Nagy döntést hozott Brüsszel: több tízezer magyar autós örülhet ennek

Portfolio
Uniós nagyprojektek támogatásáról döntött ma az Európai Bizottság és ebbe a csomagba a budapesti M0 körgyűrű déli szakaszának fejlesztése is bekerült, amely a brüsszeli testület döntése értelmében 105,5 millió eurónyi, mintegy 34 milliárd forintnyi támogatásra számíthat - derül ki a brüsszeli testület közleményéből.
Az Európai Bizottság ma 4 milliárd euró összegű beruházási csomagot fogadott el, melynek 10 tagállam - köztük Magyarország is - a kedvezményezettje. A ma született döntés értelmében az EU 25 nagyszabású infrastrukturális projekt megvalósítását támogatja Bulgáriában, Csehországban, Görögországban, Lengyelországban, Magyarországon, Máltán, Németországban, Olaszországban, Portugáliában és Romániában.

A kohéziós politika keretében támogatott projektek a szakpolitikai területek széles körét felölelik: az egészségügy, a közlekedés, a kutatás, a környezetvédelem és az energiaügy területére is kiterjednek. A nemzeti társfinanszírozással kiegészítve a projektek megvalósítását szolgáló beruházás összértéke eléri a 8 milliárd eurót.

Magyarországon az EU 105,5 millió eurót (közel 34 milliárd forintot) biztosít a kohéziós politika keretében a budapesti M0-s körgyűrű déli szakaszának fejlesztésére. A fejlesztés az M0-s autóút 11,55 kilométeres szakaszát érint majd.

Az M0-s déli szektorában a felújítási munkálatok konkrétan a 11,65-től a 23,2 km-ig zajlanak majd. A munkálatok során meg fogják erősíteni a teljes szakaszon az útburkolatot, felújítanak több közművet és 2 hidat (a Hárosi-Duna-hidat és a Soroksári-Duna-hidat), ezenfelül pedig új kerékpárutakat építenek majd ki. A projektnek köszönhetően javulni fog a közlekedésbiztonság, és le fog rövidülni az érintett területen naponta közlekedő 90 000 jármű menetideje. Mivel a fejlesztés eredményeként a forgalom elterelődik a városközponttól, a forgalmi torlódások is mérséklődnek majd, ami a károsanyag-kibocsátás csökkenése révén kedvező hatást fog gyakorolni a környezetre.

Munkások az M0-s autóút déli szakaszán, az M6-os kihajtójánál 2019. március 5-én. Április elejétől megkezdődik az M0 autóút déli szektorának felújítása, az 1-es főút és az M5-ös sztráda közötti szakaszon új forgalmi rend lép életbe.
A mai brüsszeli döntéssel párhuzamosan kiadott összefoglaló szerint a 2014-2020-as uniós ciklusban összesen már 15 magyarországi nagyprojektet hagyott jóvá az Európai Bizottság, amelyek ágazati megoszlását és a hozzájuk tartozó uniós és magyar költségvetési összegeket az alábbi táblázat tartalmazza. Amint látható: a 15 fejlesztés teljes projektköltsége közel 3,2 milliárd euró, amelyből az EU költségvetése kicsit több, mint 2 milliárd eurót áll.

Mik azok az uniós nagyprojektek? A nagyszabású infrastrukturális projektek (ún. nagyprojektek) 50 millió eurónál (a közlekedési projektek esetében 75 millió eurónál) nagyobb értékű projektek, amelyek finanszírozása a kohéziós politikai alapokból történik. Méretükre való tekintettel az ilyen projektek megvalósítására irányuló javaslatokat a Bizottság egyedileg értékeli ki és bírálja el. A 2014-2020-as programozási időszakban EU-szerte 258 nagyprojekt részesül uniós finanszírozásban. Az ezekhez a projektekhez nyújtott uniós hozzájárulás 32 milliárd eurót tesz ki.

Címlapkép és kép forrása: MTI/Koszticsák Szilárd
Ez a cikk "Az EU kohéziós politikájának hatásai Magyarországon - jelen és jövő" című, 2019. április 1-től 2020. március 31-ig tartó munkaprogram része, amelyet a Portfolio.hu-t kiadó Net Média Zrt. valósít meg az Európai Unió finanszírozásával. Jelen tartalom kizárólag a cikk szerzőjének álláspontját tükrözi. A munkaprogramot finanszírozó Európai Bizottság semmilyen felelősséget nem vállal a cikkben szereplő információk felhasználását illetően.

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF