Jól megbolygatta a kormány a bankadót (2.)

Portfolio
A tőzsdei cégek közül a CIG Pannónia és az OTP számára kedvező törvénymódosító javaslatot fogadott el az Országgyűlés Matolcsy György javaslatára. A bankadó alapja az EU-s leánybankok felé fennálló követelésekkel csökkenthetővé válik, a biztosítók adója pedig sávos lesz. A módosítás a pénzügyi szervezetek jövő évi különadó fizetését érinti.
Seszták Miklós KDNP-s képviselő törvénymódosító javaslatára egy 30%-os eredményarányos ún. hitelintézeti különadót is kivet jövőre az állam a bankokra, ez azonban nem lehet nagyobb az eddig érvényben lévő különadónál, és levonható is lesz belőle. A hitelintézeti különadó ezért csak számviteli és jogi értelemben releváns, a különadófizetési kötelezettség összegére tudomásunk szerint nem lesz hatása az egyes bankoknál. Az esti órákban ezen felül azt az információt kaptuk, hogy a napközbeni vélekedésekkel ellentétben a korábbi bankadóhoz hasonlóan levonható lesz az adó összege a társasági adó alapjából. Ez azt jelenti, hogy az OTP adóterhelése minden bizonnyal csökken, míg más bankoké növekedhet.
Bankok

OTP


Real-time árfolyam
Információs panel
A módosító javaslat értelmében hitelintézet esetén az adóalap 50 milliárd forintot meg nem haladó része után továbbra is 0,15%, az e feletti összegre viszont 0,53% a bankadó kulcsa, szemben az eddigi 0,50%-kal. Ez rossz hír lehet a legtöbb magyarországi pénzintézet számára, az OTP azonban első ránézésre kivételt fog jelenteni: változik ugyanis az adóalap, amely ugyan továbbra is a módosított mérlegfőösszeg lesz, ám az eddigiektől eltérő tartalommal. Levonásra kerülnek ugyanis belőle többek között azok az elemek, melyek az OTP szlovákiai, romániai és bolgár leánybankja (illetve például az MKB esetében a romániai és bolgár leánybank) felé fennálló követeléseit is magukba foglalhatják.

Ilyenek:

  • a bankközi hitelből eredő, az Európai Unió más tagállamában székhellyel rendelkező adóssal szemben, vagy az Európai Unió más tagállamában fiókteleppel rendelkező adóssal szemben e fióktelep útján fennálló követelés,
  • az Európai Unió más tagállamában székhellyel rendelkező hitelintézet, pénzügyi vállalkozás vagy befektetési vállalkozás által kibocsátott, valamint az Európai Unió más tagállamában fiókteleppel rendelkező hitelintézet, pénzügyi vállalkozás vagy befektetési vállalkozás által e fióktelep útján kibocsátott, hitelviszonyt megtestesítő értékpapír,
  • az Európai Unió más tagállamában székhellyel rendelkező más hitelintézet, pénzügyi vállalkozás vagy befektetési vállalkozás által kibocsátott részvény,
  • a nyújtott hitelből, alárendelt kölcsöntőkéből és kiegészítő alárendelt kölcsöntőkéből eredő, az Európai Unió más tagállamában székhellyel rendelkező pénzügyi vállalkozással, befektetési vállalkozással szemben, vagy az Európai Unió más tagállamában fiókteleppel rendelkező pénzügyi vállalkozással, befektetési vállalkozással szemben e fióktelep útján fennálló követelés (bármely esetben ideértve a velük kötött valódi penziós, óvadéki repó és sajátos szállításosrepó ügyletből eredő követelést is)


CIGPANNONIA


Real-time árfolyam
Információs panel
"A bankadó-módosítás indokolásában az alábbi szerepel: "2011-re vonatkozóan az Európai Unió több más tagállama (így például Ausztria) is tervezi a magyarországi megoldáshoz hasonló hitelintézeti különadó bevezetését, amely nem csak belföldön, hanem az Európai Unión belül is kétszeres adóztatást eredményezhet. A kétszeres adóztatás elkerülése érdekében indokolt, hogy a különadó alapjánál már a hatályos szabályozás szerint is érvényesíthet ő csökkentő tételek ne csak belföldi szereplőkkel (például hitelintézetekkel, pénzügyi vállalkozássokkal) fennálló, a hatályos törvényben is nevesített gazdasági kapcsolatok (például bankközi hitelnyújtás, részesedés) esetében legyenek érvényesíthetőek, hanem az Európai Unió más tagállamával fennálló azonos gazdasági kapcsolatok esetében is . A módosítás, megfelelő adóalap-növelő tételek megalkotásával, rendelkezik arról is, hogy abban az esetben, ha a gazdasági kapcsolat valójában az Európai Unión kívüli állammal áll fenn, akkor a csökkentés ténylegesen nem érvényesíthető. A módosító indítványban szereplő adóalap-csökkent ő és -növelő tételek együttesen biztosítják, hogy a módosított törvény összhangban legyen a közös piac, a tőke szabad áramlásának elvével is.

Biztosítók

"A biztosítókat jelenleg 6,2% adó terheli a korrigált díjbevételen. Nincs progresszivitás a rendszerben, minden biztosítót egyformán terhel az adó. A javaslat három sávot tartalmaz, 1 milliárd forintig 1,5% (első sáv), 8 milliárd forintig 3% (második sáv), 8 milliárd forint adóalap felett 6,4% adómérték kerülne megállapításra. A sávozás következtében elsősorban a kis biztosítók terhelése csökkenne, amely révén a gyengébb piaci helyzetükből adódó versenyhátrányuk is mérséklődne." - tartalmazza Matolcsy György módosító javaslata.

Hitelintézeti különadó

Seszták Miklós KDNP-s képviselő törvénymódosító javaslatára egy 30%-os eredményarányos ún. hitelintézeti különadót is kivet jövőre az állam a bankokra, ez azonban nem lehet nagyobb az eddig érvényben lévő különadónál, és levonható is lesz belőle. A hitelintézeti különadó ezért csak számviteli és jogi értelemben releváns, a különadófizetési kötelezettség összegére tudomásunk szerint nem lesz hatása az egyes bankoknál. Este ezen felül azt az információt kaptuk, hogy a napközbeni vélekedésekkel ellentétben a korábbi bankadóhoz hasonlóan levonható lesz az adó összege a társasági adó alapjából. Ez azt jelenti, hogy az OTP adóterhelése minden bizonnyal csökken, míg más bankoké növekedhet.

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF