Olyan számokat közölt magáról a CIB Bank, mintha nem is Magyarországon működne
Simák Pál elnök-vezérigazgató elmondta: jubileumi év az idei a 45 éves CIB Bank és a 25 éves CIB Lízing életében. Univerzális nagybankként piaci részesedésük alapján jellemzően az 5-7. helyet foglalják el a piacon, ugyanakkor 2023 a bank történetében a legsikeresebb év volt, ugyanis magas megtérülés mellett a nagybankok közül a legnagyobb állománynövekedést érték el.
A BANK BEVÉTELEI 25%-KAL EMELKEDTEK TAVALY, A KÖLTSÉGEK VISZONT CSAK 12%-KAL, ÍGY AZ ADÓZOTT EREDMÉNY 77%-KAL 63,9 MILLIÁRD FORINTRA NŐTT. EZ 21,5%-OS TŐKEARÁNYOS MEGTÉRÜLÉST JELENT,
más bankokhoz képest viszonylag kicsit volt az egyszeri tételek (pl. babaváró hitel fair value: +2-3 milliárd forint) hatása.
Az üzleti állományok messze a szektor átlaga felett teljesítettek:
a hitelállomány 9,0%-kal 1598 milliárd forintra, a betétállomány 12,3%-kal 2396 milliárd forintra nőtt,
miközben hitelportfóliójuk minősége az egyik legjobb a piacon: a nem teljesítő hitelek aránya 1,9%-ra csökkent, a 90 napon túli késedelemben lévő hitelek aránya 0,6%-on stagnált.
Kérdésre válaszolva Simák Pál elmondta: organikus növekedésben gondolkodnak továbbra is (hiszen akvizíciós lehetőségeket nem nagyon látnak), persze úgy, hogy az organikus növekedés ne legyen kifeszített, és ne hozzanak kompromisszumot a hitelportfólió rovására.
A bank lakossági ügyfélszáma 4%-kal nőtt, a vállalati mérsékelten csökkent, de nem a stratégiai szegmensekben. A lakossági hitelek folyósításában tavaly 12,1%-os, a személyi kölcsönöknél 5,6%-os, a babaváró hitelnél 6,1%-os részesedést értek el, a vállalati hiteleknél 4,8%-ost. A személyi kölcsönt leszámítva ezek mind magasabbak az egy évvel korábbinál. A betéti oldalon a növekedés a vállalati ügyfeleknek köszönhető, a lakossági betéteknél ugyanis csökkent a bank piaci részesedése, a vállalatoknál viszont jelentősen nőtt. A digitális ügyfelek aránya 84,1% a banknál, ez az egyik legmagasabb penetrációt jelenti Magyarországon.
Simák Pál elmondása szerint a bank négyéves stratégiai ciklusokban dolgozik, a 2022-2025 közötti jelenlegi ciklus harmadik évében vannak. A stratégia öt alappilére 1. a digitalizáció teljeskörű kiterjesztése, 2. dinamikus növekedés a hitelezésben és a díjbevételt eredményező szolgáltatásokban kiemelt ESG-fókusszal, 3. a kollégák motivációjának és elkötelezettségnek növelése egyszerűsítés és optimalizálás révén, 4. a hitelgépezet erősítése a hitelminőség megőrzése mellett, 5. az IT-architektúra korszerűsítése és stabilizálása. Simák Pál arról is beszélt, hogy az ESG kiemelt figyelmet élvez náluk, a vállalatirányításban és a hitelezésben is egyre nagyobb a hangsúlya az ilyen szempontoknak, elismeréseik jelentős részét pedig a dolgozói elégedettségnek köszönhetően kapták.
Ami a várható piaci trendeket illeti, az alábbiakat említette az elnök-vezérigazgató: 1. növekvő fogyasztó hitelezés és intenzív kisvállalati hitelezés, 2. csökkenő, de még mindig magas infláció, főleg az első félévben, 3. ESG-trendek további gyorsulása, jogszabályi megfelelés, 4 folyamatos és erőteljesen digitalizáció a teljes piacon, 5. kiber-csalás megelőzés, 6. a mesterséges intelligencia használatának erősödése.
A GDP-ben a tavalyi 0,9%-os csökkenés után 2,5%-os emelkedést várnak a bank elemzői, a tavalyi 14,0% után idén 6,7%-ra, jövőre 5,3%-ra csökkenő átlagos BUBOR-szint mellett,
ami támogathatja a hitelezést, az átlagos forintárfolyam a tavalyi 381 forint után 386 forint körül lehet.
Vállalati és lízing üzletág
A vállalati és lízing üzletágról Szabó Balázs vezérigazgató-helyettes elmondta: év végén 179 nagyvállalati és 1666 kkv-ügyféllel rendelkeztek, ez összesen 20%-os emelkedést jelent egy év alatt az 1 milliárd forint feletti cégekkel foglalkozó vállalati üzletágban. A piaci átlag felett növekedett tavaly az üzletág, 18,7 milliárd forintnyi új ESG-finanszírozást vállaltak, stabil volt a pozíciójuk a lízingben, a flottafinanszírozásban például 23%-kal növelték az új finanszírozást, a késedelmes arány itt mindössze 1,2%. Az Intesa Sanpaolo leánybanki divíziójának a bevételeihez 20% felett járultak hozzá.
A piacon a negyedik legtöbb új ügyfelet (158 darab) akvirálták az 1 milliárd forint feletti árbevételű cégek körében, piaci részesedésük ezzel 11,3% volt, idén a harmadik helyet tűzték ki célul. A bank vállalati üzletágának a hitelállománya tavaly 11,4%-kal nőtt, a vállalati megtakarítások esetében egészen magas, 21,9% bővülést mutattak fel. Hitelpiaci részesedésük 4,3%-ról 4,8%-ra emelkedett, nem teljesítő hiteleik aránya 1,7% volt. Lízingpiaci részesedésük 8,4%-on stagnált 2,6%-os újkihelyezés-növekedés és 6,9%-os portfólióbővülés mellett.
Idén a piac egészében csak minimálisan emelkedő hitelvolumenre számítanak, továbbra is limitált beruházási kedv mellett, a 2023-as vállalati mérlegek visszaesést mutathatnak, az ellátási láncok finanszírozása viszont regionálisan és globálisan is egyre fontosabb lesz. A lízing oldalon is visszafogottak a várakozások, a személyautók piaca átalakulóban van, és különösen az agráriuman pesszimisták a gépereskedők, mindez összességében stagnáló kihelyezéseket jelenthet idén.
A Portfolio kérdésére Szabó Balázs elmondta: vannak cégek, amelyek igénybe veszik a BUBOR-nak megfelelő kamatszinten felvehető piaci hiteleket (ezt a kormány és a bankok megállapodása tesz lehetővé február 1-je és április 30-a között), de ez az időszak rövid ahhoz, hogy alapjaiban írja át a vállalati hitelpiac trendjeit.