Bajban a gyártók, most kell biciklit venni?

Portfolio
Felfutottak a koronavírus-járvány alatt a biciklieladások a világban, az iparági szereplők abban reménykedtek, hogy tartós lesz a trend, és autóról elektromos kerékpárra váltanak majd az emberek. Sok más fogyasztási cikkhez hasonlóan azonban a járvány elmúltával alábbhagyott a lelkesedés, felhalmozódtak a készletek, és égetni kezdték a készpénzt a vállalatok. A részvényárfolyamok zuhantak, voltak, akik tönkrementek, a vásárlók viszont csökkenő árakkal szembesültek. De hamarosan fordulhat a kocka.

Amikor a KKR kockázati tőketársaság 2022-ben felvásárolta a holland Accell Groupot, amely olyan neves márkák tulajdonosa, mint a Lapierre, a Haibike és a Raleigh, abban bíztak, hogy az egészségtudatos fogyasztók az autójukat lerakva drága elektromos-biciklikre pattannak. Ehelyett jelenleg a bicikligyártó vállalat készpénzt éget és fuldoklik a készletekben. Bár a kerékpáriparban lehet potenciál a jövőben, de a KKR-nek nehéz dolga lesz, hogy megtérüljön a 1,6 milliárd eurós felvásárlás, ami utólag, a piaci környezet változása fényében kissé túlfizetettnek bizonyult. Akkor a befektető több mint 20 százalékos prémiumot fizetett a cég részvényeinek addigi legmagasabb árfolyamához képest - írja a Bloomberg.

Az Accell Group árfolyamának alakulása a felvásárlásig

Más fogyasztási cikkekhez hasonlóan a kerékpárok iránti kereslet a világjárvány elején ugrásszerűen megnőtt, de ez a növekedés nem volt fenntartható.

Miután eleinte nehezen tudtak elegendő árut beszerezni, a kiskereskedők túl sokat rendeltek, így a készletállományok megnövekedtek. A kamatemelések súlyosbították ezeket a problémákat, mivel a vásárlók kétszer is meggondolták a kerékpárvásárlást, és az üzletek kénytelenek voltak nagy árengedményeket adni, hogy a felesleges készleteket eladják.

A japán Shimano kerékpáralkatrész-gyártó óriáscég kerékpárral kapcsolatos eladásai tavaly közel 30 százalékkal zuhantak, míg a brit Halfords Group kiskereskedő múlt hónapban profit warningot adott ki a "kihívásokkal teli" kerékpárpiacra hivatkozva. Számos gyártó, forgalmazó és kiskereskedő ment tönkre, köztük a holland VanMoof e-bike-gyártó és a Signa Sports United, amely különböző e-kereskedelmi oldalak tulajdonosa volt.

Az iparági lejtmenet a részvényárfolyamokon is nyomot hagyott, a tajvani Giant Manufacturing és a Merida Industry részvényei is több mint 25 százalékkal zuhantak az Accell felvásárlásának bejelentése óta.

Az Accell komoly problémákkal néz szembe, nagy szüksége van a pénzre, a jelentős készletfelesleg mellett a csoportnak egy költséges visszahívással is szembe kell néznie a teherbiciklis részlegénél, amelyet a múlt hónapban a holland hatóságok biztonsági aggályok miatt az értékesítés felfüggesztésére köteleztek. Az Accell már ott tart, hogy hitelezői tanácsadókat fogadott fel, hogy segítsenek nekik felmérni a lehetőségeiket - jelentette a Bloomberg a hónap elején, miután a Fitch Ratings decemberben "fenntarthatatlannak" minősítette a csoport tőkeszerkezetét.

Mindeközben az Accell költségcsökkentéssel próbálkozik, megpróbálja integrálni márkáit, és a volumenmodellek gyártását olcsóbb magyarországi és törökországi telephelyekre helyezi át. Két holland gyárat összevontak, egy németországi üzemet bezártak, és a brit egységnél létszámleépítést jelentettek be. A csoportnak azonban beruházásokra is szüksége van, hogy versenyképes maradjon.

Az új kerékpárokra vadászó fogyasztók még mindig találhatnak kedvező ajánlatot, de az iparágban tapasztalható készlethiány várhatóan idén enyhülni fog.

A kerékpártartókat és sisakokat gyártó Thule Group és a MIPS az elemzőkkel folytatott legutóbbi telefonbeszélgetések során optimistábbnak tűntek.

A hosszú távú tendenciák is biztatóak, a nagyvárosokban tapasztalható magas lopási arányok ellenére. Az elektromos kerékpárok ma már a németországi kerékpáreladások több mint felét teszik ki a ZIV adatai szerint, és átlagosan közel 3000 euróért, azaz a hagyományos kerékpárok árának mintegy hatszorosáért lehet őket megvásárolni. A lízing egyre népszerűbbé válik, segítve a megfizethetőséget, míg Franciaország például támogatja a vásárlást.

Biciklik átlagos eladási árának alakulása Németországban, euró

Címlapkép forrása: Getty Images, a képek forrása: ZIV

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF