Lelkes fiatalok adhatnak választ a globális vízválság kihívásaira

Portfolio
Nagyjából 2,5 milliárd ember él vízhiányos régiókban napjainkban, az évszázad felére a világ lakosságának több mint fele szembesül majd valamilyen formában a vízhiány problémájával. Nem véletlen, hogy a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány és a Design Terminal innovációs ötletversenyén, az Aquathonon a globális vízválság kihívásaira keresték a megoldást.

Nagyjából 2,5 milliárd ember él vízhiányos régiókban napjainkban, ám az évszázad felére a világ lakosságának több mint fele szembesül majd valamilyen formában a vízhiány problémájával. Ehhez a tendenciához társul a növekvő urbanizáció: 2050-re a világ lakosságának 2/3-a fog városokban élni. Éppen ezért sosem látott mértékben növekszik az igény a megbízható és biztonságos vízellátásra.  

Nem meglepő tehát, hogy a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány és a Design Terminal innovációs ötletversenyén, az Aquathonon a globális vízválság kihívásaira keresték a megoldást.

A Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány Otthon is Műhely című beszélgetés során Ecsedi Boglárka, az ötletverseny egyik csapatának tagja elmondta,

a világ vízkészletének mintegy 70 százalékát a mezőgazdaságban használják,

épp ezért ők az öntözés optimalizálásával foglalkoznak. Az elképzelésük egy olyan rendszer kiépítése, amely a talajnedvességet tudja monitorozni. A precíziós öntözést műholdképekkel, szenzoros adatgyűjtéssel és mesterséges intelligencia által támogatott algoritmussal optimalizálnák, így csökkentve a szükségtelen vízhasználatot.

Sinka Attila, a Magyar Víz- és Szennyvíztechnikai Szövetség (MASZESZ) főtitkára, aki mentorként segíti a versenyen részt vevő csapatokat, rendkívülinek nevezte az elképzelést. Hangsúlyozta, hogy a fiatalabb generáció tagjai nagyon tudatosak, elszántak és ahhoz, hogy az elképzeléseik megvalósulhassanak, támogató és segítő közegre van leginkább szükségük: tapasztalattal rendelkező szakmai támogatásra és megfelelő kapcsolatrendszerrel rendelkező segítőkre.

Társadalmi szemléletformálásra van szükség, de ez nagyobb volumenű dolog, mintha valami új eszköz feltalálásával szeretnénk megoldani a problémát

– mondta a beszélgetésen, hozzátéve, közösségre, együttműködésre van szükség.

Jónás László, a Design Terminál üzletfejlesztési vezetője hangsúlyozta, ahhoz, hogy egy jó ötlet megvalósuljon, leginkább bátorságra van szükség.

Egy jó ötlet megvalósíthatósága soha nem a finanszírozáson múlik, hanem a bátorságon. Fel kell hívni egy nagy agrárcéget, elmondani, hogy van egy ötletünk, amit ki szeretnénk próbálni. Lehet, hogy az első cég el fog hajtani, lehet, hogy a második is, de addig kell próbálkozni, míg valaki partner nem lesz ebben és aztán addig kell a valódi ügyfelekkel együttműködni, amíg számukra tökéletessé nem válik, amit megálmodtunk” – mondta a szakember, aki arról is beszélt, hogy a verseny legnagyobb előnye, hogy összehozza a globális vízválság megoldásain töprengő tehetséges embereket.

A cél, hogy kialakuljon egy közösség, majd ez a közösség nőjön, és ha a rengeteg elszánt, okos ember elhiszi, hogy változtathatnak a jövőn és tesznek is érte, az vezethet el a probléma megoldásához.

A cikk megjelenését a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány támogatta.

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF