Egyetlen példa, ami jól mutatja: gúzsba kötve táncolna Európa, ha Kína megtámadná Tajvant
A szóban forgó kikötőrész a Gdynia Container Terminal (GCT), amelyet a Hutchison Port Holdings működtet, ez a cég pedig a Hong Kong-i székhelyű CK Hutchison Holdings tulajdonában áll. A GCT egy teljes körű szolgáltatást nyújtó konténer- és nehézrakomány-kezelő létesítmény Gdyniában, amely mintegy 20 hektárt és közel 600 méter tengerpartot foglal el a balti-tengeri kikötőben.
A lengyel kormány most nyomás alá került, hogy minősítse kritikus infrastruktúrának a terminált.
A terminál közvetlenül a lengyel különleges erők bázisával és a haditengerészet hajógyárával szemben található, ahol lengyel fregattokat építenek.
A Pentagon ideiglenesen egy közeli dokkot használ a NATO és az Egyesült Államok katonai felszerelésének kirakodására Északkelet-Európa számára, valamint az Ukrajnának szánt felszerelések kirakodására.
A GCT-vel kapcsolatos biztonsági aggályok nemcsak ezek közelsége miatt vetődnek fel, hanem azért is, mert a vállalat elvileg meg tudja akadályozni a kikötő megközelítését.
Augusztusban az amerikai haderőnek szánt felszerelést akartak kirakodni a GCT közelében lévő dokkban. A hajó orra azonban mintegy 50 méterrel benyúlt a Hutchison zónájába, és a vállalat megtagadta a kirakodáshoz való hozzájárulást. A gdyniai kikötői hatóságok megpróbáltak közbelépni, hogy megoldást találjanak, de a katonai felszerelés átrakodása végül kudarcot vallott.
Az egyik lengyel kormánypárti képviselő azt mondta, kérvényezni fogják a kormánynál, hogy a kínai tulajdonú partrészt nyilvánítsák hivatalosan a kritikus infrastruktúra részévé. Ha ez megtörténik, a Hutchisonnak jelentést kellene tennie a kormánynak biztonsági műveleteiről, de ez nem befolyásolná a kikötő békeidőben történő üzleti tevékenységét.
A kínai vállalat egyébként nagyon olcsón bérli a kikötőrészt egy 2007-es szerződésnek köszönhetően: évi 294 ezer zlotyt (nagyjából 26 millió forintot) kell fizetnie egészen 2089-ig. Ez mindössze 1 százaléka annak, amit más vállalatoknak fizetnie kell egy hasonlóan stratégiai jelentőségű kikötőért.
Az Európai Unió általában is felismerte azokat a veszélyeket, amelyeket a kikötői infrastruktúrába történő kínai befektetések jelentenek.
Januárban az Európai Parlament elfogadott egy jelentést, amely rámutatott a stratégiai fontosságú kikötők külföldi befektetések előtti megnyitásával járó veszélyekre.
Az Európai Parlamenti Kutatási Szolgálat tavalyi jelentése szerint kínai állami vállalatok, például a COSCO Shipping és a China Merchants Port Holdings 10 uniós országban vesznek részt kikötői beruházásokban. A Hutchison Port Holdings is szerepelt a jelentésben.
Tom Berendsen holland EP-képviselő szerint Kína akár nyíltan politikai célokra is használhatja a jövőben hajózási vállalatait. Példának hozta, hogy
ha például egyes EU-tagállamok explicit segítséget nyújtanának Tajvannak egy esetleges kínai támadás alkalmából, Peking megtorolhatná ezt a kritikus kikötői infrastruktúra lezárásával.
Címlapkép: Gdynia kikötője Lengyelországban. Forrás: Michal Fludra/NurPhoto via Getty Images