Ez a cég lehet a következő "kis magyar multi" (x)

Portfolio
Néhány évvel ezelőtt, 2011-ben az eOptika internetes kontaktlencse áruház elindításakor még nagy számnak tűnt az arra az évre kitűzött 15 millió forintos árbevételcél. Végül már az első évben ennek négyszerese jött össze, tavaly pedig már a fél milliárd forintot is bőven meghaladta a cég forgalma. Az alapítók nagy lehetőséget látnak abban, hogy a Magyarországon kikísérletezett üzleti modelljüket Európa más országaiban is sikerre vigyék. Most Olaszországban terjeszkednek. "Az álmunk az, hogy egy kis "magyar multit" építsünk, amely vezető szerepet szerez több nemzetközi piacon is" - mondta el Lakos Péter, az eOptika Kft. ügyvezetője.
Portfolio: Honnan indult a cég, mi volt az alapötlet és a kezdeti sikerek titka?

Lakos Péter: Egy hozzám hasonlóan közgazdasági és informatikai háttérrel bíró barátommal alapítottuk a céget. Tudtuk, hogy egy internetes kereskedelmi vállalkozást szeretnénk indítani, és így elkezdtük kutatni a megfelelő termékkört. Így született meg 2011 januárjában az eOptika.hu kontaktlencse-webbolt. Az előzetes kutatások során azt láttuk, hogy az USA-ban és Európa fejlettebb országaiban már sikeresen működik az internetes kontaktlencse-kereskedelem, míg Magyarországon még gyerekcipőben jár a modell. A világ sok országában tehát már modernizálódott a piac, de legalább sok országban - közte hazánkban is - még nem. A kontaktlencse a teljes optikai iparágnak csak egy apró szelete (a szemüvegek, napszemüvegek piaca sokkal nagyobb), de mi szándékosan választottunk réspiacot. Tudtuk, hogy sokkal könnyebb piacra lépni és talpon maradni akkor, ha induláskor csak egy termékköre fókuszálunk és abból kihozzuk a maximumot.

P.: A számok nyelvén hogyan nézett ki az indulás, és hol tartanak most?

L. P.: 2011 elején, az indulás hónapjában a kanapén ültünk, és gondolkodtunk, hogy mit várhatunk a piactól, magunktól. Emlékszem a célnak kitűzött első éves 15 millió forintos árbevételre, ami meglehetősen nagy számnak tűnt akkor. Végül annyira jól sikerült, hogy az első évet 60 millió forintos nettó árbevétellel zártuk. A tavalyi évet pedig már 550 millió forintos árbevétellel. Közben folyamatosan finomítottuk folyamatainkat, megoldásainkat. Arra különösen büszkék vagyunk, hogy 2014-ben elnyertük az "Év Internetes Kereskedője" címet.

Amikor elindítottuk a céget, a CIB-nél kedvezményes számlanyitási lehetőséget kaptunk, ami egy nagyon szimpatikus ajánlat volt számunkra, ezért tettük le a voksunkat már induláskor mellettük. Flottul ment velük az ügyintézés, és segítettek minket az elején egy kisebb összegű folyószámlahitellel, illetve ahogy nőttünk, további számlavezetési és tranzakciós kedvezményekkel tudtak hozzájárulni banki költségeink mérsékléséhez.

A kontaktlencse netes vásárlása relatív újkeletű dolog. A lencse-használók korábban hagyományos boltokban, optikákban vásárolták meg kontaktlencséiket. Az eOptika olcsóbbá és kényelmesebbé tudta tenni a vásárlást, hiszen a bolti árakhoz képest 30-70% kedvezményt adunk és a rendelést házhoz vagy az ország szinte minden településén fellelhető 3600 átvételi pontunkra szállítjuk. Mi úgy látjuk, hogy válság alatt nagyon sok fogyasztó volt kénytelen sokkal jobban odafigyelni költéseire. Mi azzal, hogy ebben segítettük őket, nagyon sok felhasználót mentettünk meg a kontaktlencse-piac számára.




P.: Mik a tervek a közeljövőre vonatkozóan?

L. P.: Egyrészt a termékkört bővítjük, például napszemüvegekkel. Másrészt nagy lehetőséget látunk abban, hogy a Magyarországon kikísérletezett üzleti modellünket Európa más országaiban is sikerre vigyük. Jelenleg Olaszországban teszteljük Nyugat-európai stratégiánkat, ahol a kontaktlencse-felhasználók tábora a magyarnál körülbelül 30-szor nagyobb. Ilyen méretekkel szembesülve reméljük, hogy a helyes modell megtalálása után gyorsan tudunk növekedni. Álmunk az, hogy egy kis "magyar multit" építsünk, amely vezető szerepet szerez több nemzetközi piacon is. Ezzel többek között azt is elérhetjük, hogy ne kelljen Nyugat-Európába mennie munkát keresnie azoknak a kiváló magyar szakembereknek, akik egy nemzetközi vállalat központjában szeretnének dolgozni.

P.: Gondolkoznak-e már azon, hogy kinek lehet a későbbiekben átadni a Stafétabotot, vagy esetleg tervezik-e a cég eladását?

L. P.: A céget az ügyfelekért, stabil működésre optimalizálva, és nem eladásra építjük. A stafétabot átadásán egyelőre nem gondolkodtunk, hiszen mi is még csak a 30-as, 40-es éveinket tapossuk és szeretnénk nagyot alkotni. Most éppen 100 millió forintos "MNB növekedési" hitelt vettünk fel a CIB Bankon keresztül, hogy a következő növekedési állomásunkig el tudjunk jutni.

A megjelenés támogatója a hazai vállalatok szakértő partnere, a CIB Bank.

Mit mond a szakértő?

Sikertényezők Szabados Richárd, a CIB KKV és Lízing Üzletágak vezetőjének szemével: - Piaci lehetőségek tudatos kezelése - Stratégiai szemléletmód - Folyamatos fejlesztések






(x)

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF