Tényleg olyan drága a benzin Magyarországon? Itt az igazság!

2018. július 13. 05:35    
nyomtatás
 
Továbbra is több mint három és fél éves csúcs közelében tartózkodnak a magyarországi üzemanyagárak, a 400 forint körüli literenkénti árért azonban az autósoknak a számok alapján jóval kevésbé fájdalmas a zsebükbe nyúlniuk, mint akár a tíz évvel ezelőtti, jó 100 forinttal alacsonyabb tarifáért.


A jelenség oka természetesen a keresetek emelkedésében keresendő, amelyek a benzin- és gázolajáraknál gyorsabban bővültek az elmúlt időszakban. A keresetekkel szemben az éves átlagos üzemanyagárak emelkedő trendje már az ezredfordulót követően, majd a világgazdasági válság idején 2007-2009-ben is megtört, a 2012 első felében beállított abszolút csúcsokat pedig azóta sem sikerült elérniük.

Tényleg olyan drága a benzin Magyarországon? Itt az igazság!


Mindez a számok nyelvére fordítva azt jelenti, hogy míg napjainkban az átlagos havi nettó átlagkeresetből közel 600 liter benzint lehet megvásárolni (július 11-i átlagos benzinárakkal, és a legutóbbi, áprilisi KSH-s kereseti statisztikával számolva), addig 2008-ban mindössze körülbelül 416 liternyit (éves átlagos árakkal és keresetekkel kalkulálva).

Az üzemanyagárak tekintetében eddigi rekord évnek számító 2012-ben mindössze 338 liter benzint lehetett kifizetni egy havi átlagos keresetből. Hangsúlyozandó azonban, hogy ezek a számok éves átlagértékekkel kalkulálva jönnek ki. Kisebb részben az adóterhek és egyéb elvonások változása, de főleg az olajár és a forintárfolyam alakulása miatt a hazai üzemanyagárak éven belül jókora ingadozást mutatnak.

Tényleg olyan drága a benzin Magyarországon? Itt az igazság!


Ez a volatilitás okozza azt is, hogy bár a legkevesebb, 255 liter - akkor 120 forintos - benzint 1996-ban, a vizsgált időszak első évében lehetett vásárolni a havi átlagkeresetből, de az ezt követő években nem nőtt töretlenül a megvehető mennyiség. Az előző évhez képest már 2000-ben jelentősen visszaesett ez az érték (270 literről 238-ra); majd zsinórban 2010-ben, 2011-ben és 2012-ben is évről évre csökkent az átlagkereset benzinárhoz viszonyított reálértéke. Ezt követően is több évbe telt még, hogy a 2009-ben megvehető 446 literes szintre újra felküzdjék magukat a havi átlagkeresetek: erre egészen 2015-ig kellett várni. Azóta azonban tempósan javul a hazai átlagkereset vásárlóereje az üzemanyagok tekintetében, napjainkban pedig a vizsgált, 22 éves periódus legmagasabb értékét mutatja.

Így aztán a magyar autósok árérzékenysége is gyengült a korábbiakhoz képest, amikor a drágulásokra szinte automatikusan a fogyasztás visszafogásával reagáltak. Az elmúlt pár évben már a benzinkúti árak emelkedésével párhuzamosan is szinte folyamatosan és robusztusan bővül az üzemanyagok kiskereskedelmi forgalma, a legutóbbi májusi adat szerint például 8,1 százalékkal nőtt az egy évvel korábbival összehasonlítva.

Tényleg olyan drága a benzin Magyarországon? Itt az igazság!


Továbbra sincs kizárva természetesen, hogy egy jelentősebb esetleges üzemanyag-drágulás negatívan hatna az autóhasználati szokásokra. Amennyiben a benzinkúti árak újra a 450 forint körüli szintre kerülnének - ami az egyéb körülmények, elsősorban a dollár/forint-árfolyam változatlanságát feltételezve körülbelül 100 dolláros olajár esetén realizálódhat - , az azt jelentené, hogy az átlagkeresetből a jelenleginél legalább 60 literrel kevesebb üzemanyagot lehetne vásárolni (továbbra is a legutóbbi, 2018. áprilisi keresetei adatokkal számolva).

Az olaj- és forintárfolyamról

A hazai üzemanyagárak változását meghatározó két legjelentősebb tényező az olajárak és a dollár/forint-árfolyam. Az üzemanyagárakban az olajár-komponens jelenleg körülbelül 45 százalékos részt tehet ki, vagyis 1 százaléknyi olajdrágulás elvileg 0,45 százalék körüli áremelkedést okozhat a kutakon. Mivel az olajpiac alapvetően dollárban számol, a dollár helyi devizával (esetünkben a forinttal) szembeni 1 százalékos árfolyammozgása szintén az előbb említett mértékű, nem egészen fél százalékos elmozdulást eredményez az üzemanyag árában.

Az olajár előrejelzések nagy szórást mutatnak, az idei második félévnél messzebbre nem tekintve a 70 dollárt alig meghaladó árvárakozásoktól egészen a 130-150 dolláros szintig; de több éves távlatban már hangzott el 300 dolláros árfolyamra vonatkozó bemondás is, ez azonban inkább a blöff kategóriába sorolható. A világgazdaság és az olajországok érdeke mindenesetre alapvetően az lenne, hogy a jelenlegi, 75-80 dolláros szinttől érdemben ne távolodjon el a jegyzés, azonban elsősorban az iráni szankciók és a kereskedelmi háború kilátása miatt jelenleg alig prognosztizálható a várható pálya. A bizonytalanság érzékelhető az olajpiacon, az árfolyamot rendkívüli volatilitás jellemzi, ezt jól illusztrálja a szerdai, közel 7 százalékos napon belüli rekord mértékű olajáresés.

A forint dollárral szembeni várható árfolyamát illetően természetesen szintén nem lehet kőbe vésett kijelentéseket tenni. Például a Societé Generale legutóbbi prognózisa az idei év végére 263 forintról, a jövő év közepére pedig 252 forintról szól. Amint azonban az elmúlt időszak fejleményei mutatják, az árfolyamok rövid időn belül is nagy kilengéseket produkálhatnak; ezek hossza, tartóssága határozza meg, hogy megjelennek-e a hazai üzemanyagárakban.


Címlapkép: MTI/Mohai Balázs

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Tematikus cikk

Új rendszerben kell számlaadatokat küldeni a NAV-nak (x)

Ingyenes számlázó program is segíti a vállalkozásokat. 
Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír



hirdetés
 
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium