Félmilliárdos EU-pénzből újul meg a Dömös-átkelő és több dunai kikötő

MTI
Jövő őszre 900,57 millió forintból megújul Dömös-átkelés, Esztergom, Komárom, Visegrád és Zebegény kikötője - jelentette be az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti államtitkára kedden Budapesten.

Mi ez a projekt?

Schanda Tamás közölte, hogy a személyforgalmi kikötők projektjéhez 500 millió forintot az ITM biztosít EU-pénzből, és magyar költségvetési forrásokból a Széchenyi 2020 Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében, vissza nem térítendő támogatásként. A fennmaradó részt a Mahart-PassNave Személyhajózási Kft. saját forrásból fedezi, megteremtve és fejlesztve a személyhajózás infrastrukturális feltételeit az érintett településeken - tette hozzá.

A támogatott projektkereső adatbázis szerint az „IKOP-2.1.0-15 - Nemzetközi (TEN-T) vasúti és vízi elérhetőség javítása” című konstrukcióból valóban félmilliárd forintos EU-pénzt biztosít a kormány a „Személyforgalmi kikötők támogatására vonatkozó projektcsomag” című fejlesztésre, és a pályázó valóban a M A H A R T - PassNave Személyhajózási Korlátolt Felelősségű Társaság volt. A pályázaton az 500 millió forintnyi forrást 2017. júliusában nyerte el a cég, az EU-forrás a Kohéziós Alapból jön, a támogatás aránya 75%, hiszen akkor még 665 milliós teljes projekt költségről volt szó, ami a fenti beszámoló szerint már 900 millióra emelkedett.

A projekt részletei

Komáromban új, 40 méteres úszóművet kötnek be, rendezik a környező területeket, parkoló és kiszolgáló helyiségek építésével teszik a kikötőt alkalmassá a szállodahajók teljes körű kiszolgálására.

Esztergomban elbontják a romos épületeket, és a helyükön rendezvények befogadására is alkalmas kikötőt hoznak létre. A környezetet itt is zöldítik, kerékpártárolókkal és új utcabútorokkal szerelik föl.

Zebegényben mederkotrással és a gyalogos közlekedést szolgáló út megépítésével egészül ki a beruházás, hogy a település bekapcsolódhasson a Dunakanyar hajós közlekedésébe.

Gyalogutat és új infrastruktúrát igényel a nagymarosi oldal vonatközlekedéséhez kapcsolódó dömösi átkelő is, Visegrádon pedig a már kiépített kapacitásokat bővítik. A medret itt is mélyítik, hogy a menetrendi járatok mellett a szállodahajók is ki tudjanak kötni - sorolta. Schanda Tamás a belföldi turizmus fejlesztésével, a kikapcsolódási lehetőségek bővítésével indokolta a beruházásokat. Várakozása szerint a hajóforgalom jelentősége növekedni fog az erősödő belföldi keresletnek köszönhetően, ezért - mint mondta - több forrásból is támogatják az ehhez szükséges fejlesztéseket.

A dunai gyorshajózás fejlesztésére a kormány 12,5 milliárd forintot különített el, a balatoni hajózás fejlesztésére pedig csaknem 7 milliárd forint jut - tette hozzá. Völner Pál a Magyar Hajózási Országos Szövetség elnökeként üdvözölte, hogy az állam nem csak az új hajók vásárlását, hanem a kikötői fejlesztéseket is jelentős összegekkel segíti. Véleménye szerint a támogatást elsősorban az indokolja, hogy a költségek meghaladják a hajózási társaságok lehetőségeit. A Dunakanyar ráadásul kiemelt turisztikai célpont, ezért különösen fontos, hogy hogy ne csak közúton és vasúton, hanem hajóval is elérhető legyen, és ezzel is erősödjön a térség idegenforgalmi vonzereje - hangsúlyozta Völner Pál.

Címlapkép: MTI Fotó/Cseke Csilla

Ez a cikk "Az EU kohéziós politikájának hatásai Magyarországon - jelen és jövő" című, 2019. április 1-től 2020. március 31-ig tartó munkaprogram része, amelyet a Portfolio.hu-t kiadó Net Média Zrt. valósít meg az Európai Unió finanszírozásával. Jelen tartalom kizárólag a cikk szerzőjének álláspontját tükrözi. A munkaprogramot finanszírozó Európai Bizottság semmilyen felelősséget nem vállal a cikkben szereplő információk felhasználását illetően.

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF