Hogyan éld túl a válságot? - Itt egy követendő példa (x)

Portfolio
Nem kis bravúrral élhette túl egy autókereskedés a válság időszakát, de mindez devizahitellel a nyakában és visszaeső árbevétel mellett is sikerült Lukács Gábor Volvo márkakereskedésének. A nem csak könnyű éveket maga mögött tudó miskolci vállalkozás a Növekedési Hitelprogram segítségével mára nem csak stabilizálta helyzetét, hanem kapacitásbővítésre is készülnek. A cég tulajdonosával és egyben ügyvezető igazgatójával beszélgettünk.
Portfolio: Honnan indult a vállalkozás, és milyen utat járt be mostanáig?

Lukács Gábor: 1998-ban nyitotta meg kapuit a Volvo első hivatalos márkakereskedése Miskolcon, melyet akkor egy debreceni vállalkozó működtetett. Akkor én még, mint szalonvezető dolgoztam itt, egészen 2007 őszéig. Ekkor nyílt alkalmam arra, hogy a miskolci céget saját tulajdonba vegyem, így a 2008-as évet már saját vállalkozással kezdtem meg, mint a Lukács Autó Kft. ügyvezetője és a márkakereskedés tulajdonosa. 2008 őszén a frissen átvett cégnek komoly megterhelést jelentett, hogy kirobbant a gazdasági válság. Mivel a cég kötelezettségeinek átvállalásával lettem tulajdonos, a svájci frank alapú hitelállomány törlesztő részleteit is fizetni kellett. Az átvétel pillanatában még nem sejthettük, mi fog történni, akkor 170 forinton állt a svájci frank, 2008 végére pedig már elszállt az árfolyam. Ezt követően a svájci frankról euró alapú finanszírozásra térünk át, úgy láttuk, hogy a frankhoz képest kisebb kockázatot vállalunk ezzel. 2009 nyarán bankot váltottunk, mert a korábbi bankunk nem volt többé partner a cég finanszírozásában. 2013-ban, a Növekedési Hitelprogram keretein belül a devizakötelezettségeket egy jól kiszámítható, kedvező kamatozású forinthitelre váltottuk át. Ez sokat javított a cég stabilitásán, azóta jobban tudunk tervezni.

P.: Mi segített abban, hogy átvészeljék a válság időszakát?

L. G.: Az ügyfélelégedettséget nagyon komolyan vettük, ennek köszönhetően, akik korábban nálunk Volvót vásároltak, többségük újból ezt a márkát választotta. A készleten lévő kiállítási- és bemutató autó stratégia átdolgozásával jelentősen tudtuk csökkenteni a készleten tartott autók finanszírozásának költségit, másrészt ezáltal, több szabad finanszírozási keret állt a rendelkezésünkre. A nehéz időszakot azok a kereskedők tudták átvészelni, akiknek egyrészt stabil ügyfélköre volt, másrészt akik a szerviztevékenységre nem úgy tekintettek, mint egyfajta szükséges rosszra. Tisztelet a kivételnek, de ezt nagyon sokan másodlagos területnek tekintik. Pedig míg az első autót az értékesítő adja el az ügyfélnek, addig a másodikat már a szerviz adja el neki

P.: A hitelkiváltáson túl, például új beruházások kapcsán, is részt vesznek a Növekedési Hitelprogramban?

L. G.: Egyelőre nem, mivel eddig nem volt olyan beruházás, aminek a megvalósításához szükségünk lett volna erre. De éppen most gondolkodunk ezen, már elő is készítettünk egy olyan fejlesztési tervet, amely a szervizkapacitásunk bővítését célozza. Olyan tevékenységeknek a felvételét tervezzük, amelyeket most még nem saját magunk, hanem alvállalkozóink végeznek nekünk. Jelenleg arra várunk, hogy olyan pályázati források nyíljanak meg, amelyek ebben a régióban támogatják az ilyen jellegű kapacitásbővítést és ezáltal a foglalkoztatottak létszámának bővítését. Egyrészt tehát önerőből, másrészt, ha nem lesz olyan pályázati forrás, ami a terveinkhez illene, akkor az NHP keretein belül keresünk forrást.

P.: Gondolkozott már azon, hogy kinek adhatja át a stafétabotot a jövőben?

L. G.: A lányom a pályaválasztása idején erősen gondolkozott a közgazdasági és a jogi pálya között, de végül a jogi pályát választotta, ügyvédként helyezkedett el, így nem bízom abban, hogy később átvenné tőlem a cég vezetését. Nekem is megfordult már a fejemben, hogy a cég utódlása kapcsán valamiféle tervvel kellene rendelkeznem, de mindeddig a napi feladatok, rövid és hosszabb távú fejlesztési irányok elterelték erről a figyelmemet. Most a beszélgetés alapján újra el fogok gondolkodni a kérdésről.

A megjelenés támogatója a hazai vállalatok szakértő partnere, a CIB Lízing Zrt.

Mit mond a szakértő?

Sikertényezők Szabados Richárd, a CIB KKV és Lízing Üzletágak vezetőjének szemével: - A gazdasági változókra adott gyors reakciók. - Ügyfélfókuszú, hosszú távú gondolkodás. - Reális célkitűzések, valódi megoldások.

(x)

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF