Az autópályákon 13, vagy 14 hónap is lehet egy év

Hámor Iván
A naptári évfordulóhoz közeledve érdemes áttekinteni a hazai és a környező országok díjköteles úthálózatainak hasonlóságait, eltéréseit, változásait. A legjobb hír ezek körében, hogy a Portfolio értesülései szerint 2016-ban nem változnak a hazai díjtételek, és olyan átsorolásokra, új kategóriákra sem kell számítani, mint ami 2015 elején történt.
Nem egész egy évvel ezelőtt nagy vihart kavart a személyautók számára kialakítandó új díjfizetési kategóriák, illetve díjköteles útszakaszok bevezetése, a megyei területi hatályú jogosultsági lehetőségekkel együtt. A Portfolio értesülései szerint sem ilyen, sem más jellegű változásokra nem számíthatnak az autósok a 2016-os évre. Nem változott jelentősen a gyorsforgalmi utak hossza - amik év közben kerültek átadásra, azok már "bekerültek" a rendszerbe -, és más sem indokolja a díjak változását. A véglegessé és hivatalossá azonban csak a 2016-os díjakat is tartalmazó miniszteri rendelet megjelenését követően válik mindez, de nagy változásokra az iparági szakértők sem számítanak.

A Magyarország egész vagy egyes megyéinek területére érvényes éves úthasználati jogosultság továbbra is 13 hónapot fog lefedni, 2016. január 1-től 2017. január 31-ig, ahogy a 2015-ösök is ugyanekkora időszakra szólnak. Mivel a jövő évi jogosultságot - többek között számviteli előírások miatt - csak január 1-én, vagy azt követően lehet megváltani, ezek az esetében nem léteznek elővételi lehetőségek. A 10 napos "matrica" ebből a szempontból kivétel, abból most is lehet egy későbbi kezdődátumtól érvényeset vásárolni.

A szomszédos országokban az árak és a rendszerek működése terén is lesznek változások. Ausztriában nem 13, hanem 14 hónapig tart "egy év" az autópályákon és gyorsforgalmi utakon. Nyugati szomszédunknál már 2015. november 26-ától megvásárolhatók a türkizkék helyett immár narancssárga színű valódi matricák, de ezek csak december 1-től jogosítanak az utak használatára - és egészen 2017. január 31-ig érvényesek. Az Asfinag tájékoztatása szerint minimális, 1,5%-os árváltozás is lesz Ausztriában, ami szerint a 10 napos, személyautókra és 3,5 tonnánál könnyebb teherautókra érvényes matrica 8,80, a kéthónapos 25,70, míg az éves 85,70 euro lesz.

A legjelentősebb változás Szlovákiában megy végbe autópályák használata tekintetében. Az eddig használt matricás rendszert ott is felváltja az elektronikus ellenőrzés, így 2016-tól nem kell már semmit sem a szélvédőre ragasztani északi szomszédunknál. A Portfolio meg nem erősített, de megbízható forrásból származó információi szerint a rendszer 2016. január 1-től fog működni, de az automatikus ellenőrzés csak februárban indul el.

Németországban ugyan az autópályák használatáért - még - nem kell fizetni, de aki nagyvárosokba, vagy a Ruhr vidékre tart, annak rendelkeznie kell az un. Umweltplakette-vel. Ezt Magyarországon is be lehet szerezni, vagy akár on-line módon is, de Németországban az arra jogosult, környezetvédelmi mérést is végző állomásokon hozzá lehet jutni. Aki a piros, sárga, vagy zöld színű matricák nélkül, vagy azzal, de nem a megfelelő zónába hajt be, az 80 eurós büntetésre számíthat, ami többszöröse a matrica egyszeri díjának.

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF