tervek miatt is nagyon lényeges a két beruházás


A német autógyártók kapacitásbővítésének elhalasztásának, befagyasztásának óriási jelentősége lenne a kormányzati tervekre nézve is. A kormány ugyanis a következő évek gazdasági növekedésében komoly mértékben épít többek között ezekre az autóipari kapacitásbővítő fejlesztésekre is.

Nem is kell olyan messzire visszatekinteni: a két héttel ezelőtt ismertetett konvergenciaprogramban a kabinet úgy fogalmaz, hogy a 2023-ig tartó előrejelzési horizonton több növekedési tartalékkal rendelkezik a magyar gazdaság és ezek egyike épp abból származik, hogy a folyamatban lévő, vagy nemrégiben bejelentett kapacitásbővítések ezalatt az idő alatt beérnek.

Mindent egybevéve az elkövetkező években ezek a beruházások összességében egy egyszeri 9-12 százalékpontos lendületet adhatnak a magyar gazdaság növekedési üteméhez
- vetíti előre a konvergenciaprogram.

Az érintett két bővítés (Mercedes és BMW) jövője azért sem mindegy, mert ahogy az alábbi listából kiderül, ezek lesznek a közeljövő legnagyobb kapacitásfejlesztései a magyar gazdaságban.

Ha ezek kiesnének, vagy később valósulnának meg, akkor a kormány előrejelzésében szereplő, hosszú távú 4%-os GDP-növekedési ütem kérdőjeleződne meg. Ezzel pedig Orbán Viktor miniszterelnök kifejezett célja kerülne veszélybe.


Orbán Viktor álma kerülhet veszélybe a Mercedes és a BMW miatt





Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Kövess minket a Facebookon

Klikkelj a forint és svájci frank árfolyamért
Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír


 

hirdetés
Állásajánlatok
Szerkesztő-újságíró
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium