A céges autó lassan presztízsberuházássá válik (x)

PR cikk
Új szelek fújnak az üzleti mobilitásban, amelyeket leginkább a munkaerőpiacra belépő fiatal generációk a szülőkétől gyökeresen eltérő hozzáállása, valamint ehhez szorosan kapcsolódó fenntarthatósági törekvése táplál. A vállalati döntéshozók számára pedig az a költséghatékonyság sem mellékes szempont, amelyet Budapesten közel félezres flottával carsharinget működtető wigo szolgáltatása biztosít – akár már rövidtávon.

Egyre többen választják magánjellegű célokra az autómegosztást Budapesten és vonzáskörzetében. Ennek egyik oka, hogy a saját autó beszerzése és fenntartása folyamatosan növekvő ráfordítást igényel: drágulnak a járművek, az üzemanyag, a szerviz, a gumik és a parkolás. Feltehetően nagyon kevesen vetítik le mindezt megtett kilométerekre, az árak elszállását azonban az emberek többsége saját bőrén érzi meg. Ráadásul a saját használatú gépjármű akkor is viszi a pénzt, ha egyetlen métert sem teszünk meg vele, hiszen a beszerzése, az üzemben tartáshoz szükséges jogszabályi kötelezettségek teljesítése (kötelező felelősségbiztosítás, súlyadó stb.), valamint sok esetben a tárolása sem két fillér.

Ugyanezek a problémák a céges autók esetében is fennállnak, annyi eltéréssel, hogy ezek után még a cégautóadót is meg kell fizetnie az üzemben tartónak. „Az üzleti döntéshozók sem kevésbé árérzékenyek, mint a magánemberek, azonban számos régi megszokást szükséges felülvizsgálni, hogy a hagyományos megoldások mellett újakkal is kísérletezzenek” – véli Koralewsky Márk, a wigo carsharing vezérigazgatója. A folyamatot nem csekély mértékben könnyítheti meg, hogy munkaerőpiacra belépő Y- és Z-generációs munkavállalók egészen más elvárásokat támasztanak, mint a szüleik. Számukra a megosztásos gazdaság már nem kuriózum, hanem teljesen bevett gyakorlat, ráadásul magánemberként sokan használják a carsharinget.

Környezetkímélő megfontolásokból sokan járnak biciklivel, így számukra már érthetően nem gyakorol akkora vonzerőt egy céges kocsi, mint abban a korosztályban, ahol még őrzi státuszszimbólum jellegét ez a juttatás. Sőt, kifejezetten hálásak azért, ha munkaadójuk például vezetési kreditekkel támogatja azt, hogy üzleti jellegű útjaikhoz a megszokott autómegosztó alkalmazást használják, hiszen számos alkalom adódhat, amikor a kerékpár nem öltöztet eléggé. Márpedig a taxi igénybevételéhez képest akár 70(!) százalékos megtakarítás is elérhető az üzleti carsharinggel, amelynek tarifái tartalmazzák: a parkolás díját a wigo zónában, a biztosítási, fenntartási- és üzemanyag költségeket, a cégautó adót, valamint az autópályamatricák díját.

A wigo autói ráadásul nem csupán a rövidtávú mobilitási igényekre jelentenek ideális alternatívát: több napra is elvihetők országhatárokon belül, a tágasabbakban pedig ugyanolyan kényelmesen leutazhat egy párfős csapat egy vidéki sales meetingre, mint egy család a Tisza-tavi vakációra. Akkor sincs gond, ha időközben elfogy a benzin: az autókat a MOL és az OMV hálózatában egyaránt ingyen lehet megtankolni. Ha pedig 1 nap helyett például 2 naposra bővült az üzleti út, a rendszer időalapon, automatikusan mindig a legkedvezőbb csomagdíjat számlázza az utazás végeztével.

A wigo-val a lízingelt autóflotta fenntartásához viszonyítva is jelentősen csökkenthetőek a költségek, hiszen nincs fix havi díj, az elszámolás valóban a tényleges használat alapján történik. „Teljesen transzparensen mutatjuk be, hogy mi mennyibe kerül, így a kimutatásaink segítségével az autózási szokásait is optimalizálni tudja egy vállalkozás” – teszi hozzá Koralewsky Márk. Egy 2021-es felmérés szerint a céges felhasználók közül a legtöbben (67%) üzleti találkozókra mennek megosztott autóval, ám közel ennyien (63%) veszik igénybe a munkába járáshoz. Jelentős azok aránya is (52%), akik juttatásként kapják ezt a munkaadójuktól. Ebben a vezérigazgató szerint az is szerepet játszhat, hogy szja-mentesen, azaz egyszeres költségszorzóval nyújtható, így könnyen beilleszthető a vállalati cafeteria-rendszerbe.

A gazdaságossági szempontok mellett az autómegosztás környezeti hatásairól sem feledkezhetünk meg. Egyetlen közösségi autó akár 7-10 saját járművet képes kiváltani a városi forgalomban, ez pedig kisebb szén-dioxid emissziót, kevesebb forgalmi dugót, javuló parkolási esélyeket és végül élhetőbb városrészeket jelent. Ez nagyon jelentős szempont a fiatal generációk szemében, hiszen ők az emissziómentes közlekedési módokat, valamint a közösségi közlekedést is jórészt a fenntarthatósági előnyeik miatt preferálják. Ennek megfelelően tisztában vannak vele, hogy azokban a városokban, ahol a carsharing megfelelő szerepet kap a városi mobilitásban, sokat javul az emberek életminősége.

Autómegosztás vagy carsharing

A jellemzően több száz autót számláló flotta járművei egy jól behatárolt szolgáltatási területen helyezkednek el. Ez a wigo esetében közel 100 km2 Budapesten belül, olyan agglomerációs külső zónákkal kiegészítve, amilyen például Budakalász, Budaörs, Dunakeszi vagy Érd. A szolgáltatáshoz egy alkalmazásra van csak szükség: ennek segítségével foglalhatjuk le és nyithatjuk ki a legkönnyebben elérhető autót. Ezt azonban a zónán kívülre is elvihetjük, akár vidéki utazásra is mehetünk, több napra, nagyobb távolságot megtéve. Az út végén azonban vissza kell térni a szolgáltatási zónába az autóval, és ott lezárni az applikációval. A díjazás átlátható és érthető: használatarányosan fizetünk a kocsikázásért, nincsenek egyéb vagy rejtett költségek. A műfaj azonban odafigyelést igényel: a megosztott autókkal okozott kár ugyanúgy a vezető felelőssége, mint saját autó esetében.

(x)

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF