szerző

Nyári rekord várható Ferihegyen: ide repülnek idén a magyarok

2018. július 12. 12:00    
nyomtatás
 
Soha nem látott ütemben növekedett tavaly a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma, ami az év végére meghaladta a 13,1 millió főt. Eddig az idei év minden hónapjában rekord dőlt, és úgy tűnik, hogy éves szinten is újabb csúcsra számíthatunk. Már a téli hónapokban is rengeteg volt az utas, de továbbra is a nyár a főszezon a hazai légiközlekedésben: Budapest egyre több külföldi turistát - köztük fesztiválozókat és hajóutasokat - vonz, a magyarok pedig főleg a tengerparti úticélok felé veszik az irányt. Vajon útjába állhat a további növekedésnek a forint gyengülése? Esetleg az olajár emelkedése fordíthat a pozitív trenden? Utánajártunk, hogy mire számítanak a hazai légiközlekedési piac legnagyobb szereplői.


Harmadik éve kétszámjegyű az utasforgalom növekedése a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Ez azt jelenti, hogy jelenleg maximális kapacitással pörög a repülőtér, tehát minden munkatársra szükség van a zavartalan működéshez - mondta el a Portfolio-nak Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója. A nyár a hazai légiközlekedésben a legforgalmasabb időszak, az idei nyári menetrend életbe lépésével pedig minden eddiginél több járat és útvonal érhető el a magyar fővárosból. Hova repülnek idén nyáron a magyarok és milyen forgalomra számítanak a légiközlekedési piac szereplői?

Nyári rekord várható Ferihegyen: ide repülnek idén a magyarok


Már a téli hónapokban is sok az utas


Iparági előrejelzések szerint az idei év végére az utasforgalom várhatóan meghaladja majd a 14,5 milliót a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Ennek legfeljebb olyan előre nem látható események szabhatnak gátat, mint a kerozinárak elszabadulása, vagy valamiféle nemzetközi konfliktus kirobbanása. Már az év első 3 hónapjában is csaknem 3 millió légiutas indult Budapestről és érkezett ide, amivel minden korábbi rekordot megdöntött a Budapest Airport első negyedéves utasforgalmi növekedése. A 16,9%-os bővülés ugyanis majdnem háromszorosan meghaladja az EU-repülőterek 6,2%-os növekedési átlagát.

Továbbra is január és február a legalacsonyabb utasforgalmú hónap, de már nincs olyan jelentős különbség, mint néhány ez évvel előtt, amikor a januári forgalom a júliusi 50%-a körül alakult

- mondta el Hardy Mihály.

Az igazi pörgést persze a nyári hónapok hozzák: június utolsó napjaiban (25. hét) 13,7% volt a növekedés a tavalyi év azonos időszakához képest. Általában júliusban, augusztusban és szeptemberben a legnagyobb a légiutas-forgalom, de idén például már májusban és júniusban is meghaladta a 1,3 millió főt. Júliusban és augusztusban akár a 1,4-1,5 millió utast is elérheti, illetve még az október is erős hónap lehet az előző évek tapasztalatai alapján.

Bár a forint- euró árfolyam mozgása is befolyásolhatja az utasforgalmat, a mostanihoz hasonló kilengések nem okoznak jelentős változást

- véli a kommunikációs igazgató.

Egy hónapon belül új fejlesztést adnak át


A Budapest Airport 2017-ben számos új beruházást indított és adott át a BUD 2020 fejlesztési terv részeként, aminek keretében 50 milliárd forintot fordít saját forrásból a repülőtéri infrastruktúra fejlesztésére. A fejlesztési program egyik zászlóshajója, az új B oldali utasmóló munkálatai tavaly év elején kezdődtek, és a tervek szerint augusztus elején át is adják a forgalomnak a létesítményt. Az ötéves program részeként már átadtak az 1. Terminál mellett két új logisztikai központot, elkészült a repülőtéri szálloda, ezer férőhellyel bővült a repülőtéri parkolóhelyek száma, amelyek már összesen 4 700 autó számára kínálnak helyet. Ebben az évben kezdték meg az új légiáru-kezelő központ, a CargoCity építését, illetve június végén, egy nappal a tervezett határidő előtt ismét átadták a forgalomnak a felújított 1. futópályáját.


Ezek a nyaralóhelyek pörgetik a forgalmat


A forgalomnövekedés egyik fő oka, hogy Magyarország egyre keresettebb turisztikai célpont. Mivel a budapesti repülőtér csak nagyon korlátozottan bonyolít átszálló utasforgalmat a Malév megszűnése óta (úgynevezett origin and destination (O&D) reptér), aki itt landol, annak Magyarország az úticélja. A fiatalok közül sokan érkeznek olyan eseményekre, mint a Sziget Fesztivál, illetve a Forma-1 hétvégéje szintén a nyár legerősebb forgalmú napjai közé tartozik. A tehetősebb külföldi turisták közül pedig többen egy hetes dunai hajótúrájukat kezdik meg Magyarországról, például a szerbiai Belgrád vagy a németországi Passau irányába.

A kimenő utasforgalom növekedéséhez főképp a nyári menetrendben szereplő tengerparti desztinációk magas száma járul hozzá. Számos új, népszerű úticél kedvező áron érhető el a diszkont légitársaságok járatainak köszönhetően: ilyen például Kanári-szigetek, Marokkó, az ékszak-spanyolországi Santander, Malaga, a spanyol kikötőváros, vagy a ciprusi Páfosz.


Aki már februárban döntött a nyári szabadságáról, az különösen jó áron vehetett repülőjegyet ezekre a desztinációkra. Úgy tűnik, hogy az idei évben kezdenek visszatérni a magyar utazók az olyan, utóbbi években hanyagolt úticélokhoz is, mint Törökország, Egyiptom és Tunézia. Miután ezeken a korábban kedvelt helyszíneken többször történtek turisták ellen irányuló terrortámadások, a hazai nyaralók az elmúlt 1-2 nyáron szívesebben választották az olasz és a spanyol tengerpartokat.

Nyári rekord várható Ferihegyen: ide repülnek idén a magyarok


Amerika és Ázsia is vonzza a magyarokat


Hardy Mihály azt is kiemelte, hogy a budapesti repülőtér történetében most először egyszerre 4 közvetlen transzatlanti útvonal érhető el Észak-Amerikába (New York, Chicago, Philadeplhia és Toronto). Ezek más célközönséget szolgálnak ki, mint a diszkont légitársaságok járatai, de ennek is komoly piaca van, becslések szerint 400-600 ezer körül a mozog az utasforgalom Magyarország és Észak-Amerika között. A legtöbben üzleti és rokonlátogatási célból utaznak a tengeren túlra. A közvetlen járatok mellett továbbra is elérhetőek az átszállással járó lehetőségek is.

2018-ban a Wizz Air 5,3 millió helyet kínál budapesti járatain, ami 20 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. "Legnépszerűbb célállomásaink közé tartozik London Luton, Barcelona és Tel-Aviv. Új úti céljaink, mint például Szentpétervár vagy Agadir is egyre népszerűbb az utazóink körében" - mondták a vállalatnál a Portfolio kérdésére.

Az Emirates a kiutazó és a beutazó utasforgalomban is jelentős növekedést tapasztal budapesti járatain. A növekedés java részt a magyarok egyre növekvő Dubaj iránti érdeklődésének köszönhető, amely vezeti a légitársaság a legnépszerűbb úti cél listáját, majd Thaiföld, Kína, az Indiai-óceán térsége (Srí Lanka, Maldív-szigetek, Mauritius és Seychelle-szigetek) és Ausztrália szerepel a toplistán - tudta meg lapunk a légitársaságtól.

Nyári rekord várható Ferihegyen: ide repülnek idén a magyarok


Drágulhatnak a repülőjegyek?


Az európai repülőtereket tömörítő szakmai szervezet, az ACI Europe (Repülőterek Nemzetközi Tanácsa, európai tagozat) statisztikái szerint a tavalyi évben gyorsabb volt a légi utasforgalom növekedése Európában, mint az elmúlt 13 évben bármikor. (Ekkor, 2004-ben nagyban hozzájárult a légiutas-forgalom felpörgéséhez 10 ország, köztük Magyarország EU-csatlakozása. A szervezet előrejelzése szerint 2018-ban is forgalomnövekedés várható, de lassuló ütemben, amit elsősorban az olajár emelkedésével magyaráznak. Ez a tényező valóban nyomás alá helyezi a légitársaságokat, hiszen az áremelkedés közvetlenül hat a működési költségeikre.

Mint a legtöbb légitársaság, az Emirates és a Wizz Air is a piaci viszonyok függvényében változó viteldíjakat kínál az év során.
A ráfordítási költségek - mint például a magasabb üzemanyagárak - minden piaci szereplőt érintenek, de a Wizz Air jól felkészült arra, hogy az egységköltségeket a lehető legalacsonyabb szinten tartsa. Így egyelőre nem kell a jegyárak emelésével számolni, köszönhetően a robusztus, de egyszerű és jól bevált üzleti modellünknek, és Európában az egyik legfiatalabb és legmagasabb hatékonysággal működő Airbus A320 és A321 repülőgépekből álló flottánknak

- mondták a vállalatnál.

Az Emirates folyamatosan figyelemmel kíséri az üzemanyag árának alakulását, és minden erőfeszítést megtesznek azért, hogy az utasokat megvédjék a költségek alakulásának negatív hatásaival szemben. Emellett persze a hosszú távú üzleti jövedelmezőséget is biztosítaniuk kell, ez nemcsak saját, hanem kereskedelmi partnereik érdeke is.

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Kövess minket a Facebookon

Klikkelj a forint és svájci frank árfolyamért
Tematikus cikk

Új rendszerben kell számlaadatokat küldeni a NAV-nak (x)

Ingyenes számlázó program is segíti a vállalkozásokat. 
Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír


 

hirdetés
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium