Nemcsak a tech-óriások, már a közműcégek is robotizálnak

Kovács Csaba, KPMG
2019. május 23. 10:24    
nyomtatás
 
A munkaerőhiány alól az energetikai szektor sem kivétel: idősödik a szakembergárda, a fiatalokat a rugalmasabb foglalkoztatással még valamennyire lehet mozgósítani, de a tartós megoldásért átfogó hatékonyságnövelésre van szükség.

A témáról első kézből, Kovács Csabától, a KPMG energetikai tanácsadó partnerétől tájékozódhatnak a Portfolio Clean Energy & Disruptive Trends Summit 2019 című, június 4-i konferencia résztvevői. Még nem késő jelentkezni!



A KPMG vezérigazgatók körében elvégzett felmérése szerint a magyar gazdaságban a legforróbb téma a munkaerőhiány. Amíg társadalmi szempontból pozitív fejleményként is értékelhető az alacsony munkanélküliség és magasabb foglalkoztatottság, addig a vállalatok felé az egyik legsürgetőbb kihívás: folyamatosan szembesülnek a munkaerőhiány okozta toborzási nehézségekkel és növekedési korlátokkal, ami az értéklánc teljes spektrumán tapasztalható.

A termelői, átviteli, elosztói ágban az építőipari boom elszívó hatását és a bérnyomást szenvedik meg a vállalatok, amin a szabályozott hatósági árazás sem segít, de a szolgáltatási vonalon dolgozók esetében is kihívás a vonzó bérstruktúra kialakítása. Szintén probléma a munkavállalói állomány elöregedő korfája, főleg a műszaki és fizikai munkák területén, amit nem tudnak pótolni a munkaerőpiacra belépő fiatalok.

Le kell hajolni a tartalékért


A munkaerőpiacra belépő friss diplomásokat úgy igyekeznek megtalálni a vállalatok, hogy aktívan keresik az együttműködési lehetőséget az oktatási intézményekkel - szakképzési központoktól a felsőoktatásig - annak érdekében, hogy minél korábban közel kerüljenek a jövőbeli munkavállalókhoz. Az utánpótlás problémájára a szervezeten belüli jobb tudásmegosztás is megoldást nyújthat, de sok esetben ennek a területnek nincsen gazdája. Ez szervezetfejlesztési kérdés, de az üzleti igények kiszolgálásának gyakran nincs meg a vállalaton belüli felelőse, vagy éppen fordítva, megosztottak a hatáskörök.

A jelenlegi feszes munkaerőpiaci kínálat ellenére a rugalmas foglalkoztatási formákkal munkába állíthatók olyan diákok, kismamák, vagy akár idősebbek is, akik szívesen dolgoznának, de a kötöttségeik miatt kiszorulnak a munkaerőpiacról. Így jelenleg a magyar munkavállalók mindössze 5 százaléka dolgozik, ami jelentősen elmarad az Eurostat szerinti, EU15-országokra jellemző 24 százaléktól.

Nemcsak a tech-óriások, már a közműcégek is robotizálnak



Egyelőre a hazai cégek nem igazán nyitottak a rugalmas foglalkoztatási formákra, nagyon merevek a foglalkoztatási keretek tekintetében. Bár sok helyen megvannak ezek a programok mutatóban, de hiányzik egy átgondolt rendszer, még akkor is, ha minden technológiai és infrastrukturális feltétel rendelkezésre áll.

Összességében a vállalatok belső hatékonyságnövelő intézkedéseit jelenleg nemcsak a költségek csökkentése vezérli, hanem az erőforráshiány is. A digitális megoldások nem feltétlenül váltanak ki munkahelyeket, inkább időt és energiát szabadítanak fel a szervezeten belül, amit aztán nagyobb értéket teremtő feladatokra lehet csatornázni, vagy akár új üzletágak indítása esetén megspórolható a toborzás.

Előre menekülés


A vállalatoknak számos lehetőségük van belső folyamataik racionalizálására. Kézenfekvő megoldás a belső hatékonyságnövelésre az egyes munkafolyamatok digitalizációja, automatizációja. Erre számos példa létezik:

  • Intelligens munkaerőirányítás és feladatkiosztás: például a helyszíni kiszállások GPS-alapú útvonaltervezése és beosztása a legközelebbi egységhez, digitalizált adatrögzítés és feldolgozás.
  • Eszközmenedzsment: a pénzügyi és műszaki adatbázisok együttes felhasználásával optimális beruházási és karbantartási tervek kialakítása és nyomon követése.
  • Ügyfélszolgálatok optimalizálása: a gyakran előforduló kérdések, panaszok, bejelentések kezeléséhez nincs szükség feltétlen emberi erőforrásra, egy chatbot ugyanúgy meg tudja oldani a kommunikációt. Az ügyfélcsatornák digitalizálása a felhasználói igény mellett ügyfélélményt növel, a back-office feladatok kompetencia- és rendelkezésre állás alapú - szoftveres - kiosztása pedig a vállalati hatékonyságot is növeli.
  • Szoftverrobotok: A hatósági adatszolgáltatás adminisztratív terhei esetén emberek manuális adatmásolása helyett szoftverrobotok is készíthetik és küldhetik a riportokat.


Nemcsak a tech-óriások, már a közműcégek is robotizálnak



A fentiek gyakorlatba ültetésére szerencsére már van pozitív példa Magyarországon is.
  • Az Elmű-Émász lehetővé tette a fényképes mérőállás-bejelentést a telefonos applikációján keresztül, ami a fogyasztóknak is kényelmes megoldás, és nincs szükség az éves mérőállás-leolvasásra, így a szolgáltató is kiszállási időt takaríthat meg.
  • Másik példa az E.On magyar leányvállalata, ahol bevezették a drónos hálózatbejárást. Itt hőkamerás drónnal GPS-bélyeggel ellátott fotókat készítenek a hálózatról öthavonta, a képeket átfuttatják egy elemzőszoftveren, ami ellenőrzi, hogy van-e eltérés a korábbi állapothoz képest, ki kell-e cserélni valamilyen berendezést. Így egy esetleges viharos időjárás nem fog áramkimaradást okozni, hanem megelőzik a hibát, a nagyobb ellátásbiztonság mellett pedig munkaerő-kapacitást is spórolnak.
  • A Nemzeti Közművek is viszonylag gyorsan kialakította digitális ügyfélcsatornáit, amelyeken keresztül gyorsan és hatékonyan lehet a szolgáltatással kapcsolatos ügyeket intézni.


Nemcsak a tech-óriások, már a közműcégek is robotizálnak



A közműcégeknél ráadásul jelentős kihasználatlan erőforrás is rejlik: rengeteg adat keletkezik nap mint nap a fogyasztókról és energiafogyasztási szokásaikról, amelyek becsatornázása a döntéshozatalba és termékfejlesztésbe komoly előrelépést jelenthetne. Az adatok ily módon történő felhasználása még várat magára: az adatelemzés alapú döntéshozatal még gyerekcipőben jár, egyelőre jellemzően nem tudatos, inkább ad hoc, kísérleti jellegű. A közmű társaságok az új adatvédelmi szabályozás (GDPR) miatt egyébként is óvatosabbak ezen a területen. A hatékonyságjavítási lehetőségeket érdemes összehangoltan kezelni: a szervezeten belüli erőforrásokkal való hatékonyabb gazdálkodás leginkább csomagban fejleszthető.

A szabályozók sokat segíthetnének


Az innovatív folyamat- és termékfejlesztések kísérleti bevezetését a szabályozó intézmények is tudják támogatni, úgy, ha megfelelő környezetet alakítanak ki, ami ösztönzi a digitális megoldásokat.
Tőlünk nyugatabbra - főleg az angolszász országokban, Nagy-Britanniában és az Egyesült Államokban, ahol történelmi okokból is lazább a piacszabályozás - bevett megoldás az úgynevezett "regulatory sandbox". A vállalatok bizonyos újszerű megoldások tesztelésének céljából egy átmeneti időszakra felmentést kérhetnek bizonyos szabályozási kötelezettségek alól.

Ezeknek a "homokozóknak" jellemzően olyan iparágakban lehet létjogosultsága, ahol diszruptív, új technológiák jelennek meg szigorúan szabályozott környezetben, mint a pénzügyi szektorban az újbankok és fintech cégek szaporodása, de ugyanez igaz az energetikára. Az első ilyen kísérleti terepet az energetikai piacszabályozásban a brit energetikai szabályozó hatóság, az Ofgem implementálta 2017 februárjában, az azóta eltelt két év tapasztalata kiindulási pontot jelenthet a megoldás hazai szabályozásban való meghonosításához is.

A témáról első kézből, Kovács Csabától, a KPMG energetikai tanácsadó partnerétől tájékozódhatnak a Portfolio Clean Energy & Disruptive Trends Summit 2019 című, június 4-i konferencia résztvevői. Még nem késő jelentkezni!


A szerző a KPMG energetikai tanácsadó partnere

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír


 

hirdetés
Állásajánlatok
Befektetési tanácsadó
Rendezvényszervező
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium