Egyetemi szaktudás vállalati igényekre szabva: a legjobb TIP(p) az innováció (x)

PR cikk
Budapesten és öt vidéki egyetemi helyszínen, az Innovációs és Technológiai Minisztérium szakpolitikai támogatásával indítja el novemberben a Területi Innovációs Platformokat (TIP) bemutató országos programsorozatát a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal – jelentették be sajtótájékoztatón Budapesten.

A programbemutató sajtótájékoztatón Dr. Birkner Zoltán, az NKFI Hivatal elnöke elmondta: korábbi országjárásukon mintegy 2800 piaci szereplővel egyeztettek, többek között a vállalkozások, gyártó cégek és a tudástermelő intézmények (elsősorban az egyetemek) együttműködésében rejlő lehetőségekről. Az országos konzultáció során kiderült, hogy nagy igény van azokra a szolgáltatásokra, amelyek az innovációs tér szereplőinek összekapcsolását segítik elő.

Birkner Zoltán szerint a legfontosabb, hogy a tudásból - bárhol is keletkezzen az országban – új termékek, szolgáltatások, eljárások szülessenek, azaz a kutatásban hagyományosan erős egyetemek gazdasági vagy társadalmi hasznot hozzanak. Hozzátette:

az országszerte fellelhető tudásbázisok szakértelmének hasznosulását és az innovációs képességeket helyben kell fokozni. Ezért különösen fontos, hogy az egyetemek sokkal szorosabb kapcsolatot alakítsanak ki a helyi kis- és középvállalkozásokkal.

A TIP országos kezdeményezése ezt a célt szolgálja: az egyetemek tudására épülve olyan térségi szerveződések jönnek létre országszerte, amelyek egyszerre biztosítanak lehetőséget az innovációs szakpolitikai irányok közvetlen megismerésére, a helyi innovációs ökoszisztéma szereplői közötti együttműködések kialakítására, erősítésére és új szakmai alapok létrehozására.

Hogy néz ki mindez a gyakorlatban?

A programsorozat minden állomáson az adott térség legfontosabb innovációs szereplőit – egyetemeket, kutatóintézeteket, nagyvállalatokat, kkv-kat, startupokat, klasztereket, inkubátorokat, akcelerátorokat, üzleti angyalokat, országos kamarai hálózatokat – kívánja megszólítani a lehető legszélesebb körben – mondta el a sajtótájékoztatón Sebők Katalin, az NKFI Hivatal elnökhelyettese.

A TIP-et bemutató programsorozat november 12-én indul a Miskolci Egyetemen, és összesen öt vidéki egyetemre látogat el:

  • Miskolc, 2019. november 12.;
  • Debrecen, 2019. november 13.;
  • Győr, 2019. november 19.;
  • Pécs, 2019. november 22.;
  • Szeged, 2019. november 26.

A rendezvénysorozat az érintett egyetemek mellett a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala és a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft. szakmai szerepvállalásával valósul meg. A roadshow a tervek szerint egy budapesti nagy rendezvénnyel zárul november 28-án.

A részvétel minden eseményen ingyenes, regisztrálni a rendezvénysorozat hivatalos honlapján lehet.

Az egyetemeknek és a cégeknek is fontos az együttműködés

A sajtótájékoztatón egyetemi vezetők is megszólaltak, ismertetve az eddig kialakult jó gyakorlatokat. Prof. Dr. Szilvássy Zoltán, a Debreceni Egyetem rektora arra a jól strukturált iparági együttműködési rendszerre hívta fel a figyelmet, amelyet az utóbbi évben alakítottak ki, többek között a gyógyszeriparban, műszaki területeken, vagy a sport és rekreáció területén.

A rektor szerint a kutatási kockázat továbbra is az egyetemnél, a gyártókapacitás pedig a gyáraknál marad. Az ipari igények kiszolgálására az egyetemet vertikálisan szervezett intézménnyé alakították, azaz az egyetemi kutatásokra olyan fejlesztéseket építenek, aminek a vége már a kisszériás gyártás.

Prof. Dr. Deák Csaba, a Miskolci Egyetem kancellárja úgy látja, hogy egy egyetemnek segítenie kell egy-egy nagyvállalat városba települését is: a Miskolci Egyetemnek például vegyipari, járműipari partnerei is vannak, akik a termékfejlesztés során is igénybe veszik az egyetem oktatóinak tudását. De a kancellár szerint fontos a kisebb vállalkozások felé is nyitni: Miskolcon ennek érdekében egyablakos ügyintézést vezettek be a különböző szolgáltatásokra, a műhelyek a kkv-k számára is nyitottak.

Jakab Roland, az Ericsson Magyarország Kft. regionális igazgatója a cégek szempontjából érzékeltette, hogy miért fontosak ezek az együttműködések. Az Ericsson volt az első olyan nagyvállalat, ami egy magyar egyetemen, a Budapesti Műszaki Egyetemen kutatólabort alapított. Alapítása óta 2 ezer diplomadolgozat és 700 nemzetközi publikáció született – ez pedig jelentősen hozzájárult a cég organikus növekedéséhez. A diákok olyan fejlesztéseken dolgozhattak, ami az aktuális világszínvonalat jelentette, sok munkatársuk az egyetemi kutatólaborból került ki.

A cikk megjelenését a Területi Innovációs Platformok szervezője, a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal támogatta.

(x)

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF