A többség dönt: íme a magyar biztosítási szektor jövője

Palkó István
Leginkább a gazdasági válság Magyarország-specifikus jelenségeitől fél, a kfgb-piacon pedig további díjcsökkenésre számít a hazai biztosítási szakma. Az online értékesítési csatornák további előretörése mellett elsősorban a nyugdíjcélú, a vállalati felelősség-, valamint a lakásbiztosítások súlya növekedhet a piacon a következő tíz évben. E témák mellett sok más érdekes kérdésről véleményt nyilvánítottak a résztvevők a Portfolio.hu Biztosítási Konferenciájának szavazásán, melynek eredményeit az alábbiakban értékeljük.

1 2

A pénzügyi konferenciák sorozata folytatódik május 4-én, ekkor kerül megrendezésre a Portfolio.hu "Jelzáloghitelezés és lakossági finanszírozás Magyarországon 2011" című konferenciája, melyen a hazai bankszektor és hitelközvetítői piac legjelentősebb szereplői találkoznak. Regisztráljon Ön is az eseményre!
A biztosítási szektor kilátásai és a kgfb-piac jövője.
Március 22-én közel 240 fő részvételével, negyedik alkalommal került megrendezésre a Portfolio.hu Biztosítási Konferenciája a budapesti Helia Hotelben. A rendezvény résztvevőinek az előadások és panelbeszélgetések során alkalmuk nyílt egyes szakmai kérdésekről gépi szavazás keretében véleményt nyilvánítani. Ennek során kiderült: a résztvevők 43%-a érkezett valamelyik biztosítótól, de nagy erőkkel képviseltették magukat a biztosítási piacon érintett más szereplők, például tanácsadók és közvetítők is.

A magyar biztosítási szektor jelenlegi helyzete és jövője

A szavazógép segítségével feltett első szakmai kérdés azt firtatta, mennyire elégedett a közönség a biztosítási szektor érdekérvényesítő képességével. Az eredmény lehangoló volt, ám ez a biztosítási szektorra csaknem évi 40 milliárd forint összegben kivetett különadó, a nyugdíjügy, vagy éppen a személyi jövedelemadózással kapcsolatos kedvezőtlen jogszabályi változások fényében nem meglepő.

2010-ben mindössze 1,6%-kal, 844 milliárd forintra nőtt a hazai biztosítási szektor díjbevétele, ami reálértéken újbóli visszaesést jelentett. 2011-ben a szavazók többsége szerint ez a stagnálás körüli állapot fennmaradhat, bár többen voltak a konferencián a látható növekedésre, mint a számottevő csökkenésre számítók.

A dinamikus növekedést leginkább a gazdasági válság kifejezetten Magyarország-specifikus jelenségei veszélyeztetik, ezért is számít rá kevés szereplő. Nagynak tartják emellett a kormányzati szabályozás kockázatait is, ugyanakkor a nem állami szabályozói beavatkozások, a globális gazdasági krízis és a biztosítók anyagcégeinek negatív reakciói is kaptak egyenként 10%-ot.

A negatív hazai jelenségekkel minden bizonnyal szoros összefüggésben a résztvevők mindössze 24%-a értett csak egyet azzal az állítással, hogy "Magyarország vonzó befektetési célpont". A konferencián elhangzott: hazánk befektetői megítélésének csak egyik eleme a különadó, a külföldi biztosítók befektetési döntései számos egyéb tényezőn alapulnak.

Rekordok a kgfb-piacon. Hogyan tovább?

Élénk érdeklődés kíséri a nem-életbiztosítások területét meghatározó kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) piac alakulását. A legutóbbi, 2010-es kgfb-kampányban soha nem látott mértékben, közel 40%-kal, 17 500 forintra estek vissza a piaci átlagdíjak. Hangot adott ugyan véleményének a konferencián olyan piaci szereplő is, aki a díjak további, kétszámjegyű visszaesésére számít, a szakma nagyobbik fele ennél kisebb csökkenéssel vagy stagnálással számol.

A kgfb-díjak valószínűleg elérik idén a gödör alját, középtávon innen már nincs mód túlzott csökkenésre reálértéken sem - véli a szavazók több mint fele. Mindebből arra lehet következtetni, hogy 2011 minden idők talán legintenzívebb versenyét hozhatja, ezt követően azonban az inflációhoz közeli mértékben emelkedhetnek majd a díjak, amiben az év végi kampány fokozatos eltűnése is szerepet játszhat majd.

Bár a piacot nem forgatta fel gyökerestül, jelentős piaci részesedést szerzett az új kgfb-szerzésekben tavaly az Astra Biztosító. Az új piaci szereplő sikere sok versenytársnál felveti a kérdést: lehet-e egyáltalán ezt az üzletágat profitábilisan működtetni? Bár valószínűleg a szavazók többsége szerint lehet, 74%-uk úgy véli, olyan szintre jutott a piac a versenyben, amelyen egy új szereplőnek már nem teremhet babér.

1 2

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF