Ipari parkok Magyarországon, útban a megoldás

2018. április 17. 11:02    
nyomtatás
 
Most még Közép-Magyarországon, illetve a főváros vonzáskörzetében összpontosul a magyar ipari ingatlanállomány több mint 40%-a, de érdemi elmozdulást látni az ország észak-keleti és dél-nyugati területein is - mondta el a Portfolio-nak Szucsány György, az Inpark üzletfejlesztési vezetője. A szakember szerint az ipari ingatlanok hozama jelenleg 8% körüli szinten áll, az építési költségek jelentősen emelkedtek, de az interjúban kitér a Nemzeti Ipari Park Hálózat koncepcióra és az ipari parkok számára létfontosságú úthálózat fejlesztésekre is.

Az ipari ingatlanok jövőjéről Szucsány György csütörtökön előadást tart a Portfolio Smart Logistics 2018 konferenciáján. Még nem késő jelentkezni!



Mennyire Budapest központúak ma az ipari parkok Magyarországon?

A legtöbb ipari park Közép-Magyarországon és ezen belül is a főváros vonzáskörzetében helyezkedik el, ide összpontosul a teljes ipari ingatlanállomány több mint 40%-a.

Látható érdemi elmozdulás más magyar városok irányába is?

A hat nagy ipari-logisztikai koncentráció (Győr, Tatabánya, Székesfehérvár, Budapest, Kecskemét, Nyíregyháza) mellett az ország más pontjain is megfigyelhető a befektetői érdeklődés fellendülése, különösen az ÉK-i (pl. Miskolc) és a DNY- i (pl. Pécs) területeken.

Milyen átlagos kihasználtsággal működik itthon egy ipari park?

Magyarországon az Ipari Park címet viselő 196 park közel egyharmada tekinthető csak aktívan működő és folyamatosan fejlődő ipari parknak. Általánosságban elmondható, hogy az elmúlt 25 évben kiépült és sikeresen működő ipari parkok legnagyobb része elérte működési kapacitásának határait, további bővítésükhöz jelentős forrásra és infrastrukturális fejlesztésre van szükség. Ahhoz, hogy egy ipari park vonzó befektetési környezetet kínáljon a betelepülő vállalkozások számára, folyamatosan fejlesztenie kell az infrastrukturális ellátottság mellett a nyújtott szolgáltatások körét és színvonalát is.

Szucsány György

üzletfejlesztési vezető

Inpark

Szucsány György az Inpark üzletfejlesztési vezetője, aki az ipari ingatlanok értékesítése, bérbeadása és új ügyfelek felkutatása mellett az ingatlanok üzemeltetéséért felelős. Korábban a CTP Magyarországnál dolgozott... Tovább »



Átlagban milyen profittal lehet egy nagyobb, jó megközelíthetőségű és jó kihasználtságú ipari parkot felhúzni és üzemeltetni?

Jelenleg az ipari ingatlanok hozama 8% körüli szinten áll. Egy teljesen zöldmezős ipari park alapinfrastruktúrája tervezett módon épül ki, az ipari ingatlanok kialakítása vagy sztenderd vagy BTS (built-to-suit) létesítményekkel viszonylag szabadon választható. Az építési költségek jelentősen emelkedtek, de állami szereplőként mi arra törekszünk, hogy maradandót alkossunk, élhető és fenntartható létesítményeket fejlesszünk. Az Országos Ipari Park Koncepció célja, hogy öt éven belül minden megyei jogú város és érintett régió átláthatóan működő, egységes hálózatba szervezett, a nemzetközi sztenderdeknek és a globális piaci elvárásoknak megfelelő ipari parkkal rendelkezzen.

A sztenderd megvalósítás mellett egyre inkább előtérbe kerülnek a személyre szabott megoldások. BTS-oldalon milyen egyedi igényekkel, technológiai elvárásokkal rukkolnak elő az ügyfelek?

A legkülönbözőbb elvárásokkal szembesülünk, de a technológiához kapcsolódó igények (pl. belmagasság, padló teherbírása) mellett megjelennek a munkaerő kényelmét és megtartását szolgáló követelmények (pl. természetes fény, közösségi terek) és az üzemeltetési költségek csökkentését célzó elvárások (pl. világítástechnika, szigetelés, szenzortechnika) és a Smart megoldások is.

Milyen fő szempontok alapján választanak ma ipari parkot a cégek?

A terület megközelíthetősége, autópálya elérhetősége, ár és fejlesztési lehetőségek mellett egyre inkább előtérbe kerülnek a munkaerő elérhetősége és képzettsége, intermodális szállítmányozás lehetősége, támogatások igényelhetősége és a fenntartható üzemeltetés szempontjai.

Vannak olyan ügyfelek, akik a megszokottakhoz képest extra szolgáltatásokat is elvárnak? Melyik volt eddig a legextrémebb, amivel találkozott?

Több mint 10 éve foglalkozom ipari ingatlanok üzemeltetésével és bérbeadásával, számomra már nem létezik olyan, hogy "extrém kérés". A legtöbb szolgáltatási szektorhoz hasonlóan a mi ügyfeleink is gyors, olcsó és hibátlan szolgáltatást várnak el.

Az ipari parkok jó megközelíthetőségéhez, ahogy Ön is említett, elengedhetetlen a megfelelő úthálózat. Ön mit gondol a magyar úthálózat jelenlegi állapotáról?

Javuló tendenciát látok, folyamatos az országos úthálózat bővítése és rekonstrukciója, de természetesen ez nem lehet kellően gyors a villámtempóban fejlődő logisztikai szektor számára. Fontosnak tartom, hogy fejlődik a megyei jogú városok elérhetősége és folyamatban van az országhatár gyorsforgalmi kapcsolatainak fejlesztése is.

Ipari parkokhoz kapcsolódóan foglalkoznak úthálózat-fejlesztéssel is?

Természetesen, a Nemzeti Ipari Park Hálózat kialakításának része, hogy a parkokhoz vezető útkapcsolat és a parkon belüli úthálózat is kiépítésre kerül.

Hol vannak jelenleg olyan rendelkezésre álló területek Magyarországon, ahol nagyobb ipari parkokat is fel lehet húzni a közeljövőben? Mennyiben gátolja ezeket a projektet a magyar úthálózat fejlettségi szintje?

A Nemzeti Ipari Park Hálózattal mi pontosan ezt a fejlesztést valósítjuk meg, gyors, rugalmas, teljes körű ipariingatlan-megoldásokat kínálunk szerte az országban. Az előkészítéstől a komplett tervezésen és a kulcsrakész kivitelezésen át a hosszú távú ingatlankezelésig, az ipari létesítményekkel kapcsolatos valamennyi tevékenység egy kézben összpontosul. Az úthálózattal kapcsolatban pedig fontosnak tartom az ország K-i, DK-i térségének gyorsforgalmi elérhetőségét célzó M4-es és M44-es autópálya fejlesztések mielőbbi elkészülését, ezen fejlesztések nagyban segítik majd a térség gazdasági fellendülését és a logisztikai vérkeringésbe való bekapcsolódását.

Címlapkép: MTI/Bugány János

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír



hirdetés
Állásajánlatok
Portfólió menedzser
 
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium