Számlanyitás és csekkbefizetés a kanapéról - Banki ügyintézés koronavírus idején

Portfolio
A koronavírus alapjaiban változtatta meg a mindennapokat, ez alól a banki ügyintézés sem kivétel. Magyarországon a jogszabályi keretek lehetővé teszik, hogy az ügyfelek online intézhessék a pénzügyi tranzakcióikat. Az elmúlt években számos pénzügyi szolgáltatást digitalizáltak a bankok, gyakorlatilag a számlanyitástól, a mobilegyenleg feltöltésén át, a csekkbefizetésig mindent le lehet bonyolítani otthonról. Kíváncsiak voltunk, mennyivel nőtt az online tranzakciók száma, és milyen szolgáltatásokat keresnek leginkább az ügyfelek a koronavírus magyarországi megjelenése óta.
Hogyan érintette a pénzintézetek IT-kiadásait a járvány, milyen fejlesztéseket vágnak vissza, és melyek kerülnek előtérbe? Mire számít a pénzintézeti szektor az üzlet területén idén? Többek között ezekre a kérdésekre keressük a választ a Portfolio május 6-án megrendezésre kerülő Financial and Corporate IT: Koronavírus a pénzintézeteknél című online konferenciáján.

A koronavírus okozta járvány kitörése a banki ügyintézésre is jelentős hatással volt. Aki csak teheti, otthon marad, és a legtöbb bank erre is biztatja az ügyfeleit, hiszen Magyarországon a jogszabályi keretek lehetővé teszik az online banki ügyintézést a számlanyitástól a csekkbefizetésen át a mobilegyenleg feltöltéséig.

A magyarok pedig élnek is a digitális szolgáltatások nyújtotta lehetőségekkel: márciusban mintegy harmadával emelkedett az online tranzakciók száma az OTP Bank adatai szerint. A legnagyobb növekedést jellemzően az eddig is leggyakrabban használt funkciók tekintetében tapasztalta a pénzintézet, mint például az átutalások, mobiltelefon egyenlegek feltöltése és a bankkártya limitmódosítása.

Külön érdemes kiemelni a számlabefizetést, ahol a QR kódos csekkbefizetések száma csak az utóbbi hetekben is közel megháromszorozódott

– tudtuk meg az OTP Banktól, amely arról is tájékoztatott, hogy nagyságrendileg másfélszer annyian használják jelenleg a mobilbankot, mint tavaly ilyenkor.

"Természetesen ez a növekedés nem csak a koronavírusnak tudható be, közrejátszik az is, hogy az elmúlt évben a mobilbanki felhasználók száma folyamatosan emelkedett" – írták megkeresésünkre.

Az idősebb korosztály is online bankol

Az idősebb korú ügyfeleinknél is azt tapasztaljuk, hogy ha egyszer beléptek az online ügyintézés világába, onnantól többségük szívesen intézi a pénzügyeit ebben a formában

– mondta Kuhárszki András, az OTP Bank igazgatója a Portfolio-nak, hozzátéve, a hozzátartozóknak a kezdetekkor célszerű telefonon vagy videóhíváson keresztül, lépésről lépésre segíteni az idősebbeket, akiknek a digitális bankolásban nincs még rutinjuk.

Számlanyitás otthonról kényelmesen

Ha valaki most szeretne számlát nyitni a pénzintézetnél, annak sem kell személyesen felkeresnie valamelyik bankfiókot, az igénylés otthonról is kényelmesen elvégezhető, már 2018. február óta.

A VideóBankos számlanyitáshoz értelemszerűen internetkapcsolatra és egy kamerával rendelkező eszközre (asztali számítógép, notebook, okostelefon, táblagép) van szükség.  A bank honlapján elérhető, ám rugalmasan alakítható számlacsomag ajánlatok közül választhatunk, ezeket pedig a későbbiekben akár havonta módosíthatjuk az internetbanki szolgáltatáson keresztül, kiválasztva az éppen aktuális élethelyzetünkhöz illeszkedő, megfelelő számlaváltozatot.

A számlacsomag ajánlat kiválasztása és a személyes adatok rögzítését követően, az online videóhívás menüpontra kattintva kezdeményezhető a VideóBankon történő számlanyitás. A technikai feltételek automatikus ellenőrzését követően, majd a szükséges nyilatkozatok elfogadása után, megadva internetbank jelszavunkat, indítható az a videóhívás, amelynek során megtörténik az ügyfélazonosítás.

A videóhívás elérhető Windows, macOS, iOS és Android operációs rendszereken is, a folyamat kb. 15 percet vesz igénybe. A VideóBank szolgáltatáson keresztül történő azonosítás után a következő banki munkanap végéig dolgozza fel a bank az igényléseket. Sikeres számlanyitás esetén az ügyfelek SMS-ben megkapják az internetbanki azonosítójukat, e-mailben pedig a számlaszámukat. Ezekkel, valamint az igénylés során megadott internetbanki jelszavuk segítségével már beléphetnek az OTP internetbank felületére.

Hiteltörlesztési szándék bejelentése online

Vannak, akik nem szeretnének élni a kormány által, 2020. március 19-től kezdődően elrendelt fizetési moratórium lehetőségével, és továbbra is fizetnék a – a 2020. március 18. napján fennálló hitel, kölcsön és pénzügyi lízing szerződéseik alapján már folyósított kölcsönük tekintetében – a moratórium ideje alatt esedékessé váló törlesztő részleteiket.

Ezeknek az ügyfeleknek sem szükséges elzarándokolniuk a legközelebb bankfiókba, nyilatkozni online, lehetőség szerint az internetbankon keresztül célszerű,

internetbanki hozzáférés híján pedig a bank honlapján tehetik meg ezzel kapcsolatos bejelentésüket. A sikeres nyilatkozattételről a bank SMS-ben tájékoztatja az ügyfeleket.

Ha idővel a háztartás bevételeit tekintve kedvezőtlen változás történik, az ügyfelek igényelhetik a fizetési moratóriumot, vagyis tulajdonképpen bárki bármikor folytathatja vagy leállíthatja törlesztését.

Címlapkép: Getty Images

Financial and Corporate IT: Koronavírus a pénzintézeteknél
Hogyan érintette a pénzintézetek IT-kiadásait a járvány, milyen fejlesztéseket vágnak vissza, és melyek kerülnek előtérbe? Mire számít a pénzintézeti szektor az üzlet területén idén? Többek között ezekre a kérdésekre keressük a választ a Portfolio május 6-án megrendezésre kerülő Financial and Corporate IT: Koronavírus a pénzintézeteknél című online konferenciáján.

A cikk megjelenését az OTP Bank támogatta.

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF