Itt a kormánydöntés az üzemanyagárak szabályozásáról
Gazdaság

Itt a kormánydöntés az üzemanyagárak szabályozásáról

A szerdai kormányülést követően Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter közölte, hogy a kabinet döntött arról, hogy kéthetes ultimátumot adnak az önkéntes árcsökkentésre a piaci szereplőknek. Ha ez nem lesz eredményes, ismét szabályozni fogják az üzemanyagárakat.

Itt a bejelentés

A szerdai kormányülést követően Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter rendkívüli sajtótájékoztatót tartott a Karmelita kolostorban. A tárcavezető bejelentette: az áraknak vissza kell térniük a régiós átlaghoz, erre két hetet adnak a kereskedőnek, ha ez nem történik meg, akkor beavatkoznak – számolt be az Index.

A miniszter közlése szerint a kereskedőknek önkéntes alapon kell az áraikat a régiós átlaghoz igazítaniuk.

Főként két üzemanyagár esetén, a 95-ös benzin és a gázolajár esetén érvényre kell juttatni azt, hogy az áraknak vissza kell térniük a régiós átlaghoz – mondta Nagy Márton a lap szerint.

A nemzetgazdasági miniszter azt is bejelentette, hogy ha nem csökkentik megfelelő mértékben az áraikat a piaci szereplők,

akkor a kormány újra megtárgyalja a szabályozási eszközök bevetésének lehetőségét, és lépni fog. ERre kéthetes ultimátumot kaptak.

Derül ki Nagy Márton, a magyar kormány honlapjára feltöltött videójából:

A tárcavezető azt mondta, hogy az üzemanyagárak emelkedése nagyon komoly terhet ró a magyar családokra, a benzin és a dízel drágulását a háború hatásának tulajdonította. Szerinte a múlt héten, a KSH kiadott régiós összehasonlító-táblázatnak volt hatása: a dízel 633, a benzin ára 647 forintra csökken péntekig.

De ezt a kormány nem tartja elégségesnek, mivel ez szerintük magasabb, mint a térségi átlagszint, szerintük jelenleg a dízelnél 10, a benzin esetében pedig 27 forint az eltérés.

Hogyan reagál a Mol árfolyama?

A bejelentést követően Mol részvényárfolyama nem reagált érdemben a bejelentésre. A hazai üzemanyag-értékesítés vezető szereplőjeként és a legjelentősebb nagykereskedőjeként a Molnál komoly veszteség keletkezhet az üzemanyagpiacon történő beavatkozás miatt, ahogy ezt láthattuk a korábbi árstop-intézkedésnél is: rövid-és középtávon is jelentős teher volt a társaság számára a történet, a vonatkozó pénzügyi beszámoló alapján a közép-európai ársapkák és különadók 1,6 milliárd dollárral ronthatták a társaság eredményét.

Mindenesetre jelenleg a Magyarországon forgalomba kerülő 95-ös benzinnek és a dízelnek körülbelül a 30 százalékát értékesíti a Mol iparági forrásaink és a NAV üzemanyagforgalmi statisztikája alapján - tavaly 2 milliárd liter benzin és 3,6 milliárd liter gázolaj fogyott az országban, szóval a Mol részaránya havi szinten átlagosan 140 millió liter üzemanyagot jelent (a benzin:dízel aránya ezen belül 1:3,3 volt, olvasható ki a gyorsjelentésből). Mivel önkéntes lesz az árképzés, ezért nehéz pontos hatást kalkulálni a társaság nyereségességére, mindenesetre ha a KSH által pénteken kalkulált régiós átlagárak alapján realizálódó áresést vesszük alapul (a benzinnél 20, a dízelnél 31 forint literenként), akkor ez havi szinten 3,98 milliárd forintos, éves szinten 47,8 milliárd forintos EBITDA-csökkenést okozhat. Csak hogy legyen némi kontextus, a Mol csoport 2023-as éves eredménye 1149 milliárd forint volt, szóval a hatás 4,2 százalékos az éves eredményre vetítve.

A számolás menete: 33*20 + 107*31, ahol a 33 millió liter az átlagos havi benzinmennyiség, a 107 millió liter az átlagos havi dízelmennyiség, a 20 és a 31 pedig az árcsökkenések mértéke literenként.

Ezzel szemben ha a mai kommunikációt vesszük alapul - miszerint a dízelnél 10, a benzin esetében pedig 27 forint az eltérés -, akkor a hatás módosul: ebben az esetben havi szinten 1,96 milliárd forintos, éves szinten 23,5 milliárd forintos EBITDA-csökkenést okozhat az intézkedés a Mol számára (számolás: 33*27 + 107*10), ami a tavalyi EBITDA 2 százaléka.

Bármelyik forgatókönyvet is ézzük, önmagában egyik sem egy nagy csapás a jövedelmezőségnél, de

a hatósági árak visszavezetése kockázati szempontból negatív a Mol megítélésére nézve.

Részvénykereskedés, hosszabb távú befektetési portfóliók vagy nyugdíjportfóliók kialakítása a Portfolio Trader segítségével.

Bár a korábban bevezetett árstop intézkedésre is rosszul reagáltak a befektetők, azonban hosszabb távon nézve a piaci dominancia megerősítésével nyert is a helyzeten a Mol: a 2022 végén kivezetett árstop-intézkedés hatálya alatt jócskán növelte a piaci súlyát a vállalat a kis-és nagykereskedelemben, előbbiben elsősorban a magánkézben lévő, független (fehér) kutak kárára. 

Az energia-, köztük az olajpiac legfontosabb trendjeiről, a szabályozói környezet változásairól részletesen szó lesz szakmai programunkon.

A kormány az üzemanyagok nagykereskedelmi árát is maximálta 2022 márciusában, ennek köszönhetően torzult jelentősen a piac, ugyanis mivel bármelyik környező országban magasabb áron lehetett értékesíteni a benzint és a dízelt, ezért a külföldi nagykereskedők lényegében kivonultak Magyarországról, emiatt szinte teljes egészében a Molnak kellett ellátnia a hazai kutakat. A jelentkező üzemanyaghiány pedig nem minden piaci szereplőt érintett ugyanúgy: a Mol a saját töltőállomásainak ellátását priorizálta, miközben a szintén a vállalattól vásároló fehér kutak egész évben arról panaszkodtak, hogy nem kapnak elég üzemanyagot a Moltól, mint nagykereskedőtől. Ennek eredményeként a Mol a kiskereskedelmi szegmensben is (azaz a benzinkutak piacán) jelentősen növelni tudta a részesedését.

Mivel most önkéntes árcsökkentést vár el a kormány, nehéz megjósolni a piaci hatásokat.

Mi vezetett ide?

Már tavaly október óta kommunikálja a kormány azt a célkitűzését, hogy a hazai üzemanyagáraknak a régiós közpmezőnyben kell lenniük, ezzel kapcsolatban és az erre való törekvésről egy "megállapodást is kötött" a kormányzat az üzemanyagpiaci szereplőkkel. Az elmúlt hetekben felforrósodott a téma, Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter többször is tárgyalt a Mol és a MÁSZ vezetőivel az üzemanyagárakról, ugyanis szerinte a szereplők nem tettek eleget a megállapodásnak.

Ezután egyre valószínűbbé vált a kormányzati beavatkozás, amit a KSH régiós üzemanyagár-összehasonlító rendszerének megszületése követett - Nagy Márton jelezte, hogy ez a statisztika fogja az alapját adni egy esetleges beavatkozásnak az üzemanyagpiacon (a statisztika torzításaival egy részletes elemzésben foglalkoztunk). Lantos Csaba energiaügyi miniszter a kimutatás kapcsán jelezte: ha szükség lesz beavatkozásra, akkor vélhetően egyfajta dinamikus árplafonra lehet számítani, ami a régiós átlagárat veszi alapul a hazai üzemanyagárak meghatározásánál.

A korábbi árstop tapasztalatai

Sokakban fájó emlékként villanhat be a 2021 novemberében bevezetett árstop-intézkedés és annak a piacra gyakorolt hatásai - ugyanis mint ismert, az intézkedés bevezetésével az üzemanyagok adótartalma nem változott, a kereskedői árrés csökkent, a kereskedőket pedig nem kompenzálták.

A jövedéki adóhoz azért sem is volt lehetőségük nyúlni, mert a benzin esetében 36 eurócentet ír elő az Európai Unió minimális jövedéki adónak, és mivel az intézkedést megelőző hónapokban a forint jelentősen gyengült az euróval szemben, ezért ez a minimum szint alá csökkent a hazai adómérték.

Éppen ezért a Mol és a Magyar Ásványolaj Szövetség is egy tavaly szeptemberi kormányinfót követően a hazai üzemanyag piac stabilitásának fontosságát hangsúlyozta, a MÁSZ főtitkára akkor azt mondta, hogy

HA A KORMÁNY VISSZAVEZETI A HATÓSÁGI ÁRAKAT, AKKOR NAGYON RÖVID IDŐN BELÜL KOMOLY HIÁNYOK ALAKULNÁNAK KI.

De pontosan mi is volt a baj az intézkedéssel? Múltidézés következik.

Az üzemanyagárstop kezdetektől fogva nehezen fenntarthatónak, illetve a piaci viszonyokat erősen torzítónak bizonyult, ezért a kormány a kivezetése előtti hónapokban több körben is átdolgozta az intézkedést, egymás után vonva ki az árstop hatálya alól a fogyasztók egyre nagyobb részét. A kormány még 2021 végén rendelte el a 480 forintos hatósági árat, amit több lépcsőben, 2022 utolsó napjáig meghosszabbított. A következő problémák és nehézségek léptek fel 2023-ban, mielőtt kivezették az intézkedést:

  • Március elején egyre erősebbek lettek azok a hangok a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének irányából, amelyek az ellátási lánc zavaraira hívták fel a figyelmet. Erre a kormány reagált is egy kormányinfón ismertetve a válaszlépéseket, amelyek az üzemanyagpiacot voltak hivatottak érinteni azzal a céllal, hogy fennmaradjon a benzinárstop és az ellátás biztonsága. Első körben ekkor szűkítették a 480 forintos rögzített benzinárra jogosultak körét, egész pontosan a 7,5 tonna feletti magyar gépjárművek és a 3,5 tonna feletti külföldi járművek is csak a nagy nyomású oszlopoknál tankolhattak ezt követően, piaci áron.
  • Aztán május végén jött a bejelentés, hogy az üzemanyagturizmust elkerülendő, Magyarország eltérő üzemanyagárakat szab meg a külföldi rendszámmal, illetve a magyar rendszámmal rendelkező járműveknek.

    EZZEL A DÖNTÉSSEL KAPCSOLATBAN ELJÁRÁST INDÍTOTT MAGYARORSZÁG ELLEN AZ EURÓPAI BIZOTTSÁG:

    felszólították a magyar hatóságokat, hogy tartsák be az áruk és szolgáltatások szabad mozgására, a letelepedés szabadságára, a polgárok és a munkavállalók szabad mozgására, a megkülönböztetésmentesség elvére, valamint az egységes piac átláthatóságáról szóló irányelv szerinti értesítési szabályokra vonatkozó uniós jogi rendelkezéseket.
  • Novembertől a Mol korlátozta a tankolást az összes hazai töltőállomásán, a gyorstöltő oszlopokon a tankolási limit 100 liter/tranzakció lett − más hálózatok ennél (jóval) alacsonyabb limiteket is bevezettek a hatósági áras termékekre.
  • Az elhúzódó százhalombattai finomítói karbantartási munkálatok és a hazai üzemanyag-felhasználás korábban 30 százalékát adó import kiesése miatt november végén egyre súlyosabbak lettek az üzemanyag-ellátási problémák, és felvásárlási pánikreakció indult a lakosság részéről, gyakorlatilag a Mol teljes hálózatán részleges üzemanyaghiány alakult ki. Ezt követően vezették ki az eredetileg tovább tervezett üzemanyagár-stopot.

A korábbi példából kiindulva tehát akár ellátásbiztosági kockázathoz is vezethet az üzemanyagpiaci beavatkozás, ráadásul tovább rontja a kilátásokat, hogy időszakos karbantartás indult a Mol százhalombattai finomítójában április 20-án, ami a tervek szerint június 24-ig tarthat. A múltbeli példák kedvezőtlen jövőképet vetítenek előre: 2022 júliusában még bőven tartott a korábbi árstop-intézkedés, amikor ugyancsak szükségessé vált a finomító karbantartása, emiatt nehéz helyzetbe került a benzinellátás az országban, amire a kormányzat az árstop-intézkedés hatályának szűkítésével és a stratégiai készletek elővételével reagált.

Címlapkép forrása: Getty Images

Holdblog

Ezek a világ legfejlettebb startupvárosai

Alig van európai szereplő a világ legfejlettebb startupvárosai közt, de legalább a leggyorsabban fejlődő ökoszisztémák terén előkelő helyen van a kontinens. Ezek a világ vezető... The post

Ricardo

Öröm van

Megjelent idehaza Carl Menger A közgazdaságtan alapelvei című 1871-es klasszikus műve. Tolle, lege!

Kasza Elliott-tal

3M Company

Nemrég írtam a Solventumról, levált az MMM-ről és áprilisban a tőzsdére ment. Minden MMM részvényes a 4 részvénye után kapott egy SOLV részvényt. Ez eddig nagyon szép, azonban 05.14-én MM

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Nesze neked, ötéves szuperállampapír: tízmilliárdokat buktak a magyarok az értelmetlenné vált befektetésen
Financial IT 2024
2024. június 11.
Portfolio Property X 2024
2024. május 29.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
Portfolio AgroFood 2024
2024. május 22.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Ez is érdekelhet
Jön a Budapest - Sanghaj repülőjárat