szerző

Félelmetes szupertankok lepik majd el a harcmezőket - így néznek ki a jövő páncélosai

2019. augusztus 10. 06:11    
nyomtatás
 
Képzelj el egy tankot, melyet 3-5 fős személyzet helyett csak egy ember irányít több kilométerre a harcmezőtől, védett helyen és bármikor át tudja adni a vezérlést egy fejlett mesterséges intelligenciának is, amely automatikusan beazonosítja, és egy gombnyomással megsemmisíti a célpontot. Nagyjából így néz majd ki a jövő páncélozott harcjárműve, amely a következő évtizedben már tömegével jelenhet meg a harcmezőkön. Az újfajta páncélosok ráadásul többnyire kisebbek és mozgékonyabban is lesznek elődjeiknél, nem is beszélve arról, hogy a legtöbb nagyhatalom általános harckocsik helyett inkább szállító harcjárművek fejlesztésére feküdt rá. Megnéztünk öt következő generációs páncélozott harcjármű-projektet a nagyvilágból.


Az OMFV-program



Az Egyesült Államok az elmúlt években számos projektbe kezdett, hogy a '80-as évek közepe óta szolgálatot teljesítő M1 Abrams általános harckocsikat egy korszerűbb típusra cserélje, ilyen volt például a BAE Systems és General Dynamics légi szállítású, moduláris járművek létrehozására indított Future Combat Systems projektje, illetve később a Ground Combat Vehicle program. Mindkettőt elkaszálta a Pentagon költségvetési hiány miatt, inkább az Abrams újabb modernizációja mellett tették le a voksukat az amerikai vezetők. Jelenleg az M1A2-esek harmadik generációs modernizációja folyik M1A2C (SEPv3) típusjel alatt, az utolsó modernizációs program, az M1A2D (SEPv4) pedig várhatóan 2021-ben veszi majd kezdetét.

Bár az Abramsek lecserélése csak a negyedik generációs upgrade kifutása után várható, a gyalogság szállítására és támogatására szolgáló Bradley lánctalpas páncélozott harcjárművek felváltására nemrég új pályázatot írt ki a Pentagon. Ez a program Optionally Manned Fighting Vehicle (OMFV), vagyis opcionálisan legénységgel rendelkező harcjármű néven fut majd és célja, hogy a Bradleyket egy városi hadviselésre optimalizált, de terepjáró képességekkel rendelkező, távolról irányítható, 30 milliméteres löveggel és második generációs FLIR infrakamerával rendelkező páncélossal cseréljék le.

A pályázat egyik esélyes befutója a Raytheon és a Rheinmetall Lynx (vagyis Hiúz) 41 gyalogsági harcjárműve, ennek a 2016-ban bemutatott páncélosnak sajátossága, hogy amellett, hogy a világ egyik legnagyobb páncélvédettségű szállítójárműve, viszonylag egyszerűen megépíthető és konfigurálható különféle feladatok elvégzésére.

Leopard 3



2015-ben röppentek fel először pletykák arról, hogy Németország és Franciaország közös harckocsifejlesztési projektbe kezdett, melynek célja egy az orosz T-14 Armatát túlszárnyaló technológiai felszereltségű és ütőképességű tank megépítése. A típus a tervek szerint 2030 után állna hadrendbe, az addigra már 50 éve szolgálatot teljesítő Leopard 2-eseket váltaná a német haderőben és kiegészítené, ha nem is felváltaná a Leclerceket a franciában. A projekt egyelőre Leopard 3 néven ismert, de még nem végleges az elnevezés.

A Leopard 3 pontos műszaki paramétereiről egyelőre nem sokat tudni, jó eséllyel itt is szempont lesz a távvezérelhetőség, a személyzet védettségének a növelése és a városi hadviselésre való optimalizáltság. A közös tankprojekt irányába kacsingat a tavaly nyáron bemutatott European Main Battle Tank (Európai Általános Harckocsi - EMBT) is, amely az első közös német-francia tank, de önmagában nem sok innovációt tartalmaz azon kívül, hogy egy Leopard 2A7 testére ráműtötték egy Leclerc tornyát.

Addig is, a Leopard 2-esek fejlesztése gőzerővel folyik, legújabb iterációjukból, a 2A7+-ből még Magyarország is be fog vásárolni:
2019.05.19 05:44 Magyarország megvillantotta új szuperfegyvereit: pusztító tankok, helikopterek, tarackok között jártunk
2019.02.02 06:15 Elképesztő csodafegyvereket és felszerelést kap a magyar hadsereg - Íme a 10 legütősebb fejlesztés

Uran-9



Az orosz fejlesztésű Uran-9-es a világ egyik legelső működőképes személyzet nélküli páncélozott lánctalpas harcjárműve, vagyis lényegében egy olyan "robottank," amely nemcsak távirányítással, de (részlegesen) akár emberi beavatkozás nélkül is tud üzemelni. 2016-ban fedték fel létezését az oroszok.

Az Uran-9-es kívülről inkább egy gyalogsági harcjárműre hasonlít, mintsem egy általános harckocsira, célja elsősorban a felderítés és a támogatás, de képes páncélozott célpontok megsemmisítésére is. Az harcjármű főfegyverét egy 30 milliméteres, Sipunov 2A72-es gépágyú alkotja, ezt kiegészíti még négy 9M120-1 Ataka páncéltörő irányított rakéta és egy 7,62 milliméteres PKT-típusú párhuzamosított géppuska is. A harckocsi kiegészíthető Igla föld-levegő rakétákkal és Smelj reaktív gyalogsági lángszórókkal is. Az Uran-9-es alapvetően távvezérléssel működik, viszont egy előre meghatározott útvonalat önmagától is tud teljesíteni és képes arra is, hogy egyes célpontokat automatikusan bemérjen. A tűzparancsot viszont mindenképp emberi kezelőnek kell kiadnia.

A "robottankot" tavaly élesben is tesztelték, Szíriában, viszont állítólag nagyon rosszul szerepelt: az irányító többször is elvesztette az uralmat a jármű felett, a fő fegyver lassan reagált a tűzparancsra (vagy egyáltalán nem), a célbemérő rendszer pedig a 2,2 kilométeren kívüli célpontokat már nem érzékelte (annak ellenére, hogy 6 kilométer a hivatalos hatótávolsága). A tesztek során észlelt hibákat azóta persze (hivatalosan) kijavították és idén megkezdték a harcjármű sorozatgyártását.

T-14 Armata



Az "Armata" univerzális harci platformot 2009 óta fejlesztik az oroszok, 2015-ben láthattuk először a moszkvai győzelmi napi parádén. Az elképzelés lényege, hogy egy egységes lánctalpas alvázrendszerre többféle harcjármű-típust lehessen felépíteni, jelenleg általános harckocsi, gyalogsági harcjármű, műszaki és tüzérségi változatai ismertek. Az Armata-platformra épített harcjárművekkel többek közt a régebbi BMP-típusokat és a T-72-es, T-80-as, T-90-es általános harckocsikat, valamint a 2Sz19-es önjáró löveget akarják lecserélni.

Az platform általános harckocsi változata, a T-14-es sok mindenben szakít a korábbi, szovjet/orosz harckocsiépítési elvekkel; már nem a könnyen előállítható, olcsó harckocsik tömegére apelláltak a konstruktőrök. Számos olyan megoldást tartalmaz a dizájn, amely bemutatása előtt más típusnál nem látható a világon: a tornyot a páncéltestből irányítja a lövész, így a lövedékektől elszeparálva dolgozik. A tank aktív védelmi rendszere radarok segítségével állítólag képes az ellenséges lövedékek elhárítására, míg az irányított rakéták kilövésére is alkalmas 125 milliméteres löveg állítólag 8 kilométeres effektív lőtávolsággal rendelkezik.

Az Armata-platform, bár áttörést jelent az orosz harckocsigyártásban, jelenleg még számos technikai hibával küzd, az orosz katonai vezérkar ráadásul túl magasnak találja az Armaták 4 millió dolláros egységárát és inkább a T-72-es harckocsik modernizációját támogatja. Jó eséllyel azonban a NATO tankmodernizációs programjai előbb-utóbb arra fogják majd kényszeríteni az oroszokat, hogy haladjanak az Armata rendszeresítésével a költségvetési aggályok ellenére is.

Carmel



Múlt hétvégén jelentette be az izraeli védelmi minisztérium, hogy sikeresen lebonyolították a Carmel harckocsiprogram első prototípusainak tesztelését, a projektben három vállalat, az Elbit, a Rafael és az Israel Aerospace Industries (IAI) vettek részt, melyek mind külön harcjárművel "neveztek" a projektbe.

A kísérletben olyan harcjárművek szerepeltek, melyeket két fős személyzet is képes üzemeltetni (ellentétben a jelenleg használatos izraeli harckocsi, a Merkava 4 fős személyzetével) és egy harmadik fő távvezérléssel is át tudja felette venni az irányítást a jármű felett. A kivitelezést mindhárom vállalat eltérő módon oldotta meg: az Elbit például az F-35-ösben is használt "okossisakkal" látta el a harckocsizókat, míg a Rafael egy többképenyős, kiterjesztett valóságon alapuló használó rendszert bocsátott a kezelők rendelkezésére. Az IAI megoldása a Rafaelére hasonlít, viszont az irányítást Xbox-kontrollerekkel oldották meg.

A három éve indított Carmel projekt célja egyébként az elmúlt években erősen áthelyeződött a teljesen új harcjárművek fejlesztéséről a meglévő harcjárművek új technológiákkal való felszerelésére, ennek ellenére nem kizárt, hogy Izrael a következő években, évtizedben a Carmel-projektből születő harcjárműveket is rendszeresíteni fogja. A projektből születő mesterséges intelligencia adaptációjáról már döntött az izraeli védelmi minisztérium, az első AI-asszisztált Merkava harckocsik és Namer csapatszállítók várhatóan 2020-ban állnak hadrendbe.

A címlapfotón egy T-15-ös, Armata platformra épített nehéz páncélozott csapatszállító látható a Kubinka tankmúzeumban. Fotó: Shutterstock

Felhasznált források: Times of Israel, Task and Purpose, Army Recognition (1, 2), Defense News, Breaking Defense, National Interest (1, 2), Military.com, Global Security, Business Insider, RT, Foxtrot Alpha, Wikipedia.

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Tematikus cikk

Az ügyfélközpontú innovátoroké a jövő (x)

Értékes tudással is támogatja a jövőbe mutató ötleteket az MVM. 
Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír



hirdetés
Állásajánlatok
Könyvelő
Senior befektetési tanácsadó
 
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium