Kétmillió embert érint az országos zajszennyezés. Te is köztük vagy?

Portfolio
Egy nagyváros sok előnye mellett az egyik legnagyobb hátránya a folyamatos zajszennyezés, ami a lakók számára főként a forgalmasabb utak mentén jelent problémát. Költözés előtt éppen ezért érdemes tanulmányozni a főváros zajtérképét, amin megnézhetjük, hogy leendő otthonunk környékén mekkora zajterhelésre kell számítanunk.

Nem csak a fülre káros az állandó zaj

Az állandó zaj különösen éjszaka okoz gondot, ugyanis 20-30 decibelnél nagyobb hangerő mellett nem lehetséges a pihentető alvás. Ma Magyarországon mintegy kétmillió ember él zajszennyezett területen. A füldugó használata ugyan valamelyest kiszűrheti az éjszakai zajokat, azonban ott, ahol a zajforrást a nehézgépjárművek közlekedése okozza a hang mellett a rezgésszint is akadályozza a nyugodt pihenést.

A jelenleg elfogadhatónak tartott határérték szerint nappal 55 decibel az a hangerő, ami még nem káros a szervezetre, ez megegyezik egy átlagos iroda zajával vagy egy csendesebb vendéglőben uralkodó zajszinttel. A tartós 85 decibelnél hangosabb környezet azonban már halláskárosodást okozhat, ide tartozik a porszívó vagy egy forgalmas utca zaja. A rendkívüli zaj pedig a visszafordíthatatlan halláskárosodás mellett idegrendszeri és agyi károsodással is jár, nem beszélve az alvási zavarokból adódó fáradtságról vagy a magas vérnyomásról, aminek a túl magas zajszint szintén lehet az okozója.

Ezek Budapest zajközpontjai

A Fővárosi Önkormányzat először 2007-ben készítette el Budapest stratégiai zajtérképét, ami nemzetközi módszer alapján mérte fel a fővárosban jelentkező zajforrásokat a különböző időszakokban. Ezek közé sorolható a közúti közlekedés, az üzemi zajforrások vagy a repülőterek zajkibocsátása, ami alapján meghatározható, hogy hol a legsürgetőbb a zajcsökkentő berendezések kialakítása.

Forrás: MTI
A közúti forgalom esetében főként a főváros forgalmas bevezető útjainál erős a zajterhelés. Ide tartozik az M1-M7 autópályák bevezető szakaszának folytatásaként a Budaörsi út, de az M3, M5 autópályák bevezető szakaszain sem jobb a helyzet. A fővároson belül a körutak a legzajosabbak, ahol az állandó forgalom miatt még éjszaka is csak kissé csökken a motorzaj. A belvárosban viszont az okozza a problémát, hogy a kisebb utcákban a lakóépületek is közelebb vannak a potenciális zajforrásokhoz. Azt, hogy az egyes kerületekben és utcákban pontosan mekkora a zajszint megnézhetjük Budapest stratégiai zajtérképére kattintva.

Azokon az útszakaszokon, ahol erre van tér, zajvédő falak segíthetnek az ott lakókon, ahol viszont erre a helyhiány miatt nincs mód, ott a nyílászárók cseréje jelenthet részben megoldást. A végső megoldás azonban sokkal inkább a zajforrások megszüntetése lenne, ami a közlekedés esetében az elektromos meghajtású járművek terjedésével várhatóan javulni fog.

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF