Dél- és Közép-Európa miatt aggódnak az észak-európai kikötők

Portfolio
Kína dél- és közép-európai logisztikai beruházásai miatt a rotterdami kikötő jelentős mennyiségű teherforgalmat veszíthet - írja a holland Rob de Wijk professzor elmondása alapján a Magyar Nemzet. Az Új selyemút fejlesztései között megemlítette a budapesti BILK-terminált is, amelyben a közelmúltban szerzett 15 százalékos tulajdonrészt a kínai állami Cosco.

A közelmúltban Rotterdamban a Nieuwsblad Transport, a holland közlekedési és logisztikai szaklap rendezvényén felszólaló Rob de Wijk professzor szerint a Görögországban, Magyarországon és Olaszországban zajló infrastrukturális fejlesztések miatt a rotterdami kikötő jelentős teherforgalomtól eshet el.

A beruházások között a holland Kína-szakértő megemlítette, hogy a világ egyik legnagyobb tengeri áruszállító vállalata, a Cosco Shipping Group 15 százalékos részesedést szerzett a budapesti BILK-terminálban, valamint, hogy Kína nemrég úgy döntött, hogy jelentős beruházásokat hajt végre az Észak-Olaszországban található Vado Ligure város kikötőjében. A település Genovától nyugatra helyezkedik el, ami áruszállítás szempontjából még jelentéktelen, de adottságai lehetővé teszik, hogy a fejlesztés után a legnagyobb konténerszállító hajókat is képes legyen fogadni.

Emellett Xi Jinping kínai elnök a Pireusz kikötőjében tett látogatása során novemberben közölte, hogy új, 2,8 millió TEU (szabványos méretű konténer) kapacitású terminált kívánnak építeni,valamint bejelentették, hogy a Cosco megvásárolta a Piraeus Europe Asia Rail Logistics (Pearl) görög vasúti üzemeltető részvényeit. A görög és macedón vasúti kapcsolat javításával és a Belgrád–Budapest vonal felújításával az ázsiai szállítmányok gyorsabban juthatnak el Európa belsejébe.

A kikötőfejlesztéseket nemcsak Európában tartják fontosnak, tavaly nyáron adták át a marokkói Tanger városa mellett elkészült kikötő bővítését, amiről akkor a Portfolio is részletesen beszámolt. Európa három legforgalmasabb kikötője ma Rotterdam (14,5 millió TEU), Antwerpen (11,1 millió TEU) és Hamburg (8,7 millió TEU), melyek egyben a világ 11., 13. és 19. legforgalmasabb kikötői. A pireuszi 2,8 milliós bővítést és az észak-olaszországi fejlesztést tehát valóban megérezhetik a legnagyobb kikötők is, de a jelenlegi arányokat figyelembe véve feltehetően ez sem fogja veszélyeztetni európai vezető szerepüket.

Címlapkép forrása: Getty Images

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF