Szakadék tátong a fiatal munkavállalók és a munkaadók között – Ez lehet a probléma megoldása

Veres Dóra
A magyar cégek számára egyelőre nehézséget jelent a fiatal munkavállalók megtartása. Ez derül ki a BKIK által, kérdőívekből és mélyinterjúkból álló, 2000 fiatal és 300 potenciális budapesti munkaadó részvételével készített kutatásból. A felmérés ötletgazdája, Zsabka Zsolt, a BKIK alelnöke szerint a kkv-knak változtatniuk kell, különben néhány éven belül teljesen el fognak lehetetlenülni a munkaerőpiacon. Muszáj lépést tartaniuk az Y és Z generációs munkavállalókkal, kielégíteni az igényeiket és megfelelni az elvárásaiknak, ha nem akarnak tehetséges, jó munkaerő nélkül maradni.

Változtatniuk kell a magyar vállalkozásoknak, ha meg szeretnék tartani a tehetséges, fiatal munkavállalókat – ez derül ki a BKIK kérdőívekből és mélyinterjúkból álló kutatásából, amelyben 2000 fiatal dolgozó és 300 potenciális fővárosi munkaadó vett részt.

Sok cégnél mostanában esedékes a generációváltás, eközben pedig javában zajlik a negyedik ipari forradalom, a digitalizáció. Ez a kettő folyamat együttesen jelentős kihívást jelent a magyar cégeknek

– mondta Zsabka Zsolt, a BKIK alelnöke, a kutatás ötletgazdája, aki szerint néhány éven belül a munkavállalók nagy része Y és Z generációs lesz, vagyis ha a magyar kkv-k meg akarják majd tartani a tehetséges és jó dolgozókat, muszáj lesz megfelelniük a fiatalok elvárásainak.

Zsabka Zsolt Fotó: Rácz László

"A tavaly megalakult Kandó Klub lehetőséget biztosít, hogy a budapesti vállalatok, vállalkozók, egyetemi hallgatók a BKIK közreműködésével kapcsolatot tudjanak kialakítani egymással. A program keretén belül a kamara több szakdolgozat elkészítésében nyújtott segítséget, összehoztunk diákokat és magyar kkv-kat, és az a tapasztalatunk, hogy az egyetemisták nem nagyon szeretnének magyar kisvállalkozásoknál dolgozni, mert sok helyen az alapvető digitalizáció sincs meg" – mondta a szakember, hozzátéve, ezért is volt fontos a kutatás elkészítése, hogy kiderüljön, mégis mi alapján választják meg jövendő munkahelyüket a friss diplomások.

A kutatás ugyanis rávilágított, hogy a fiatalok számára fontos szempont például az, hogy az adott vállalkozásról milyen kép rajzolódik ki az interneten, milyen a honlap, mennyire aktív a cég a közösségi médiában, milyen híreket talál az adott vállalkozással kapcsolatban

– magyarázta Zsabka Zsolt, hozzátéve, a fizetés és a juttatási csomag mellett a fiatalok számára fontos a visszajelzés, amit a közvetlen felettesüktől kapnak, a motiváció, az előrelépési lehetőség és a rugalmasság, így például a home office lehetősége is.

Változnak az igények, és erre a kkv-knak is muszáj reagálniuk, mert a multinacionális vállalatoknál ezt már megtették: a legtöbb nagyvállalatnál külön program működik a fiatal munkavállalók integrálására.

Az 50-es, 60-as éveikben járó magyar cégvezetők nagy részének mindez azért jelenthet kihívást, mert ők annak idején máshogy szocializálódtak. Viszont nincs más út, ha a cég fejlődni akar. A változást sem kell egyedül levezényelni, nagy segítség lehet például a Modern Vállalkozások Programja, amely díjmentes, személyre szabott szakértői segítséget ad a vállalkozások informatikai fejlesztéséhez, valamint kizárólagos tanácsadási, vagy előminősítési tevékenységet lát el egyes EU források megszerzéséhez.

"A BKIK is rengeteget tud segíteni, akár a változtatásokhoz szükséges anyagi források felkutatásában, vagy a már említett Kandó Klubon keresztül, amely lehetőséget biztosít, hogy jobban megismerjük az egyetemisták igényeit, és megmutathassuk nekik, miért érdemes magyar tulajdonú kkv-knál dolgozni.

Az ugyanis egy tévképzet, hogy rosszabbak a fiatal munkavállalók kilátásai egy magyar cégnél, mint egy multinacionális vállalatnál. Vannak már nagyon jó magyar példák

– mondta a BKIK alelnöke.

A cikk megjelenését a BKIK támogatta.

Címlapkép: Getty Images

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF