Villamosítottak egy német autópályát - Pénzkidobás vagy ez a jövő közlekedése?

2019. május 7. 13:18    
nyomtatás
 
Ma helyezték üzembe Németország első villamosított autópályáját, a Hessenben kiépített, a vasúti közlekedésben használthoz hasonló villamos felsővezeték hibrid és elektromos teherautók menet közben történő töltésére szolgál.

Portfolio Online Tőzsde - részvénykereskedés biztonságban: stabil, banki háttér, BEVA garancia

Ma adták át azt a villamos felsővezetéket a németországi A5-ös autópályán, amelyet 14,6 millió euró (~4,7 milliárd forint) beruházással valósítottak meg, és amely arra alkalmas, hogy speciális, hibrid vagy elektromos teherautók akkumulátorait töltsék fel a segítségével menet közben. A most induló és 2022 végéig tartó tesztüzemben 5 fuvarozó cég teherautói közlekednek majd a hesseni autópálya speciális szakaszán, és gyűjtik a tapasztalatokat ahhoz, hogy a jövőben Németország szerte megjelenjen az új technológia.

Villamosítottak egy német autópályát - Pénzkidobás vagy ez a jövő közlekedése?

Fotó: Hessen Mobil

A villamosított autópálya számokban:
  • Az autópályaszakasz hossza 5 kilométer, az A5-ös autópályán, Langen/Mörfelden és Weiterstadt között
  • Összesen 229 tartóoszlop, ebből 112 a frankfurti, 111 a darmstadti irányba, 6 oszlop az autópályaszakasz két sávja között
  • Átlagos napi átmenő forgalom az autópályaszakaszon: 135 ezer, ebből 14 ezer teherautó
  • Teljes költség 14,6 millió euró, amelyet a német környezetvédelmi minisztérium állt

Villamosítottak egy német autópályát - Pénzkidobás vagy ez a jövő közlekedése?

Fotó: Hessen Mobil

A rendszer úgy működik, hogy ha az adott autópályaszakaszon közlekedő teherautók menet közben a szenzoraik segítségével azt érzékelik, hogy villamos felsővezeték húzódik felettük, akkor a teherautók tetejére szerelt áramszedővel dokkolnak a felsővezetékre, és szintén menet közben töltik a teherautó akkumulátorait, ehhez lassítania sem kell a kamionoknak. A felsővezetékszakasz elhagyása után a járművek a feltöltött akkumulátorok segítségével akár tisztán elektromosan is tovább haladhatnak, hogy milyen távol, azt az Elisa-nak keresztelt projekt tesztüzemében tapasztalják majd ki azok a fuvarozó cégek, amelyek részt vesznek a tesztelésben. Folyamatos elektromos üzemben való haladáshoz tehát nem kell, hogy a teljes, közel 13 ezer kilométer hosszú német autópályahálózat villamosítva legyen, a környezetvédelmi minisztérium szerint 1000 kilométer hosszan kellene kiépíteni a rendszert. A hálózatot nem csak tisztán elektromos, hanem különböző hibrid (dízel/elektromos, benzin/elektromos, biodízel/elektromos stb.) vagy üzemanyagcellás járművek is használhatják.

A hesseni nem az egyetlen németországi projekt, két másik szakaszon, Schleswig-Holsteinban és Baden-Württembergben is kiépítenek egy-egy tesztszakaszt, összesen 50 millió eurót költ a Német Szövetségi Környezetvédelmi Minisztérium a három projektre.

A projekt támogatói (nem meglepő módon például a finanszírozást nyújtó Német Szövetségi Környezetvédelmi Minisztérium) szerint azért van szükség a német utak villamosítására, mert
  • a jövőben a mostaninál is több áru szállítására lesz szükség, amit már nem lehetséges kizárólag vasúton eljuttatni
  • több szállítási modellt is érdemes tesztelni, hogy kiderüljön, melyik lesz a legjobb megoldás a közúti fuvarozásban a jövőben
  • a következő évtizedekben gyorsan terjed majd az elektromos járművekkel végzett fuvarozás, a töltőhálózat kiépítését pedig már idejében el kell kezdeni.

Villamosítottak egy német autópályát - Pénzkidobás vagy ez a jövő közlekedése?

Fotó: Hessen Mobil


A projektet persze sokan támadják is, az ő érveik a következők:
  • egy újabb párhuzamos infrastruktúra épül ki a vasút mellett, ahelyett, hogy a több milliárd eurós beruházás helyett a több helyen előregedett vasúti hálózat felújítására költenének
  • ha el is terjednek az áramszedővel tölthető teherautók, azok csak átmeneti technológát jelentenének
  • a hálózaton használható hibrid/elektromos teherautók egyelőre még jóval drágábbak, mint a hagyományos, jellemzően dízel járművek
  • a tesztszakasz közeli települések lakói a tesztek miatt várhatóan megemelkedő teherautóforgalom miatt tiltakoznak

Villamosítottak egy német autópályát - Pénzkidobás vagy ez a jövő közlekedése?

Fotó: Hessen Mobil

Svédországban egyébként több hasonló projekt is fut, már 2017 óta zajlanak tesztek hasonló villamosított hálózaton, ott az E16-os úton helyeztek el 6 méter magasságban futó vezetékeket, és speciálisan a projekthez igazított Scania teherautókkal tesztelik a 750 Voltos egyenárammal működő hálózatot.

Villamosítottak egy német autópályát - Pénzkidobás vagy ez a jövő közlekedése?

További információért kattints ide!


Címlapkép forrása: Hessen Mobil

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



MINDEN, AMI BEFEKTETÉS ÉS KERESKEDÉS
Feliratkozom a Portfolio Trader hírlevélre
Elmúltam 16 éves
Az adatvédelmi tájékoztatót elolvastam, megértettem, és hozzájárulok ahhoz, hogy megadott adataimat a szolgáltató mint adatkezelő a szabályzatban foglaltaknak megfelelően kezelje.
FELIRATKOZOM
Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír



hirdetés
Állásajánlatok
Szerkesztő-újságíró
 
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
1
Prémium