Csak két drámai kimenete lehet a Brexitnek - figyelmeztet a Ryanair-vezér

Portfolio
Amellett, hogy erősen kritizálta az új Európai Bizottság geopolitikai ügyekbeli beavatkozását a Ryanair vezére, Michael O'Leary, durva stílusban mondta el borúlátó véleményét a Brexit-tárgyalások esélyeiről is a Politico-nak egy keddi légiügyi rendezvényen.

Michael O'Leary a 2016-os Brexit-népszavazás előtt a maradáspártiak táborát erősítette, most pedig arra figyelmeztetett szókimondó stílusban, hogy a brit kormány EU-val folytatott kereskedelmi tárgyalásainak csak két gyászos kimenete lehet az ország szempontjából, hiszen „a briteknek nincs semmiféle alkupozíciója a tárgyalásokon.”

A légitársaság vezére szerint a Brexit-tárgyalások

csak kétféleképpen végződhetnek.A britek vagy felállnak az asztaltól, így magukra maradnak, és nem lesz élelmiszer a boltok rohadt polcain. Lázadások lesznek az utcákon és Boris Johnson megbukik. Vagy pedig végül megadják magukat, és belemennek bármilyen megállapodásba, amit csak egyáltalán el tudnak érni.

Az Egyesült Királyság 2020. január 31-én éjfélkor 47 év tagság után kilépett az Európai Unióból, de a gyakorlatban még tag, hiszen tagja a közös piacnak, az vámuniónak, vonatkozik rá az Európai Bíróság joghatálya és be kell fizetnie a közös uniós költségvetésbe. Közben nincs már képviselete az uniós intézményekben és minden uniós jogszabály vonatkozik még rá. Mindez legalább idén év végéig így van, ameddig a tervek szerint meg kellene állapodnia a briteknek és az EU27-nek egy 2021-től érvénybe lépő kereskedelmi megállapodás minden részletéről.

Az EU már sokszor jelezte, hogy ez a 11 hónap (valójában csak 10, hiszen most hétfőn indultak el a tárgyalások a friss mandátumok birtokában) nem lesz elég minden ügy kitárgyalására, csak egy alapvető megállapodás esélyes, ráadásul szakadék látszik az uniós tárgyalási mandátum és a brit kormány elképzelései között. Utóbbi azt szeretné, hogy miközben vám- és kereskedelmi akadályok nélkül hozzáfér továbbra is az uniós közös piachoz, aközben alávághat majd az állami támogatási, környezetvédelmi, munkavállalói, bevándorlási szabályoknak. Az EU ezt sokszori fogadkozás alapján nem fogja hagyni jól felfogott érdeke miatt, hiszen nem akar közvetlen külső határán konkurenciát teremteni magának azzal, hogy teljes piaci hozzáférés mellett valaki tisztességtelenül lazább szabályok mellett működhet.

A brit pénzügyi szektor uniós piaci hozzáférése bizonyára sérülni fog, a vám- és akadálymentes kereskedelem pedig csak akkor történhet meg, ha bizonyos garanciákat aláír a brit kormány. Ezek végülis a nagy szabályozási szabadságot, ami az egész Brexit fő ígérete, alapvetően le fogják majd korlátozni.

Enélkül csak az az út járható, hogy a britek kereskedelmi megállapodás nélkül zuhannak ki év végén az EU-ból és így a normál WTO kereskedelmi szabályrendszer szintjére kerülnek az EU szemében, akivel szemben igenis lehet vámokat és kereskedelmi akadályokat alkalmazni és ez (időlegesen) tényleg okozhat akár olyan zavarokat is, mint amikre Michael O'Leary utalt.

A két fél tárgyalási mandátumáról és az emiatt előrevetíthető nehéz egyeztetésekről az alábbiakban írtunk bővebben:

Címlapkép forrása: Horacio Villalobos - Corbis/Corbis via Getty Images

Ez a cikk "Az EU kohéziós politikájának hatásai Magyarországon - jelen és jövő" című, 2019. április 1-től 2020. március 31-ig tartó munkaprogram része, amelyet a Portfolio.hu-t kiadó Net Média Zrt. valósít meg az Európai Unió finanszírozásával. Jelen tartalom kizárólag a cikk szerzőjének álláspontját tükrözi. A munkaprogramot finanszírozó Európai Bizottság semmilyen felelősséget nem vállal a cikkben szereplő információk felhasználását illetően.

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF