Amerika szép csendben hadat üzen Kínának úgy, ahogyan egészen biztosan nem számított rá

Az amerikai szenátus által most elfogadott törvényjavaslat egyik célja, hogy függetlenítse az amerikai villanyautó piacot a kínai akkumulátor függőségtől. Az autógyártók tiltakoznak az új adójóváírás ellen, szerintük megnehezíti az értékesítést, hogy rengeteg modell kiesik a kedvezményből - írja a Reuters.

A General Motors, a Toyota Motor, a Volkswagen és más nagy autógyártókat képviselő csoport szerint az amerikai szenátus által vasárnap elfogadott 430 milliárd dolláros, többek között az éghajlatváltozás elleni küzdelemről szóló törvényjavaslat veszélyezteti az amerikai elektromos járműgyártás 2030-ra kitűzött céljainak elérését.

Sajnos az elektromos autókra vonatkozó adójóváírás szabályai a legtöbb járművet azonnal jogosulatlanná teszik. Ez veszélyezteti azt a közös célunkat, hogy 2030-ra az új autók piacán az elektromos járművek értékesítése 40-50 százalékra emelkedjen.

- mondta a Szövetség az Autóipari Innovációért vezérigazgatója, John Bozzella. Az említett célt maga Joe Biden elnök tűzte ki 2021-ben.

A csoport pénteken arra figyelmeztetett, hogy a törvényjavaslat értelmében a legtöbb modell nem lesz jogosult a 7500 dolláros adókedvezményre az amerikai vásárlók számára. A jogosultság további feltétele az is, hogy a járműveket Észak-Amerikában kell összeszerelni, ami további modelleket is kizár a kedvezményre jogosult termékek köréből.

A javaslat alapján fokozatosan bevezetik az észak-amerikai eredetű akkumulátor-alkatrészek előírt százalékos arányát. 2023-tól pedig a kínai alkatrészeket tartalmazó akkumulátorral rendelkező járművek nem kaphatnak adójóváírást, míg a kritikus ásványi anyagok beszerzése terén is korlátozásokkal kell számolni. Ezek a lépések felérnek egy, a kínai autóiparnak intézett hadüzenettel. Az ugyanis már most borítékolható, ha az amerikai autógyártók betartják majd a szigorú előírásokat, az hatalmas bevételkiesést fog eredményezni a világ vezető akkumulátoripari beszállítójának.

Joe Manchin szenátor, aki a korlátozások mellett szavazott, kihangsúlyozta, hogy

az elektromos autók nem függhetnek a külföldi ellátási láncoktól.

A törvényjavaslat egyébként 4000 dolláros adójóváírást hoz létre a használt elektromos autókra. A csomag milliárdos nagyságrendű új finanszírozást is biztosít az elektromos járművek gyártására, valamint 3 milliárd dollárt az amerikai posta számára elektromos járművek és akkumulátortöltő berendezések vásárlására.

Az új elektromos autóra vonatkozó adójóváírás 2032-ig maradhat érvényben.

A támogatás legfeljebb 80 000 dollárba kerülő teherautókra, furgonokra és városi terepjárókra járna, személygépkocsik esetén 55 000 dollár lenne az árplafon.

Az adójóváírásra legfeljebb 300 000 amerikai dollár bruttó jövedelemmel rendelkező családok lennének jogosultak.

Címlapkép forrása: Getty Images

Népszerű

© 2019 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF