Nem a nagyobb hal eszi meg a kisebbet, hanem a gyorsabb (x)

PR cikk
KKV-k vettek részt a kamarai szemléletformáló programban

Az Országos Vállalkozói Mentorprogram a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara kezdeményezésére indult 2018-ban. Célja, hogy a beszállítóvá válás, a külpiacra lépés, a pénzügyi tudatosság és a fenntartható működés témakörben segítse a hazai kkv-kat. Közel 3000 vállalkozást sikerült bevonni. A tapasztalatokról Sonkolyné Varga Emília projekt igazgató számol be.

Sonkolyné Varga Emília, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara projekt igazgatója

Mitől volt egyedi ez a program?

A vállalkozások szemléletformálását mentorálással valósította meg a program. Ez lényegében gyakorlati ismeretátadást jelent. Tehát nem pénzt adott a projekt, hanem tapasztalaton alapuló tudást. Továbbá lehetőséget nyújtott közösségépítésre a kkv-k körében. Mindez számszerűsíthető eredményeket is hozott, a visszajelzések szerint a résztvevő vállalkozások gazdálkodási mutatói pozitív irányba mozdultak.

Hogyan működik ez a mentori rendszer?

A mentorok tapasztalt, ismert hazai vállalkozások, akik a saját területükön már sikereket értek el, folyamatosan fejlődnek és szívesen megosztják tudásukat. A mentoráltak kevésbé tapasztaltak, de nyitottak a fejlődés irányába. Őket segítették külső szakértő, tanácsadó cégek is, akik eléréséhez a vállalkozásoknak nem lett volna módja, mert sok idő és pénzügyi forrás ráfordítást, kapcsolati tőkét igényelne a felkutatásuk. Fontos szerepe van a programban a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara által működtetett, a területi kamaráknál elhelyezett koordinátori hálózatnak is, ők a központban dolgozó munkatársakkal együtt meghatározó szerepet töltenek be.

Mi volt a leginkább kézzel fogható előny?

A kkv-k pluszpontokat kaphatnak egyes uniós pályázás során. A mentorálás során látott jó gyakorlatokat a mentorált cégek beépíthetik a mindennapi tevékenységükbe, növelve ezzel hatékonyságukat. Jelentős pénzértéket képvisel a program keretén belül kialakult vállalkozói együttműködő közösség, a kapcsolati háló, az ingyenes tanácsadói szolgáltatás, vagy a koordinátori hálózat támogatása. A kereslet és a kínálat találkozásával minden résztvevő profitálhatott a program nyújtotta szolgáltatásoknak köszönhetően.

Mi a kifutása a programnak?

A szemléletformálás soha nem egyik pillanatról a másikra történik, több esetben generációkon átívelő, hosszadalmas folyamat. 20 évig dolgoztam a kkv szektorban és tudom, hogy ebben a körben a tapasztalati tudás személyes átadása a leghitelesebb. Ez azonban egyfajta bizalmat is feltételez a mentor és a mentorált részéről, de kiépítésére nem áll korlátlanul rendelkezésre az idő. Pedig ma már nem a nagyobb hal eszi meg a kisebbet, hanem a gyorsabb.

Milyen tapasztalatot visz tovább, mi a jövő?

Erősíteni kell a vállalkozói kultúrát, hogy a méretből, tevékenységből, életútból eredő különbözőségeket egymás hasznára fordíthassák a cégek. Szükség van erre a szemléletformálásra, a tapasztalati úton való gyakorlati ismeretátadásra és további ingyenes programokra a vállalkozások versenyképességének növelése érdekében. Ami a jövőt illeti, ezek a programok vissza nem térítendő uniós támogatásból valósulnak meg, így amennyiben lesz a jövőben is forrás és szakpolitikai támogatás, szeretnénk tovább folytatni.

(x)

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF