Nagyot ment az e-kereskedelem, de van még hová fejlődni a webshopoknak

Portfolio
A koronavírus-járvány felforgatta a mindennapokat és a vásárlási, és fizetési szokásokat tekintve alapvetően konzervatív magyar fogyasztók is az online térbe kényszerültek, nyomást helyezve az e-kereskedelmi értéklánc minden szereplőjére. Ahhoz azonban, hogy a webshopok meg tudják tartani a régi vevőket és újakat tudjanak szerezni, hogy az emberek ne csábuljanak vissza az üzletekbe, muszáj fejlődnie, változnia az e-kereskedőknek.

Van még fejlődési lehetőség a magyar e-kereskedők előtt: az online kereskedelmi piac ugyanis egyelőre nem tudja teljesen lefedni a fogyasztók online fizetési igényét. 10-ből 9 fogyasztó számolt be arról, hogy hagyta már abba a vásárlást a célegyenesben, mert nem tudott online, előre fizetni a megrendelendő termékért vagy szolgáltatásért – derül ki a Mastercard támogatásával készült Fizetési Élmény Riport idei kiadásából.

Ugyanakkor tavaly a belföldi online kiskereskedelmi forgalom 45 százalékkal bővült, három évet ugorva előre a fejlődésben.

„A különböző kereskedői szegmensek különböző mértékben voltak rákényszerülve, hogy bővítsék a fizetés elfogadási opciókat. Azonban a digitalizáció az elmúlt években felgyorsult és gyakorlatilag ma már az elektronikus fizetések megléte nem valami plusz, hanem alapelvárás: versenyhátrányba kerül az, aki nem tartja szem előtt vásárlói fizetési igényeit” – mondta a Portfolio-nak Mondovics Péter, a Mastercard marketingmenedzsere, hozzátéve, a vásárlók pozitív élménye az egyes fizetési szolgáltatókkal vagy megoldásokkal, növeli az egész e-kereskedelembe vetett bizalmat.

A riport eredményei szerint a vásárlók 52%-a számára a különböző fizetési lehetőségek az 5 legfontosabb szempont között szerepelnek, amikor arról döntenek, hogy melyik oldalon vásárolnak meg egy terméket.

Nincs olyan, hogy tipikus magyar vásárló

A pandémia miatt bekövetkező változások az idősebb korosztályt is az e-kereskedelem irányába terelték, a hetente online vásárlók között az 55-60 év közöttiek vezetik a rangsort. Épp ezért Mondovics Péter szerint az online ökoszisztéma minden szereplőjének figyelembe kell vennie, hogy miként tudják jobban szem előtt tartani az idősebb korosztály igényeit a termékeik és szolgáltatásaik fejlesztése során, ezzel az attitűddel ugyanis komoly versenyelőnyre lehet szert tenni.

Szintén fontos szempont, hogy a riport szerint a vidéken élő vásárlóknak mások a preferenciái online vásárlás során, mint a fővárosiaknak.

E-kereskedőként érdemes figyelembe venni a vásárlóik földrajzi megoszlását, mert más és más konverzióoptimalizálási stratégia működhet.

„A megoldás a diverzifikáció, vagyis hogy megismerjük és hatékonyan reflektáljunk az egyes társadalmi csoportok kérdéseire” – jegyezte meg Mondovics, hozzátéve, a járványhelyzet csitulásával egyidejűleg tapasztalható bizonyos mértékű átrendeződés, vannak, akik visszatértek a pandémia előtti szokásaikhoz és szívesebben intézik személyesen a vásárlást, ugyanakkor jelentős azoknak a száma is, akik ráéreztek az online vásárlás ízére. Ahhoz, hogy egy webshop meg tudja tartani a régi vásárlóit és új vevőket is tudjon szerezni, elengedhetetlen, hogy folyamatosan monitorozza a vásárlói igényeket, és gyorsan reagáljon azokra, és nagy erőt fordítson az innovációra. A Fizetési Élmény Riport tanulsága szerint például

azok az e-kereskedők tesznek szert versenyelőnyre, akik figyelik a még bizonytalanul navigáló vásárlók igényeit és e szerint tervezik az online élményt.

Jó példa erre a kártyamentés funkció, ami egy olyan megoldás, amivel a felhasználói élmény javítható, mert fogyasztói oldalról kényelmes, a kereskedő oldaláról pedig növeli az ügyfelek lojalitását.

A cikk megjelenését a Mastercard támogatta.

Címlapkép: Getty Images

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF