Aki a kultúrába fektet a jövőről gondoskodik

Portfolio
Egy hét múlva, október 7-én kezdődik a HVCA-Portfolio Investment Conference 2022, amely a közép-és kelet európai kockázati tőke, magántőke befektetési szektorok egyik legjelentősebb regionális fóruma. A Portfolio a rendezvény meghívott előadóját, Fischer Ivánt, a Budapesti Fesztiválzenekar zeneigazgatóját kérdezte a zenekar sikereiről, a folyamatos megújulásról, a hazai kultúrafinanszírozásról és a magánszektor szerepvállalásáról.

A Budapesti Fesztiválzenekar jövőre lesz 40 éves, jelenleg is a világ legjobb komolyzenei formációi között tartják számon. Mi garantálja a zenekar folyamatos megújulását, hogyan tud reagálni az aktuális társadalmi, kulturális kihívásokra?

Fischer Iván: Nincs kulturális kihívás. A kultúra válaszokat ad az élet kihívásaira vagy egy kor kihívásaira. Mi abban segítjük a társadalmat, hogy válaszokat, megoldásokat találjon. Az garantálja a mi folyamatos megújulásunkat, hogy komolyan vesszük ezt a felelősséget.

Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar zeneigazgatója Fotó: Stiller Ákos/BFZ

Talán a legtöbben a magaskultúrára egy államilag vagy a magánszektor által donált, nem for-profit, önmagát fenntartani nem tudó szegmensre gondolnak, azonban ez is lehet üzleti vállalkozás. A Budapesti Fesztiválzenekar milyen gazdasági – üzleti modellel működik? Hogyan képzeljük el egy komolyzenei formáció üzleti lehetőségeit?

Küszködünk, szenvedünk, épp hogy életben maradunk, miközben tömegek hallgatnak a szavunkra. Mint egy barlangban magokon es gyökereken éldegélő jós zarándok. Minden NGO így él. A környezetük lehet ilyen olyan: Van bőkezű közösség, akik ellátják a zarándokot minden földi jóval,  és van, ahol az alamizsnát minden évben saját anyagi sikerüktől teszik függővé. Akkor vagy jön az adomány, vagy nem.

Az idei évben immáron 23. alkalommal kerül megrendezésre a Magyar Kockázati-és Magántőke Egyesület (HVCA) befektetői konferenciája, amely a közép-és kelet európai kockázati tőke, magántőke befektetési szektorok legjelentősebb szereplői, befektetői, cégvezetői és üzleti döntéshozói számára teremt fórumot a tapasztalatok megosztására, megvitatására és az üzleti kapcsolatok építésére.

Miért éri meg ma egy nagyvállalatnak együttműködnie A Fesztiválzenekarral vagy más jelentős komolyzenei formációval? Az együttműködésekből mit profitál az együttes (a beáramló forrásokon túl) és mit a vállalat?

A tipikus rövidlátó vállalatnak nem éri meg. A hosszútávon gondolkodóknak azért, mert ők válaszokat keresnek.

A kulturális szponzorációban milyen tendenciák tapasztalhatók itthon és nemzetközi kitekintésben? A nagyvállalatok tudatos stratégiájában szerepel a szponzoráció, vagy jellemzően inkább az adott cég felsővezetőjének személyes kötődése, érdeklődése nyitja meg az utat a finanszírozás felé? „Divat” ma a magaskultúra támogatása?

Támogatás nincs vagy elhanyagolható. Aki a kultúrába fektet be, saját jövőjéről gondoskodik.

Több, igen sikeres zenei projektet valósítottak meg az elmúlt években, ezek a szakmai elismerésen túl gazdasági értelemben is sikeresnek tekinthetők? Mi kell ahhoz, hogy egy komolyzenei projekt minden szempontból sikeres és rentábilis legyen?

Nem tudom.

Címlapkép és fotó: Stiller Ákos/BFZ

A cikk megjelenését a Magyar Kockázati- és Magántőke egyesült (HVCA) támogatta.

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF