Mennyit spórolhatsz az üzemanyagon, ha elektromos autóval jársz?

Turzó Ádám Pál
Magyarország a régión belül meghatározó szerepet tölt be az elektromos töltőinfrastruktúra fejlesztésében, ugyanakkor a nyugat- és észak-európai országokhoz képest nagy a lemaradásunk. Pedig sok múlik a megfelelői infrastruktúra kiépítésén, hogyha arra törekszünk, hogy az elektromos autózás minél gyorsabban elterjedjen. Egyrészt a megfelelő számú nyilvános gyors-és villámtöltő biztonságérzetet ad a járműtulajdonosoknak, másrészt lehetővé teszi az ország átjárhatóságát és ami a legfontosabb, a közlekedéshez szükséges energia vételezését.
Magyarországon is egyre több a tisztán elektromos autó, illetve az egyelőre ingyenesen használható nyilvános gyors- és villámtöltő állomás. A felfutásban fontos szerepe van a kormány szerepvállalásának is, ma már nem csak 1,5 millió forintos állami támogatást adnak a tisztán elektromos autók vásárlására, hanem a töltőinfrastruktúra fejlesztése érdekében az önkormányzatok összesen 1,25 milliárd forintos keretösszegre pályázhatnak. Ezeken kívül pedig több olyan indirekt ösztönző is bevezetésre került, amelyek az elektromos autózás felfutását segíthetik idehaza.

A hazai töltőinfrastruktúra fejlesztése érdekében tett lépésekre egyébként nagy szükség van, a várakozások szerint ugyanis 2020-ra közel 63 ezer elektromos meghajtású jármű kerülhet a magyar közutakra, ebből durván 50 ezer személyautó lesz.

Ez a szám egyébként nagyjából megegyezik az EU által a teljes járműflottára előirányzott 1,5%-os értékkel (feltéve, ha a 2015 végén forgalomban lévő 3,2 millió darabos személyautó-parkunk nem bővül nagy mértékben a következő négy évben). Abban az esetben, hogyha elfogadjuk a Jedlik Terv által bemutatott realista várakozást az elektromos járművek darabszámára vonatkozóan és abból indulunk ki, hogy Magyarország éppen csak meg akar felelni az EU-s irányelvnek, vagyis a minden tíz elektromos autóra ajánlott 1 töltőpontnak, akkor is nagyjából 5 ezer darab elektromos töltőpontot kell majd telepítenünk a következő években.

Mennyi az annyi?

A Magyarországon értékesített teljesen elektromos autók akkumulátorai 16-33 kWh kapacitással bírnak, a volumengyártók modelljei inkább az alsó, a prémium gyártók modelljei pedig a felső határt súrolják, és hamarosan érkezik az elektromos autók új generációja, amelyeket már még nagyobb akkumulátorokkal szerelnek. Az akkumulátor kapacitásától függően a gyártók szerint ezek az autók 150-300 km-t futnak, a hétköznapi használatban tapasztaltak alapján azonban csak durván 100-200 km-es hatótávolsággal rendelkeznek.

Ez tehát azt jelenti, hogy ugyan az időjárási körülményektől és a használatbavételtől (pl. sebesség, klíma/fűtés) nagyban függ a hatótáv, de átlagosan körülbelül 15-20 kilowattóra elektromos energiából fut száz kilométert egy elektromos autó. Az autók akkumulátorát háromféleképpen lehet feltölteni:

  • A nyilvános gyors- és villámtöltőknél egyelőre teljesen ingyen tölthetnek a magyar villanyautósok.
  • Az elektromos autósok ugyanakkor legtöbbször nem a nyilvános töltőket veszik igénybe, hanem otthon töltik járműveiket. Ők most már kérelmezhetik az A2-es tarifa használatát az energiaszolgáltatóval kötött szerződésnél. Az olcsóbb, éjszakai áramnak köszönhetően egy elektromos autó durván 600 forintból képes megtenni 100 kilométert.
  • A harmadik, egyben legritkább eset, hogy az elektromos autó töltésére nappal, otthon kerül sor, de még ilyenkor is - a nappali áram tarifájával számolva - nagyjából 800 forintot kell fizetni annyi energiáért, amelyből 100 kilométer megtehető .

Tehát egy elektromos autó átlagosan 600-800 forintnyi áramból fut el 100 kilométert, ezzel szemben egy belsőégésű motorral szerelt, 6-8 literes fogyasztású benzines személyautó ezt a távot durván 2100-2800 forintból teszi meg.

Mindezeket figyelemebe véve elmondható, hogy egy elektromos autó 100 kilométerre jutó energiaköltsége nagyjából egy "hagyományos" autó üzemanyagköltségének harmadára-negyedére tehető.

Cikkünk megjelenését az MVM Magyar Villamos Művek Zrt. támogatta.

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF