A magyar BÉT megint szép lesz?

Portfolio
Egyre többen merészkednek már most külföldi parkettekre a magyar brókercégek ügyfelei közül, de sokan szeretnek inkább a hazai tőzsdén kereskedni. A klasszikus befektetési tanácsadás eltűnésétől nem kell tartani annak ellenére, hogy a magyar ügyfelek költségérzékenyek, és sokan fordulnak az online platformok felé emiatt.
A Dorsum által negyedik ízben megrendezett Broker-Club kerekasztal beszélgetésén Láng Tamás (Erste Befektetési Zrt.), Kovács Péter (Budacash Zrt,),Takács Szabolcs (KBC Securities) és Parádi Tamás (SPB Zrt.) vett részt.

Hány magyar kereskedik egyáltalán külföldön?

Az SPB Befektetési Zrt. elsősorban privát banki ügyfelekkel rendelkezik, ezért az ügyfelek gyakorlatilag mindegyike kötött már ügyleteket külföldi piacokon, a cég bevételeinek nagy része, körülbelül 95 százaléka a külföldi ügyletekből származik - mondta el Parádi Tamás. Ezzel szemben a Budacash brókerház ügyfeleinek jelentős része még a BÉT-et részesíti előnyben, de egyre népszerűbbek a külföldi piacok az ő körükben is.

A KBC képviselője, Takács Szabolcs szerint azokban az országokban, ahol van "értelmezhető" hazai piac (és a magyar is egyértelműen ide tartozik), ott az ügyfelek 40-60% százaléka arra fókuszál. A többi ügyfél fele-kétharmada az amerikai piacokon kereskedik. Láng Tamás úgy véli, hogy az ügyfelek körében egyre népszerűbbek a külföldi piacok, de ez egy lassú folyamat, az ügyfelekkel fokozatosan meg kell ismertetni az ezekben rejlő lehetőségeket.

A beszélgetésen elhangzott, hogy a német, vagy más európai tőzsdéket gyakran azért választják a külföldre merészkedő ügyfelek, mert azok nyitva tartása jobban igazodik a munkaidejükhöz. Ugyanakkor van olyan ügyfél is, különösen az online tőzsdézők között, aki éppen a késő este is elérhető amerikai tőzsdéket részesíti előnyben.

Az online szolgáltatások "kannibalizálják" a hagyományos ügyfeleket?

A kerekasztal részvevői egyetértettek abban, hogy brókercégen belül is versenyeznek az online és a hagyományos ügyfelekért a cégek üzletágai, de végeredményben a bevételek csak egyik zsebből másikba való áthelyezéséről van szó. A hagyományos brókeri tevékenységnek megvan a létjogosultsága, az idősebb és tehetősebb ügyfelek körében még mindig érték, ha valakinek saját brókere van, a személyes kapcsolat is fontos az ügyfél és tanácsadója között.

Az online felületek ugyanakkor marketing tevékenységre is jól használhatók, a népszerű hozamvadász versenyeket például ezen keresztül lehet meghirdetni. A magyar ügyfelek költségérzékenyek, ezért van, aki áttér az online kereskedésre, de ezután is elvárja a személyes figyelmet, segítségnyújtást. Ennek a helyzetnek a helyes kezelése gyakran komoly fejfájást okoz a brókercégeknek.

Jó kezdeményezés a BÉTa-piac?

A kisbefektetőkhöz a nagy külföldi papírokat közel hozni forintosítva, ez volt a cél a BÉTa piaccal. Kérdés, hogy a Xetra átállás után olcsóbb lesz-e, de a lényeg, hogy az ügyfelekkel elkezdték megismertetni a külföldi papírokat - mondta az Erste képviselője. Takács Szabolcs nem hisz a BÉTa piacban, de ahogy mondta, szurkol neki. Szerinte ez a kezdeményezés egy kissé a piac "megerőszakolása", arra viszont jó, hogy aki itt megízleli a külföldi papírok ízét, az később könnyebben vesz külföldi papírokat.

Kovács Péter kifejtette, hogy szerinte nyelvi nehézségek adódhatnak a külföldi papírok kereskedésében, hiszen mire magyar nyelven is elérhető lesz egy-egy hír, addigra a piacokon általában már beépül az árfolyamba az új információ. Szerinte a BÉTa piac a "hegy megy Mohamedhez" esetéhez hasonló.

A CFD-kereskedés atombomba, ami robbanni fog?

A beszélgetés résztvevői egyetértettek abban, hogy a magas tőkeáttételű eszközökkel gyakran megégetik magukat a tapasztalatlan befektetők, de ezután már kevésbé kedvelik a CFD-ket, emiatt megfigyelhető egyfajta tisztulás a piacon. "A magyar befektető sokszor kockázatkedvelő, legalábbis kevés pénzzel, kevés idő alatt akar nagy hozamot elérni. Ezek a termékek töltött fegyverek. De ha nem adjuk oda, akkor megteszi más" - mondta el Kovács Péter. Takács Szabolcs szerint a magas tőkeáttételű eszközök egyenesen egy atombombával érnek fel, az ezekkel kereskedők nincsenek tisztában azzal, hogy mivel kereskednek. "Ez egy hatalmas lufi, ami ki fog pukkani" - tette hozzá. "Igény van rá, ezért be kell szállni a versenybe" - tette hozzá Láng Tamás.

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF