Nem érdemes várni a tartozások kezelésével (x)
Nem ismeretlen a magyar vállalatok számára a késedelmes fizetés. Az Intrum Justitia nemzetközi kutatási adatai szerint 4 magyar vállalatból 3-at kértek már arra, hogy az elfogadhatónál hosszabb fizetési határidőt biztosítson ügyfele számára, a hazai cégek harmada pedig feltétel nélkül el is fogadta azt.
Bár jól érzékelhető károkat okozhatnak a lejárt tartozások az egyes cégeknek, mégis, a hazai vállalatok 41 százaléka semmilyen óvintézkedést nem tesz azok megelőzésére. A leggyakrabban választott megoldás az előrefizetés megkövetelése, a többi lehetőség (például a hitelbiztosítás, bankgarancia) nem gyakran alkalmazott eszköz Magyarországon, így a követeléskezelés sem. A cégek 21 százaléka adja csak át kintlévőségeit erre szakosodott szereplőknek, és azt is csak átlagosan a számla esedékessége után 107 nappal.
Ugyanakkor az adatok szerint nem érdemes halogatni a kintlévőségek rendezését. A kutatás eredményei alapján a 90 napnál nem régebbi tartozások kétszer nagyobb eséllyel hajthatók be, mint az annál régebb óta fennálló követelések. Az Intrum Justitia szakértői szerint annak érdekében, hogy az egyes cégek elkerüljék a lejárt követelések okozta likviditási válságot tanácsos azonnal szakértői segítségét kérni.
(x)
A fennálló követelések kora. Forrás: Európai Fizetési Jelentés 2017, Intrum Justitia
A kitolt határidők és a késedelmes fizetési teljesítések miatt a cash-flow tervezés elnehezül, amelynek terhét nemcsak a pénzügyekkel foglalkozó kollégák érezhetik meg, hanem az egész cég. A nemzetközi követeléskezelő adatai szerint a késve fizetés a cégek közel felének okoz bevételkiesést, és ezzel együtt a munkaerő-politikájukat is jelentős mértékben befolyásolja. A magyar vállalkozások 20 százaléka érzi, hogy a tartozások meggátolják a dolgozói létszámbővítést, 16 százalékuk szerint akár elbocsátásokra is sor kerülhet azok következtében.A tartozások okai. Forrás: Európai Fizetési Jelentés 2017, Intrum Justitia
A magyar vállalatok megítélése alapján a számláik határidőn túli teljesítésének legfőbb oka, hogy ügyfeleik pénzügyi nehézségekkel küzdenek, ezért kerülnek késedelembe. Bár jól érzékelhető károkat okozhatnak a lejárt tartozások az egyes cégeknek, mégis, a hazai vállalatok 41 százaléka semmilyen óvintézkedést nem tesz azok megelőzésére. A leggyakrabban választott megoldás az előrefizetés megkövetelése, a többi lehetőség (például a hitelbiztosítás, bankgarancia) nem gyakran alkalmazott eszköz Magyarországon, így a követeléskezelés sem. A cégek 21 százaléka adja csak át kintlévőségeit erre szakosodott szereplőknek, és azt is csak átlagosan a számla esedékessége után 107 nappal.
Ugyanakkor az adatok szerint nem érdemes halogatni a kintlévőségek rendezését. A kutatás eredményei alapján a 90 napnál nem régebbi tartozások kétszer nagyobb eséllyel hajthatók be, mint az annál régebb óta fennálló követelések. Az Intrum Justitia szakértői szerint annak érdekében, hogy az egyes cégek elkerüljék a lejárt követelések okozta likviditási válságot tanácsos azonnal szakértői segítségét kérni.
(x)