Története legnagyobb kihívása előtt áll az olajpiac - Ez az égbe küldheti az árakat

2018. június 10. 06:10    
nyomtatás
 
Míg jelenleg a Venezuelával, Iránnal és az OPEC kitermelési politikájának várható alakulásával kapcsolatos hírek dominálják az olajpiaci diskurzusokat, addig nem igazán esik szó egy olyan közelgő változásról, amely nem egy elemző szerint az olajpiac történetének legnagyobb kihívását, illetve a finomítói iparág legfelforgatóbb változását jelentheti. A változás a globális olajkereskedelem zömét bonyolító tanhajók üzemanyagával kapcsolatos, annak értelmében pedig jelentősen csökkenteni kell majd az üzemanyag kéntartalmát a hajózási ágazat károsanyag-kibocsátásának mérséklése érdekében.


A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (International Maritime Orgainzation; IMO) 2020 január eljesétől kizárólag alacsony kéntartalmú üzemanyag használatát fogja engedélyezni a hajók számára. A globális határérték jelenleg 3,5 tömegszázalékban korlátozza a hajók üzemanyagának kéntartalmát, ezt radikálisan, 0,5 százalékra csökkenti a szabályozás.

Ez pedig alapvetően átalakíthatja az üzemanyagok iránti kereslet mintázatát, ami az olajárak emelkedéséhez vezethet. A szabályozási változás hatására várható, hogy az úgynevezett közép desztillátumok - például a dízel és a tengeri gázolaj - kereslete jelentősen erősödhet, a finomítóknak pedig módosítaniuk kell a nyersolajból előállított termékek arányain és mennyiségén. A szabvány változásának egyik legnagyobb vesztesei a közel-keleti olajtermelő országok lehetnek, amelyek jellemzően magas kéntartalmű nyersolajat hoznak felszínre.

Története legnagyobb kihívása előtt áll az olajpiac - Ez az égbe küldheti az árakat


A lépés várhatóan jelentős áremelést idéz majd elő az olaj árfolyamában. A desztillátumok iránti igények növekedése ugyanis áttételesen a nyersolaj keresletének bővüléséhez vezet. A Morgan Stanley szerint a szabványváltozás önmagában napi 1,5 millió hordóval emeli majd az olajkeresletet, így az olaj hordónkénti ára elérheti a 90 dollárt 2020-ban.


A Platts vezető elemzője, Chris Midgley szintén úgy látja, hogy a finomítói iparág számára ez lesz történelme legnagyobb kihívása. Az iparág egyéb, jellemzően specifikus változásaival szemben a hajók üzemanyagaival kapcsolatos módosítás ugyanis "nem csak egy kis csípés" lesz majd. A Plattsnél úgy látják, hogy a határidős piaci árazások alulbecsülik a szabvány változásának várható hatásait, mivel a piac még sem a változás mértékét, sem kiterjedtségét nem mérte fel.

Az üzemanyagolaj- és a desztillátumok árában 2020-ban várható éles változások azonban egyelőre nem igazán árazódtak be a határidős árfolyamokban, ahogyan az S&P Global Platts korábbi elemzése is jelezte. Mindazonáltal az ötéves határidős Brent olajár alakulása már figyelmeztető lehet; az árfolyam május végéig, az OPEC-nek a lehetséges kitermelésnövelésre vonatkozó, az árak alakulásában fordulatot hozó megnyilatkozásáig nagyobbat ralizott, mint a 80 dollárig szárnyaló azonnali piaci árak. Tette ezt annak ellenére, hogy hagyományosan jóval szűkebb sávban mozog, mint az azonnali árak.

Miközben a piaci szereplők lélegzetvisszafojtva figyelték, ahogyan az azonnali árak 80 dollárig kúsztak fel, 2014 óta első alkalommal, addig jóval kisebb figyelem irányult arra a jelenségre, amelynek eredményeképpen immár a 2024 decemberi határidős Brent-árfolyam is 60 dollár fölé került. Pedig ez a fejlemény fontos lélektani mérföldkövet jelöl az olajpiacon - fogalmazott Sen és Yasser Elguindi a Financial Timesban korábban.

Története legnagyobb kihívása előtt áll az olajpiac - Ez az égbe küldheti az árakat

ThomsonReuters

Noha a Kőolaj-exportáló Országok Szervezetének jövőbeni kitermelési politikája bizonytalansági tényezőt jelent, de (amellett, hogy az OPEC is inkább egy szűkebb kínálatú piac fenntartásában érdekelt) a fentiek alapján várható, hogy 2020 körül addicionális nyomás hárul majd a fizikai olajpiacra. A dízel és az ultra alacsony kéntartalmú hajóüzemanyag iránti kereslet várhatóan napi 2-3 millió hordóval ugorhat meg az Energy Aspects prognózisa szerint.

A hajók üzemanyagára vonatkozó szabvány ráadásul akkor válik hatályossá, amikor várhatóan az olajárak 2014-15-ös esése miatt visszaeső kitermelési beruházások is éreztetni kezdik majd hatásukat. Amennyiben ehhez a várakozásoknak megfelelő erőteljes kereslet is társul, úgy várhatóan véget ér a viszonylag alacsony olajárak huzamosabb ideje tartó korszaka is. A szélesebb olajpiac pedig a jelek szerint nem készült fel teljes mértékben arra, ami a következő pár évben az olajárakkal történhet.

(OilPrice)

Címlapi és belső kép: MTI/EPA/Spiekeroog turisztikai tájékoztatási iroda/Patrick Kösters

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Tematikus cikk

Új lehetőségek a digitális gazdaságban (x)

Tartson lépést! Infokommunikációs fejlesztések az MFB-vel. 
Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír


 

hirdetés
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium