Az egész világnak szállít speciális gumitermékeket egy magyar cég

Portfolio
Az iparszervezői egyetemi diploma kézhezvétele után gyakornokként, afféle „mindenesként” kezdte a munkát Csikós Bors az édesapja és annak társa által 1994-ben alapított Meta-Vulk Kft-ben. Az egyetlen faxgéppel indult kereskedelmi társaság mára a világ számos országába szállít ipari gumitermékeket, amelyek megtalálhatók – többek között – a járműipar, a háztartási- és a nehézipar, a gép- és építőipar, az űr- és hadiipar, a légi, a tengeri, a közúti, a vasúti közlekedés és szállítás, a bányaipar szektoraiban.

A cikk a 2021-es BÉT50 kiadványban jelent meg. A kiadvány médiatámogatója a Portfolio.

„Édesapám alapította a céget egy kollégájával, miután az akkori munkahelyük megszűnt” – mondta el Csikós Bors, a Meta-Vulk Kft. ügyvezető igazgatója. A 90-es évek elején az eredetileg tanár végzettségű édesapjának egyik ismerőse szólt, hogy egy gumitermékeket gyártó cég nyelveket beszélő külkereskedőt keres. A „T.E.” gumiipari üzem már akkor exportált, de értékesítésének több mint 90 százalékát a belföldi forgalom tette ki, és fejleszteni, bővíteni akartak. „Apám külkereskedelmi vezetőként került a céghez. A vállalat azonban egyik napról a másikra megszűnt, és a fővárosi kereskedelmi irodában dolgozó édesapám és a főmérnök nehéz helyzetbe kerültek.

Viszont éppen azáltal, hogy a cég megszűnt, adódott a lehetőség, hiszen valakinek ki kell szolgálni a korábbi vevőkört.

Az elgondolás jónak bizonyult, ráadásul az akkor kiépített kapcsolatok is tartósnak bizonyultak. „Így épült fel az a bázis, amelyen ma is tevékenykedünk. Jelenleg 20 beszállítónk van, ebből nyolccal azóta, vagyis a kilencvenes évek közepe óta dolgozunk együtt.”

A cég 1994 augusztusában indult, klasszikus, rendszerváltás utáni történetként. A vállalkozást az otthonuk, tulajdonképpen a szülői hálószoba egyik sarkában álló használt fénymásoló és egy fax készülék jelentette. „A garázsban felállított polcokra érkezett be minden pénteken az áru, majd innen indult útjára szerte a világba. Mivel akkor még építkeztünk, talicskával (télen szánkón) hordtuk ki-be az árut.”

A mai szemmel nézve merész vállalkozást segítette az is, hogy akkoriban másként működött a világgazdaság, nem voltak olyan erősek a ma már meghatározó ázsiai beszállítók.

A „T.E.” partnerei hirtelen áru nélkül maradtak, és elsősorban Európában igyekeztek új forrásokat találni. Ahogy a frissen létrejött Meta-Vulknak, úgy a nyugat-európai partnereknek is érdekükben állt az együttműködés, ezért kellő türelemmel várták ki az első hetek, hónapok építkező folyamatát. A Meta-Vulk igyekezett mielőbb kiépíteni a megbízható beszállítói hálózatot, amely az igényeknek megfelelő széles termékpalettát tudja biztosítani a vevőknek. Külön-külön kellett olyan szereplőkkel megállapodni, akik az egyes termékkategóriákat szállítani tudták. „Ez nem volt egyszerű munka, hiszen egyikük csak présvulkanizált terméket gyártott, a másik csak extrudált profilokat, a harmadik nagy sorozatú gumibakokat, ütközőket és így tovább. Mindez akkoriban internet, adatbázisok és GPS nélkül nem volt könnyű, de sikerült megtalálni minden feladatra a megfelelő partnert.”

A Meta-Vulk azóta is klasszikus kereskedelmi cég, gyártási tevékenységet nem folytat.

„Mára már elmondhatjuk, hogy 27 éve ugyanazzal a gyártói háttérrel gyártatjuk a termékeket. A MV közvetve mintegy 450 embernek ad folyamatosan munkát.” A Meta-Vulk és partnerei a hosszú távú fejlődést tekintve is gyümölcsöző kapcsolatot építettek ki, együtt tettek meg jelentős lépéseket, ahogy mondani szokás, húzták egymást előre az évek során.

A vállalkozás sokáig egy bérelt budapesti lakásban működött. „Igazi partnerforgalom nem létezett, mert csak külföldi partnereink voltak, és ha Magyarországra jöttek, akkor a beszállítókat látogatták meg a közreműködésünkkel.”

A családi cégbe lassan belenövő Csikós Bors eleinte csak kívülről látta a tevékenységet. „Akkor még nem folytam bele a munkába, csak láttam, hogy egyre hosszabbak a munkanapok. 1998-ban kerültem a céghez, akkor javasoltam apámnak, hogy indítsuk el a belkereskedelmet, nézzük meg, hogy milyen lehetőség van ebben. Egy évig gyakornoki munkát végeztem, rendszeresen meglátogattam a beszállítókat, többnyire lóti-futi munkát végeztem. Ezáltal viszont rengeteget tanultam a vállalkozásról, minden területet, minden munkafolyamatot közelről láttam. Családi vállalkozás révén, rengeteg támogatást kaptam az édesapámtól ekkor is, és a későbbiekben is.

Szabad kezet kaptam, csak az volt a feltétel, hogy működjön minden.

Ami talán ennél is fontosabb, hogy rengeteg olyan tudást és értéket kaptam, amelynek a célja mindig az volt, hogy biztos lábakon álljon a vállalkozás. Kialakult a belkereskedelemi hálózat, ez zajlott mindaddig, amíg 12 évvel ezelőtt édesapám társa nyugdíjba nem ment. Apám kivásárolta a részét, és én ajándékba megkaptam a cég felét, onnantól vagyok 50 százalékos tulajdonosa a Cégnek.”

A vállalat már-már csaknem 30 ezer darabos termékportfóliót kínál partnereinek több száz kategóriában, vagyis kifejezetten széles termékkörrel vannak jelen a piacon. A legkiemelkedőbb termékkategóriát a rezgéscsillapítók, ütközők, géplábak jelentik, amelyekből hetente csaknem 400 ezer darabot exportálnak. Működésében a kivitel a döntő, jellemzően Nyugat- és Észak-Európa jelentik a legfontosabb célpontokat.

Ők teszik ki a partnerek 80 százalékát, de havi rendszerességgel szállítunk Észak-Amerikába, a Közel-Keletre, Ázsiába és Ausztráliába is.

A kereskedelmi, szervező tevékenység miatt másfajta beruházásokat hajtunk végre, mint egy termelőüzem. Minden finanszírozás megoldható volt saját erőből, a cég sosem vett fel hitelt, még a székház és raktárközpont építésére, az anyagmozgató, csomagoló gépek beszerzésére, az informatikai háttér kiépítésére se. A legfontosabb marketingtevékenység a Meta-Vulk életében az évi 3-4 jelentős nemzetközi szakmai kiállításon való megjelenés, amelyek új vevők megszerzésére mellett jó alkalmat teremtenek a régi partnerekkel történő személyes találkozókra is.

„A pandémia egyszerre volt jó és rossz hatással működésünkre: az ázsiai források befagyása miatt megnövekedett az európai gyártású termékek iránti kereslet, 35-40%-kal nőtt 2020 óta a forgalmunk. Ugyanakkor, az alapanyag beszerzési nehézségek, a termelőüzemekben a vírus okozta megbetegedések miatti kiesések nagy kihívások elé állították a gyártóinkat, amelyeknek példás gyorsasággal és hatékonysággal feleltek meg.”

Címlapkép: BÉT50

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF