Honnan lesz 4 év alatt 54 ezer villanyautó?

MTI
Portfolio
A széndioxid kvóták eladásából származó bevételt kívánja az elektromobilitás infrastruktúrájának kiépítésére és fejlesztésére fordítani a kormányzat - mondta a nemzetgazdasági miniszter szerdán, a Dunaújvárosi Főiskola tudományos hete keretében rendezett Elektromobilitás-zöld napon tartott megnyitóbeszédében.
Varga Mihály elmondta, hogy a magyar kormány által elfogadott Jedlik Ányos-terv alapvető célja az elektromobilitás elterjesztése. Megjegyezte, hogy Közép-Európában Magyarország volt az első, amely átfogó koncepciót alkotott e területen. A tervek között szerepel a belső égésű motorral hajtott járművek kiváltása plug-in hibrid és tisztán elektromos hajtású gépkocsikkal.

A miniszter jelezte, hogy 2020-ra 54 ezer elektromos járműnek kell forgalomban lennie hazánkban, ehhez azonban előbb megfelelő infrastruktúra szükséges. A kormány gondoskodni kíván a megfelelő lefedettséget biztosító nyilvános töltőállomásokról, erre az idei költségvetésben hétmilliárd forintot különítettek el.


A miniszter által meghatározott cél eléréséhez az elkövetkező 4 évben évente 12-13 ezer darab elektromos hajtású autót kellene forgalomba helyezni, ami pl. az idei év várható új személy- és kishaszonjármű piacának (az MGE prognózisa szerint 92 ezer jármű) 14,1%-a. Az újautók piacát továbbra is az állami, illetve céges beszerzések dominálják, a magánszemélyek részaránya 30% körüli, így a remélt elektromos vagy plug-in hibrid autómennyiség eléréséhez a vállalati szektor esetében erős dotációra lenne szükség, míg az állami beszerzéseket "hatalmi szóval" is ebbe az irányba lehet terelni. Az éves szinten 10 ezret meghaladó elektromos autó forgalomba helyezést még a rendelkezésre álló készletek és gyártókapacitások is befolyásolhatják, jelenleg egyik gyártó sincs felkészülve egy ekkora új megrendelés állomány kielégítésére.
Varga Mihály szerint az emberek figyelmének ráirányítása az elektromos járművekre különböző ösztönzőket követel. A Nemzetgazdasági Minisztérium hamarosan benyújtja azt a javaslatcsomagot, amelynek elfogadása után a környezetkímélő autók tulajdonosainak jövőre már nem kell regisztrációs adót fizetnie, valamint mentesülnek a különböző illetékek, gépjármű- és cégautó adó fizetése alól is. Megjegyezte, hogy jogszabály-módosítások is várhatók: a tiszta üzemű járművek könnyebben kaphatnának behajtási engedélyeket, használhatnák a buszsávokat, és díjmentesen hajthatnának fel a fizetős útszakaszokra.
A miniszter fontosnak nevezte, hogy az elektromos járművek töltésekor hasznosítható a "völgyi és mélyvölgyi időszakban keletkező" villamos energia, illetve Paks 2 megvalósulása esetén a jelentős többletkapacitások.

Varga Mihály a rendezvény keretében elektromos töltőállomást avatott a főiskola előtti téren. Avatóbeszédében kiemelte: az a céljuk, hogy év végére közel 150 nyilvános töltőállomás legyen Magyarországon. Hozzátette, hogy a kormány ösztönözni kívánja a nyilvános állomások mellett az otthoni töltés elterjedését is, ehhez pedig direkt anyagi ösztönzőket vagy adókedvezményeket kíván bevezetni.

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF