Ez lehet a cégek fejlődésének kulcsa – A magyar nagyvállalatok negyede már lépett (x)

PR cikk
A magyar vállalatok közel negyede tekinthető érett mesterséges intelligencia felhasználónak a Microsoft friss felmérése szerint. A technológiát érett szinten használó vállalatok kétharmada szerint már rövid távon jelentős előnyük származik a mesterséges intelligencia használatából, míg dolgozóik szerint értékesebb és örömtelibb munkalehetőséget kínál nekik a technológia. Az előnyök kiaknázásához ugyanakkor elengedhetetlen a dolgozók képzése.

Soha nem volt példa olyan léptékű technológiai fejlődésre, mint napjainkban. A versenyképesség kulcsa – különösen a járványhelyzet okozta gazdasági válságban – a mesterséges intelligenciára épülő új technológiák használata és munkavállalók megfelelő képzése. Erről beszélt Christopher Mattheisen, a Microsoft Magyarország ügyvezető igazgatója a Microsoft legújabb kutatásának ismertetésekor.

A vállalat húsz ország mintegy 12 000 munkavállalójának és vezetőjének megkérdezésével a 250 főnél több embert foglalkoztató vállalatok körében végzett kutatást.  Kiderült, hogy

a technológia használatában élen járó nagyvállalatok 90 százaléka vagy már képzi a munkavállalóit a mesterséges intelligencia technológiákra, vagy pedig tervezi ezt.

Míg a világon százból 93 vállalat tartozik ebbe a körbe, addig Magyarországon százból 91. Mást mutat a kép, ha azt vetjük össze, hány vállalatnál van folyamatban ilyen képzési program és hány vállalatnál van tervben ennek megvalósítása.

Míg a világ átlagában, vagy éppen Németországban minden második nagyvállalatnál már futnak ezek a képzések, addig Magyarországon a nagyvállalatok 30 százalékánál vannak folyamatban a képzések, hatvan százalék pedig a tervezi a beindításukat.

A gazdasági növekedés motorja a technológiai fejlődés. Ha a technológia segítségével egyre többen tudják kiaknázni kreativitásukat, az MI révén minden vállalkozás sokkal sikeresebb és hatékonyabb lehet, mint ma

– jegyezte meg Christopher Mattheisen.

Kiss Zoltán, a Microsoft Magyarország felhőszolgáltatás üzletágának vezetője kitért arra, ahhoz, hogy a technológia értéket teremtsen, elengedhetetlen, hogy az alkalmazottak és a vezetők is tisztában legyenek a technológiai lehetőségekkel. Épp ezért nagyon fontos a képzés.

A kutatásból kiderült, hogy azoknál a cégeknél, amelyeknél már korábban bevezették a mesterséges intelligenciát, elmondható, hogy az összes vizsgált országot tekintve a dolgozók 65 százaléka már részesült valamilyen MI-képzésen, Magyarországon pedig a dolgozók közel fele (49%) vett részt ilyen oktatásban.

Megkönnyíti a dolgozók életét a technológia

Azoknak a magyar dolgozóknak a 48 százaléka, akik már részt vettek MI-vel kapcsolatos képzésen, mondták azt, hogy érdekesebb és nagyobb hozzáadott értéket jelentő munkához segítette őket ez a tudás.  A megkérdezett magyarok 22 százaléka pedig azt válaszolta, több örömöt ad számára az a munka, amit ennek a tudásnak a birtokában végeznek.

A kutatásból összességében kiderül, hogy az MI-tudás birtokában magasabb pozíciót, nagyobb fizetést lehet elérni, és a dolgozók hosszú távú jövőjüket is optimistábban látják, mint ilyen képességek nélkül.

A technológia bevezetése és a képzés akkor érezteti leginkább hatását, ha a kettő kéz a kézben jár. A kutatás szerint, nemzetközi viszonylatban a bevezetésben élenjáró vállalatok túlnyomó többsége – 84%-a –, ezt szem előtt tartotta, és már most látják a befektetéseik megtérülését. Ezek a cégek az érett MI felhasználók. Ugyanakkor a kezdeti lépéseknél tartók 56 százaléka is rövid távú megtérüléssel számol.

Az első lépés a felhőhasználat

Magyarországon valamivel a világátlagot meghaladó, közel 25 százalékos a magukat érett mesterséges intelligencia felhasználóként jellemző (az MI áthatja a mindennapi munkát, a munkafolyamatok, a szolgáltatások és termékek integráns részét képezi) vállalatok aránya. Vezetőik kétharmada szerint növekedett a működésük hatékonysága és a vevőik elégedettsége. Ehhez képest érdekes, hogy a bevezetésnél még nem járó vezetők várakozásai nem olyan pozitívak.

A csütörtöki sajtótájékoztatón újságírói kérdésre válaszolva Kiss Zoltán elmondta, nem egységes, a különböző vállalatok mit is értenek MI használat alatt. A magyarországi cégek részéről sok esetben az első lépés általában a felhő alapú szolgáltatások használata, ami a mesterséges intelligencián alapuló szolgáltatások alapja.

A toborzást és a munkaerő megtartást is elősegítik a képzések

A képzés olyannyira fontossá vált a munkavállalók szemében, hogy a kutatásban részt vevő vállalati körnél dolgozók közel fele – Magyarországon és világszerte egyaránt – akár a munkahelyváltást is megfontolná, amennyiben a munkaadójuk nem hajlandó ebbe befektetni. A kutatás megállapította, hogy az MI bevezetésében élenjáró szervezetek arra törekednek, hogy a munkavállalóik még inkább a magas hozzáadott értéket képviselő, a tehetségüket felszínre hozó feladataikra koncentrálhassanak – épp ebben dolgozik a kezük alá az MI. Ezért a képzéseik az adatelemzéstől, a kritikai gondolkodáson át a kommunikációig és a kreativitás fejlesztéséig terjednek.

A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a Microsoft különböző képzései, mint a Microsoft Learn, vagy a fejlesztőközpontú AI School képzései bárki számára elérhetőek Az elmúlt hónapokban rengetegen veszítették el az állásukat, számukra jelenthet nagy lehetőséget az, hogy ingyen, a saját tempójukban képezhetik magukat.

Nem kell egész nap a gép előtt ülni, a képzés olyan tudást nyújt, ami értékkel bír a munkaerőpiacon

 – mondta Kiss Zoltán.

Hatékonyabb munkavégzés, 80%-os időmegtakarítás

A Microsoft felmérése szerint szinte minden munkavállaló szeretne megismerkedni az MI használatával és az előnyeivel, a válaszadók 92%-a, a magyarországi válaszadók pedig 95 százaléka nyilatkozott így.

Példákkal is alátámasztották, hogyan tudja hatékonyabbá tenni a munkavégzést a mesterséges intelligencia. Az MTVA keretein belül működő Nemzeti Audiovizuális Archívum (NAVA) legfőbb feladata hazánk audiovizuális örökségének – a 20. század gazdag kép- és hanganyagának – megőrzése. Csakhogy az archiválás, a digitalizáció és a kategorizálás nem egyszerű. A technológiai segítség azonban jelentősen felgyorsítja a folyamatot:

amihez az MI nélkül még 10 percre volt szükségük, ahhoz ma már 2 perc is elég.

Ez 80 százalékos időmegtakarítást jelent. A NAVA dolgozóinak munkáját tehát jelentősen megkönnyíti a Microsoft Azure Cognitive Services szolgáltatása, amely segítségével a képrendszerezés alapvető folyamatai gyorsultak fel, többek között olyan területeken, mint az egyes személyek és nevezetes épületek szerinti csoportosítás.

(x)

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF