Küszöbön az új technológia robbanása, amely helyettesítheti a repülést

2018. január 10. 14:42    
nyomtatás
 
Nem szeretsz repülni? Semmi gond, lehet, hogy már nem kell sokáig a légitársaságokra hagyatkoznod, ha nem a tengerentúlra készülsz, hanem csak rövidebb utakat szeretnél gyorsan megtenni. A gyorsvasutak már árban és sebességben is versenyképesek a légiközlekedéssel és a technológia fejlődése sokat segíthet a közeljövőben. Kínában már készülnek a 600 km/h-val száguldó mágneses vonatok.

Portfolio Online Tőzsde - részvénykereskedés biztonságban: stabil, banki háttér, BEVA garancia

A gyorsvasutak ma már sok útvonalon versenyképes alternatívát jelentenek a légiközlekedésnek Ázsia-és Európa-szerte, nem csak az árak, de az utazási idő tekintetében is. Ha még hozzávesszük a környezetvédelmi tényezőket is, például hogy a repülőgépek kerozint égetnek el, a vonatok pedig nem, vagy hogy a vonatozással el lehet kerülni azt a macerát, hogy ki kelljen utazni a városszéli repülőterekre, már talán vonzóbb is lehet a vasúti közlekedés a repüléshez képest.

Küszöbön az új technológia robbanása, amely helyettesítheti a repülést


A nagysebességű vonatok és a repülőgépek nagyjából 1000 kilométeres útig versenyképesek egymással.

Ez az a szint, ami felett az utazók már elgondolkoznak azon, hogy időmegtakarítás céljából ésszerűbb a repülést választani - derül ki a Journal of Advanced Transportation tanulmányából. De a következő években a technológiai fejlődés kitolhatja ezt a határt.

Íme néhány példa arra, ahol két nagyváros között a vasút valódi alternatívája a repülésnek az utazási idő tekintetében:




Az utazási idő kritikus tényező az egyes utazási formák közötti választásban. Egy pekingi és egy floridai egyetem egy 2014-es tanulmányra hivatkozva azt állítja, hogy Európában több repülőjárat van azokon az útvonalakon, ahol a vonatút jelentősen hosszabb. Ez azt az elméletet támasztja alá, hogy a vonat lenyomhatja a repülést, ha az ajtótól ajtóig számolt idő és a költség megegyezik a két utazási mód esetén két város között. De vannak még más tényezők is.

Érdekes folyamat, hogy a gyors, olcsó vasút Kínában, Japánban, Dél-Koreában és Nyugat-Európában nem teremtett egy hagyományos versenyt a repülés és a vasúti közlekedés között. Az, hogy a nagysebeségű vonatok beléptek azokra az útvonalakra, amiket korábban a légitársaságok domináltak, nem hozott kapacitáscsökkentéseket a légitársaságoknál a járatok kihasználatlansága miatt. Sok helyen a megfizethető árú utak pluszkeresletet generáltak, úgy, ahogy annak idején a fapados légitársaságok megjelenése. Vagyis nagyobb utazóközönségen osztozhattak a légitársaságok és a vasúttársaságok. Ami kedvezett mind a két szektornak.

Kínában különösen virágzik a vasútfejlesztés, itt található a legnagyobb hálózat, a leggyorsabb vonatok és a legambiciózusabb fejlesztési tervek is. A világ egyik legforgalmasabb útvonala a Peking- Sanghaj útvonal, ahol 351 km/h csúcssebességre képes helyi gyártású vonatok (Fuxing) közlekednek. Ezzel a több mint 1200 km hosszú út időtartama mindössze négy és fél órára csökkent, amit évente 100 millió utas ki is használ.

Küszöbön az új technológia robbanása, amely helyettesítheti a repülést

A Peking és Sanghaj között közlekedő gyorsvasút, forrás: AFP /STR

Japánban az 1960-as évek óta vannak gyorsvasutak, amelyek 320 km/h sebességgel közlekednek, ezzel a legnépszerűbb útvonal, a Tokió-Oszaka menetideje 2 és fél órára rövidül. Ehhez képest a repülési idő 70 perc és óránként mennek járatok a két város között, de ha hozzávesszük, hogy mennyi idő még a repülőtér és a város között utazgatni, akkor kiegyenlítődnek az időbeli különbségek.

2015-ben összesen 910 millióan utaztak vonattal Kínában, több mint kétszer annyian, ahányan repültek. Ennek fényében nem meglepő, hogy a vasút technológiai innovációja is inkább Kínához kötődik. Az első mágneses lebegéssel működő vasútvonal Sanghajban kezdett üzemelni és 430 km/h sebességre képes.
A mérnökök már azon dolgoznak, hogy a maximális sebességet 600 km/h-ra tornásszák fel. Ez jelentősen megváltoztathatja az erőviszonyokat a repülés és a vonatozás közötti versenyben.

Küszöbön az új technológia robbanása, amely helyettesítheti a repülést

A "maglev"-vonat, forrás: AFP / JIJI Press

Európában is látni, hogy a különböző utazási formák, amelyek ugyanazokra az utasokra pályáznak, nem riválisok, hanem kiegészítik egymást. Európában a diszkont légitársaságok a rövid távokra fókuszálnak, és azok a gyorsvasutak, amelyek látszólag versengenek velük, valójában nem riválisok. A vonatok általában városközpontokból közlekednek, miközben a fapadosok sokszor másodlagos, a várostól távol eső repülőtereket használnak, hogy minél alacsonyabb költségekkel működjenek és megengedhessék maguknak az alacsony jegyárakat.

Küszöbön az új technológia robbanása, amely helyettesítheti a repülést

TGV Franciaországban, forrás: AFP, Geoffrey van der Haselt

Ezeknek a trendeknek pedig a nagy európai "hagyományos" légitársaságok a vesztesei, akik a rövid útvonalakon sok utast vesztettek a fapadosok megjelenésével és a gyorsvasút még több utast "csábíthat el" - írja a Bloomberg.

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



MINDEN, AMI BEFEKTETÉS ÉS KERESKEDÉS
Feliratkozom a Portfolio Trader hírlevélre
FELIRATKOZOM
Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír



hirdetés
Állásajánlatok
Szerkesztő - újságíró
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
1
Prémium