Hihetetlen mennyiségű adatot gyűjtenek – kérdés, hogy tudják használni őket

Portfolio
Az elmúlt évtizedekben hosszú utat tett meg Data Science. Míg korábban versenyelőnynek számított adatokkal és mesterséges intelligenciával foglalkozni, ma már inkább versenyhátrányt jelent, ha a terület nem kap megfelelő hangsúlyt a vállalatok, pénzintézetek életében.
Ezekről a kérdésekről is szó lesz a Portfolio Financial IT konferenciáján, május 31-én. Kattints a részletekért!

A pandémia hatása szinte minden iparágban felgyorsította a digitalizációs folyamatokat. A jelenlegi változó környezet kihívásai a tervezési folyamatok frekvenciájában jelentős mértékű változásokat indukálnak, amelyek kihívások elé állítják a kontrolling szakembereket, pénzügyi vezetőket. A nagyvállalatok hatalmas adatmennyiséggel dolgoznak, de ezt a hatékony működés szolgálatába állítani automatizmusok nélkül nehezen kivitelezhető.

Mivel folyamatosan nő a szerepe a rendelkezésre álló adatoknak,

egyre fontosabb kérdéssé válik, hogy a cégvezetés hogyan tudja adatvezérelt módon beépíteni az adatokból kinyerhető információkat a felgyorsult tervezési, döntéshozatali folyamatokba.

A nagyvállalatoknál, így a pénzintézeteknél is nagy mennyiségű adatok állnak rendelkezésre, amelyeket az adatelemzési eszközökkel a döntéstámogatás megkönnyítésére kellene fordítani. Az adatok tudatos használatával, és az adatok felhasználásának automatizálásával egyértelmű üzleti előny érhető el – mondta el a Portfolio-nak Reé István, a 4iG Nyrt. BI és adattárház csoportvezetője.

A szakember szerint még mindig viszonylag hosszú folyamat az adatok begyűjtése, feldolgozása, kiértékelése, még napjaink fejlett, támogatott rendszereivel is. Ráadásul ezt követően a tervezés, azaz az adatokra alapozott változásmenedzsment előkészítése is kimondottan időigényes – ezért sem mindegy, hogy az adott bank, biztosító vagy vállalat milyen adatmenedzsment-szolgáltatót és megoldásokat választ, valamint milyen mértékben tudja manuális feladatoktól mentessé tenni a belső folyamatait. A tervezésen ugyanis komolyan el lehet csúszni:

„A féléves tervezésből egy pillanat alatt lesz heti tervezés, az egyik tervezési szekció még véget sem ér, már meg kellene mondani a változásokat, azok hatását és az új elképzeléseket. Ebből az informatikai szállító számára evidens, hogy újra kell strukturálni a meglévő adathalmazt ahhoz, hogy minden olyan minőségben álljon rendelkezésünkre, amire építeni lehet” – érzékeltette a helyzetet a 4iG szakértője.

Egy tapasztalt szolgáltató abban tud segíteni, hogy

  • megvalósítja az adatok összegyűjtését,
  • az adatok feldolgozását,
  • támogatja az adatfeldolgozást gátló belső folyamat optimalizációt, manuális tevékenységek kiváltást,
  • és ezekre az adatokra alapozott döntéstámogató rendszereket, kimutatásokat, vizulalizációkat készít.

Másrészt felhasználva az adatokat, mélyebb szintű, rugalmasan alakítható, testre szabott megoldást szállít, amelyben automatizálja a tervezési folyamatot, minimalizálja a manuális munkát, és ezáltal a szinte állandósult folyamatos újratervezési folyamatot megtámogatja.

A pénzintézeteknél is kulcskérdés az adatminőség

A társadalom digitalizálódása gyakorlatilag elkerülhetetlen folyamat, még akkor is, ha az elmúlt két év ezt jelentősen felgyorsította. Az okostelefonokon megjelentek a banki és fintech applikációk, amiken keresztül

mérni tudják a pénzintézetek a felhasználói, fogyasztói szokásokat.

„Lényegesen több információ áll a pénzintézetek rendelkezésére, miközben látják annak az ügyfélkörnek a kitettségét, amelyiknek vezetik a számláját, hiteleket nyújtanak. Függetlenül a banki folyamatoktól, például a hitelbírálat esetében, pusztán az adatokból is rálátnak a kitettségekre. Ezt támogatja az is, hogy az emberek döntően nem készpénzzel vásárolnak napjainkban, hanem digitális fizetési eszközökkel” – tette hozzá Reé István.

Ezekben a fejlesztésekben egyébként a magyar bankok nincsenek feltétlenül lemaradva Nyugat-Európához képest; ahogy a szakember fogalmaz, nagyon hasonló banki applikációkat lát a különböző országokban, tehát nem feltételezhető, hogy a magyar bankrendszer szolgáltatási szintben lényeges elmaradásban lenne. Az persze kérdéses, hogy mennyire tudják tartani a lépést a jövőben is a világpiaccal a hazai pénzintézetek

A cikk megjelenését a 4iG Nyrt. támogatta.

Címlapkép: Getty Images

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF