Ketyeg a visszaszámláló: új kötelezettek kell megfeleljenek a BIREG-nek

Falcsik István
Komoly változás várható július 1-től a BIREG kötelezettségben, ugyanis ettől az időponttól kezdve a fel- és lerakóhelyeknek, valamint a feladóknak és címzetteknek is kezelniük kell a BIREG elektronikus rendszert a szállítmányok indulásakor és megérkezésekor.

A jogalkotó 2020. december 31-én megjelent jogszabályváltoztatással vezette be az EKAER-hez kísértetiesen hasonló, ugyanakkor teljesen más jogi háttérrel és indokoltsággal rendelkező előzetes elektronikus engedélyregisztrációs rendszert, a BIREG-et. Komoly szankció kapcsolódik ahhoz, ha valaki nem tesz eleget a BIREG kötelezettségnek. A fuvarozók esetében szállítmányonként 800.000 forintig, míg a fel- és lerakóhelyek vonatkozásában 300.000 forintig terjed a kiszabható bírság mértéke.

Kiket érint a BIREG kötelezettség 2021 januárjától?

A jogszabály megjelenését követően szinte azonnal szükségessé vált a kötelezettség módosítása, a BIREG szabályrendszer ugyanis túl szigorúra sikerült. A jelenleg hatályos jogszabály szerint a 3,5 tonnás CEMT, bilaterális engedélyhez kötött, valamint kabotázs fuvarok esetében szükséges a BIREG rendszer használata.

Első lépésben a fuvarozókat érintette a BIREG kötelezettség, akik számára annyi újdonság volt, hogy az engedélyes fuvarokat egy elektronikus rendszerben a BIREG-ben is kezelni kellett.

A kötelezettség nem új keletű, az engedélyhez kötött fuvartevékenység adminisztratív kezelése eddig is létező kötelezettség volt, mind a fuvarozók mind a címzettek és feladók részéről. Ugyanakkor – annak köszönhetően, hogy a kötelezettség hatósági ellenőrzése nem volt túl hatékony korábban – a címzettek és feladók között sokan vannak, akik azzal sincsenek tisztában, hogy eddig is érintettek voltak.

A BIREG-et bevezető jogszabály 2021. január 1-vel egy hónap türelmi időt biztosított az érintetteknek, ami szimpatikus jogalkotói megoldás.

Kiket érint a BIREG kötelezettség 2021 júliusától?

2021 január eleje óta lehet tudni, hogy július 1-től a fel- és lerakóhelyek illetve a feladók és címzettek BIREG kezelési kötelezettsége is élesedni fog. Éppen ezért a 2021. július 1-én élesedő címzetti és feladói kötelezettségek megjelenésénél már nem várható ilyen türelmi idő.

Tapasztalatok szerint a fuvarozók jól vették az akadályt. Ehhez érdemes hozzátenni, hogy számukra sok újdonságot nem tartalmazott a szabályozás. Leszámítva azt, hogy az engedélyes fuvarokat a BIREG rendszerben is regisztrálni kellett.

Egészen más a helyzet a fel- és lerakók, illetve fuvarok feladói és címzettjei esetében.

Az első jelentős problémát alapvetően az jelenti az utóbbi érintetti kör számára, hogy beazonosítsa azt, hogy a szállítás amelyet megrendelt, az BIREG kötelezettség szempontjából engedély köteles fuvar-e egyáltalán.

Az ugyanis kifejezetten a fuvarozás szabályozási körébe tartozó kérdés, hogy egy fuvartevékenység elvégzéséhez szükséges-e CEMT, bilaterális engedély vagy az adott fuvar kabotázs fuvartevékenységnek minősül-e. Ebben a kérdésben a fuvarozók jellemzően képben vannak, mivel számukra alapkötelezettség ezeknek az engedélyeknek a kezelése. Ugyanakkor annak a feladónak vagy címzettnek, aki a fuvarfeladást megrendeli eddig ez a kérdés az érdeklődési körén kívül állt.

Hangsúlyozom, hogy a jogszabály a BIREG kötelezettség előtt is tartalmazott a címzettekre és a feladókra olyan jellegű kötelezettséget, hogy a tőlük induló és hozzájuk érkező szállítmányok esetében ellenőrizzék, hogy a fuvarozó rendelkezik-e ilyen jellegű engedélyekkel. Ugyanakkor azzal mindannyian tisztában vagyunk, hogy az a kötelezettség, amit a hatóság nem ellenőriz vagy nem követel meg, halálra van ítélve.   

Ilyen volt eddig a CEMT és bilaterális engedélyhez kötött fuvarok feladók és címzettek általi ellenőrzésének a kötelezettsége. A tapasztalat ugyanis azt mutatja, hogy a feladók és címzettek jelentős része csak most szembesül ezzel a kötelezettséggel, amikor a BIREG rendszer rájuk vonatkozó előírásának élesedéséhez közeledünk.

Tisztán látva tehát a jogszabályi kötelezettséget, jelenlegi információk szerint 2021. július 1-et követően:

  • a 3,5 tonnát meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépjárművel végzett CEMT és bilaterális engedéllyel végezhető,
  • valamint a kabotázs fuvartevékenység esetében

nem kizárólag a fuvarozást végzőnek lesznek BIREG rendszer kezelési kötelezettségei! Mindenkinek, aki feladóként, címzettként vagy fel- és lerakóhelyként érintett, dolga lesz a BIREG rendszerrel.

Átmeneti időre nem számíthatnak az érintettek, ugyanakkor a korábbiakhoz képest komolyabb hatósági ellenőrzésre már igen!

Mely gazdálkodókat érinti a BIREG?

Az érintett gazdálkodói kör nagyon széles. A fuvartevékenységek egy jelentős részét csak a fenti engedélyek birtokában lehet elvégezni, és téves az a megközelítés, amely a kötelezettséget csak a nemzetközi fuvarfeladatokra korlátozza. A kabotázs fuvar lényege ugyanis éppen abban áll, hogy azt nem nemzetközi fuvarként teljesítik, hanem olyan belföldet érintő fuvarról van szó, amelyben a fuvareszköz, valamint a fuvarozó honossága nem magyar.

A BIREG kötelezettség elmulasztása esetén a jogalkotó által kilátásba helyezett szankció bírság mértéke a fuvarozók esetében szállítmányonként 800.000 forint, míg a fel- és lerakóhelyek vonatkozásában 300.000 forint.      

Érdemes a hátralévő, kevesebb mint egy hónapban tájékozódni, hogy milyen módon tudja egy feladó vagy címzett felismerni a tőle induló vagy hozzá érkező fuvar esetében, hogy érintett-e a BIREG kapcsán. Amennyiben a gazdálkodót érinti a regisztrációs kötelezettség, akkor a júliusi határidőig a BIREG rendszer kezelését is el kell sajátítania a vállalat érintett munkatársainak.

Címlapkép forrása: MTI/Koszticsák Szilárd

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF