Csúnyák a lízingpiac számai, de látni vélik a válság végét

Portfolio
A válság előtt megszokott összeg töredékét, mindössze 84,4 milliárd forint új finanszírozást nyújtott az év második negyedében a magyar lízingpiac, ennek ellenére a Magyar Lízingszövetség értékelése szerint a számok alapján a válság véget ért. Lévai Gábor főtitkár a szervezet mai sajtótájékoztatóján mindezt azzal indokolta, hogy ez már a második, növekedést mutató negyedév volt.

2010 elején volt inkább jellemző az autó-visszavételek arányának emelkedése, ez jelenleg már csökkenést mutat a lízingpiacon - fejtette ki Lévai. A sajtótájékoztatón elhangzott: az átlagos bedőlés a szerződéskötést követően három évre következik be, a késve fizető ügyfelek arányára vonatkozó számok bizonytalanok, de 20-25%-ra tehetők.

A kihelyezett új volumen 16%-kal nőtt, a szerződések száma viszont 2,3%-kal csökkent az első félévben az előző év azonos időszakához képest - hangzott el a sajtótájékoztatón. A Lízingszövetség értékelése szerint a két negyedévi növekedés miatt kijelenthető, hogy "hivatalosan is vége" a válságnak. Látni kell azonban, hogy a növekedés nagyon szerény 2010-es bázishoz képest történt, így bár számos finanszírozási szegmenssel (pl. hazai jelzáloghitelezés) szemben látszódik már némi növekedési tendencia a piacon, ez koránt sem látványos. A lízingcégek portfóliójának értéke 4,6%-kal csökkent, a késve fizetők és a nem fizetők aránya emelkedett a lízingpiacon a vállalati és a lakossági szegmensben egyaránt. Az ügyfelek között emelkedett a kkv-k, a nagyvállalatok és az önkormányzatok aránya, közelítve a válság előtti kereslet szerkezetéhez.

A lízingcégek és az ügyfelek kockázatvállalása egyaránt csökkent: új autóknál átlagosan 40, használt autóknál 35%-os saját erő vált általánossá, kivéve a flottafinanszírozást, ahol általában zéró vagy minimális önerő jellemző. A gépjármű-finanszírozásban a retail autó kihelyezések értéke egyébként az egy évvel korábbihoz képest mindössze 3,9%-kal nőtt. 2011 első felének végére az autófinanszírozásban 60%-ra emelkedett a pénzügyi lízing aránya, a hiteleké pedig 40%-ra csökkent. A szerződések több mint kétharmada 2-5 év közötti futamidővel került megkötésre.

A lakossági ügyfeleknél körülbelül 80% még a deviza (jellemzően frank) alapú konstrukciók aránya, az autó szegmensben 90% - ismertette Lévai Gábor. Mindez azt jelenti, hogy a lízing portfólió legalább annyira kitett a frankárfolyam ingadozásainak, mint a bankok hitelportfóliója. Bár az új kihelyezések többsége forintban történik, ez olyan alacsony volumenű a meglévő állományhoz képest, hogy egyelőre nem domináns a teljes portfólión belül. A vállalatoknál szegmensenként jelentősen eltér a deviza (itt elsősorban euró) alapú konstrukciók aránya.

A flottafinanszírozásban 3,2%-kal visszaesett, a truck szegmensben viszont 29,7%-kal nőtt az új finanszírozás a lízingpiacon. Dinamikus, 49%-os emelkedést mutatott a gépek és berendezések szegmense, az ingatlanfinanszírozásban azonban 34,2%-kal csökkent a féléves új volumen. Az IT berendezések kihelyezése 84%-kal nőtt.

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF