Plázapiac: vége a válságnak, vagy csak most kezdődik?

Portfolio
Egymásnak feszülő érvek, pozitív és negatív jövőképek, eltérő irányú várakozások, és parázs szakmai viták is tarkították a Portfolio.hu első, kizárólag a kiskereskedelmi ingatlanpiaccal foglalkozó Retail 2011 rendezvényét. A rendezvény az egymásnak néhol szöges ellentétben lévő vélemények miatt izgalmas, tanulságos és a résztvevők számát tekintve is sikeres eseménynek bizonyult. Egyértelmű konklúzió, egy biztos piaci stratégia, vagy a jövőbeni növekedés várható mértékével kapcsolatos várakozásokra vonatkozó egységes válasz sajnos nem született, de a többféle nézőpont közül vérmérséklettől függően válogathattak a résztvevők.
Az első szekcióban a tulajdonosi oldal kapott jelentős szerepet. A beszélgetés résztvevői voltak a top három budapesti bevásárlóközpont között számon tartott WestEnd tulajdonosa, a TriGranit kiskereskedelmi vezetője, a szintén top hármas Árkád tulajdonosának képviselője, továbbá a regionális érdekeltséggel rendelkező Portico Investment, valamint a hazai kiskereskedelmi piacon leginkább "strip-mall"-jairól ismert Mosaic hazai vezetője. Ők próbálták megválaszolni a válság nehézségeit, a jelen kihívásait, illetve a jövő lehetőségeit firtató kérdéseket.

Deutsch Krisztina, a TriGranit kiskereskedelmi vezetője elmondta, hogy a WestEndben továbbra sem okoz gondot, hogy fenntartsák a válság előtti bérleti díj szinteket, ami szerinte alapvetően azt jelenti, hogy az igazán jó retail termékek valóban ellenállnak a válság negatív hatásainak.

Hermán Róbert, a Portico Investment akvizíciós igazgatója szerint nagyon sokan elhagyják a kisker piacot, ami értelemszerűen új lehetőséget jelent bizonyos piaci szereplők számára. Ilyen piaci szereplőknek számítanak a diszkontáruházak és az alsó középkategóriás kiskereskedők. Ezzel egyetértett Deutsch Krisztina is, aki szerint jellemzően az alsó és a felső kategória viszonylag jól megy, azonban a középkategóriában komoly gondok vannak. Vagyis a TriGranit szakembere szerint a bérleti díj szintek egy jó termék esetében kiegyenlítődnek, azonban mindez a középkategória visszaszorulásával történik meg.

A Mosaic Property magyarországi ügyvezető igazgatója szerint Budapesten még elviselhető a helyzet, de vidéken hatalmas gondok vannak. Érzése szerint a vidéki bevásárlóközpontok a fővárosi vásárlóerő feléből kell megéljenek. Horváth Péter hozzátette, hogy Kelet-Magyarország ilyen szempontból még rosszabb helyzetben van, de a Dunántúlon is vannak - kiskereskedelmi szempontból - nagyon rosszul működő városok, amire példának Nagykanizsát említette a szakember. A Mosaic vezetője szerint a válság még csak most kezdődik, hiszen szerinte semmilyen makrogazdasági fundamentum nem indokolja a vásárlóerő hazai növekedését.

Gyalay-Korpos Gyula, az ECE Projektmanagement Budapest Kft. ügyvezetője arról beszélt, hogy még egy olyan stabil cégnek, mint az ECE, is mennyire meg kell küzdenie a finanszírozásért, hiszen a jelenlegi szegedi fejlesztésükhöz is 40 százalékos előbérleti feltöltöttséget követelt meg a finanszírozó.

A két kiváló és szakmailag hasznos előadás után, melyet a CBRE vezető elemzője Borbély Gábor, illetve a Wolf Theiss két ügyvédje Dr. Erdős Gábor és Dr. Tóth János tartottak, a bérlők kaptak szerepet a második felvonásban.

Berendi András, a Roland Divatház Zrt. vezérigazgatója szerint, a válságnak vége, és náluk a fejlődés mértéke már kétszámjegyű. Az előremenekülés stratégiája kifizetődött. A cég a divatpiacon a kevés nyereséges vállalkozás közé tartozik, mivel proaktívak voltak. Véleménye szerint nem probléma az új fejlesztések elmaradása, mivel eléggé telített a piac és a minőségen is még mindig van mit javítani. Berendi véleménye szerint a vasárnapi nyitva tartás már nem kérdés, de számukra a vasárnap veszteséges napnak számít, így cégként megérné a törvény, de a dolgozók közel 10%-át azonnal el kéne bocsátaniuk, ami nem lehet senkinek sem a célja.

Fajcsi Róbert, az Euronics kereskedelmi igazgatója elmondta, hogy az aranyéveknek számító 2007-es év után folyamatos zuhanás jellemezte a piacot, az idei év stabilizációs jelei után a jövőben átfordulhat pozitív irányba a tendencia, így növekedhet a kiskereskedelem volumene. Az igazgató elmondta, hogy az Euronics 62 üzletéből jelenleg is mindössze 15 van nyitva vasárnap, melyek közül mindegyiket egyedileg vizsgálták meg. Ahol nyitva tartanak, ott az igény befolyásolja ezt, így nem örülnének egy számukra negatív törvény bevezetésének.

A Drogerie Markt magyarországi cégvezetője, Görgey András úgy vélte a kommunikáció az egyik legfontosabb eszköz a stabilitás, illetve a növekedés megteremtéséhez. A dm cégvezetője szerint a bérleti szerződések újratárgyalásában inkább pozitívak a tapasztalatai, a tárgyalások végén mindig sikerült megegyezni. A hazai dm vezetője szerint, a vasárnapi nyitva tartás rövid távon igen, de hosszú távon nem érintené negatívan a forgalmat, azonban durva beavatkozásnak tartja a kívülről való ráhatást. Ezt elsősorban a piac belső folyamatainak kell eldöntenie.

Az egyik legnagyobb könyváruház, a Libri Könyvkereskedelmi Kft. expanziós vezetője Kopcsányi Zoltán szerint a válság elhúzódóban van. Az év elején még pozitív jeleket láttak, de mostanra megállt a lendület, és hosszabb távú stagnálás van kilátásban. A forgalmat jelenleg csak az akciók gerjesztik, mivel ezekre van igény a vásárlók részéről. További probléma bérlői szempontból az euró/forint árfolyama, ami 1-2 forintos elmozdulás esetén, egy nagyobb cégnek, akár milliós nagyságrendű plusz terhet jelenthet éves szinten. A Libri képviselője szerint, a vasárnapi nyitva tartás súlyos károkkal járna a forgalomban, ezért ők teljes mellszélességgel kiállnak a jelenlegi helyzet fenntartása mellett.

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF