Kidugta az orrát - Honda Civic Type R

Hámor Iván
Egy csúcsmodell, ami ráadásul rétegigényeket elégít ki, sosem lesz egy márka húzómodellje, presztízs és ismertségi szempontokból viszont nagy szükség van rá. Így van ez a Honda esetében is, mely hiába aktív szereplője a WTCC-nek, idén pedig a Formula-1-nek is, utcára évekig nem kínált olyan autót, amiért rajongani lehetett volna. Ennek vége, hosszú várakozás után immár nem csak koncepcióként, hanem a végleges változat néhány részletét tekintve is napvilágot látott a sokak által nagyon vágyott és várt - de jóval kevesebbek által megrendelt - Honda Civic Type R. Túl sok információt még mindig nem árult el róla a gyártó - azokkal megvárják a közel egy hónap múlva, március elején nyíló genfi autószalont -, de az már kiderült, hogy a végsebessége 270 km/h lesz.
A Honda Civic 9. generációja nem aratott osztatlan sikert, elsősorban az 5-ajtós változat hátsó kialakítása osztotta meg a közönséget. A Type R esetében biztosan más lesz, mint a gyengébb változatoké, de ami a gyári fényképek alapján kétségtelen, az az autó orra. Ezt, az első kerékjárati ívet, illetve a műszerfalat tette közzé a Honda, mintegy előzetest, a nem egész egy hónap múlva, március elején tartandó premier előtt.

A sokak által várt műszaki adatok közül egyedül a végsebesség vált publikussá, ennek értéke eléri a 270 km/h-t a kétliteres turbómotor révén, melynek a teljesítménye 300 lóerő körül várható. A nagy kérdés, hogy mindez elegendő lesz-e a Honda vállalásához, miszerint a Civic Type R lesz a leggyorsabb elsőkerék-hajtású utcai autó a Nürburgring Nordschleife-n. A Renault és a SEAT már 8 perc alatt jár, tehát a léc igen magasan van.

Lehet, hogy ezért, lehet, hogy teljesen más okból, de a tapadásra nagy hangsúlyt fektettek a japán és európai mérnökök. Az autó egész padlója teljesen sík, amit oldalt mélyre nyúló szoknyaidomok, míg hátul egy emelkedő vonalú diffúzor zár. A versenysportban ezek megszokott megoldások, és jelentősen növelik egy jármű tapadását a nagysebességű kanyarokban, de egy utcai modell esetében mások szoktak lenni a preferenciák.

A gyári sajtóanyag szerint a "2015-ös Genfi Autószalonon bemutatkozó vadonatúj Honda Civic Type R karosszériája számos hasznos, egyszersmind szemet gyönyörködtető formai megoldást vonultat fel, melyek szélcsatornában, számítógépen és versenypályán végzett tesztek eredményeként láttak napvilágot. Alkalmazásukkal jelentősen javult az egyenesfutás nagy sebességnél, és a leszorítóerő is jelentősen növekedett."

A Civic Type R Championship White, azaz "bajnokfehér" színben mutatkozik be a Genfi Autószalonon, ez az árnyalat a korábbi generációknál is igen sikeresnek bizonyult. A kiállítást követően az első tesztautókra sem kell sokat várni, de azok a szerencsések, akik már kipróbálhatták - köztük Michelisz Norbert a WTCC 2014-es 4. helyezettje, a legjobb Hondás versenyző, elismerően nyilatkoztak róla.

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF