Kiderült, kik a magyarok kedvenc fintechcégei

Portfolio
A magyar lakosság 77%-a használt már fintech fizetési szolgáltatást, banki fintech szolgáltatást csak 13 százalék, különösen a 40 év alattiak és a nagyvárosi lakosok fogékonyak a neobankokra.

A fintech szolgáltatók régóta jelen vannak a magyar piacon, de egyelőre csak a fizetési szolgáltatások területén tudtak komolyabb piaci jelenlétet elérni. Valamilyen fintech fizetési szolgáltatást a 18-69 éves magyar lakosság háromnegyede használt már a Scale Research Bankindex kutatás 2021 évi adatai alapján, különösen magas arányban a 40-49 évesek és a megyeszékhelyen élők. A fintech banki szolgáltatások használata még csak a lakosság hatodára jellemző, 2021 év végén honfitársaink 13 százaléka állt kapcsolatban valamilyen fintech bankkal, nagyobb arányban igaz ez a 40 év alattiakra, a felsőfokú végzettségűekre, valamint a Budapesten vagy megyeszékhelyen lakókra.

A fintech cégeket jellemzően pénzküldésre vagy vásárlásra használjuk. Minden harmadik honfitársunk küldött már pénzt  vagy bonyolított bankkártyás vásárlást a segítségükkel, különösen a férfiak nyitottak e téren. Az interneten már a lakosság több, mint negyede szokott fintech bevonásával vásárolni, devizát viszont már csak minden tizedik személy vált fintech segítségével, ezen a területen is a férfiak az élenjárók. Mobilfeltöltést vagy bitcoin vásárlást már csak honfitársaink huszada végez, vagy végzett már fintech szolgáltatók közbeiktatásával, utóbbi tevékenységet a budapesti személyek nagyobb arányban.

Megtakarításait a felnőtt magyarok 5 százaléka kezeli valamelyik fintech banki szolgáltatónál, nagyobb affinitást mutatnak ez irányába a 30 év alattiak és a budapesti lakosok. Hitelkártyás vásárlást vagy részvény vásárlást kevesebb, mint a lakosság huszada bonyolít fintech cégen keresztül.

  1. A legnagyobb felhasználói táborral a PayPal rendelkezik Magyarországon, a lakosság közel kétharmada, 4,4 millió fő tekinthető ügyfelének vagy próbálta már ki a szolgáltatásait.
  2. Második helyen a Simple szolgáltatás áll, 21%-os piacrészesedésével 1 millió főt meghaladó felhasználói körrel.
  3. A Revolut mint neobanki szolgáltató 12%-os piaci jelenléttel dobogós helyezést ért el, népszerűbb a szolgáltató a fővárosiak, a 40 évnél fiatalabbak és a férfiak körében.

A Revolutot 800 ezer fő már használja hazánkban, Barion-t több mint 700 ezren. GooglePay-t a lakosság 9 százaléka, ApplePay-t 6 százaléka 2021 végén – utóbbi szolgáltatást nagyobb arányban használják a 30 évnél fiatalabbak, valamint a nagyvárosi lakosok. Bitcoin-t 400 ezer főt meghaladó célcsoport vásárolt fintech szolgáltatón keresztül, a Transferwise szolgáltatásait negyedmillióan veszik igénybe, ami a lakosság 4%-a. A többi neobank piaci jelenléte még csak marginális a hazai lakosság körében.

A fintech szolgáltatók először a pénzügyi, fizetési tranzakciók területén érik el az ügyfeleiket, hiszen ezen a területen tudnak könnyen az ügyfelek számára előnyös ajánlatokkal előállni. Ez történt a magyar piacon is, ahol az aktív, felnőtt korú lakosság nagy részét már elérte valamelyik fizetési fintech szolgáltató. A nagy kérdés, hogy a második szintre, azaz a neobanki szolgáltatások igénybevételére az ügyfelek mekkora része lesz hajlandó a következő pár évben. A fintech banki szolgáltatások iránti nyitottság sokakban már megvan, de a tényleges használat még csak a lakosság egy kis részénél jelent meg, közülük is sokan jellemzően fizetési tranzakciók bonyolítására vagy devizaváltásra használják a fintech banki szolgáltatókat – értelmezi az eredményeket Schauermann Péter, a Scale Research Ügyfélkapcsolati igazgatója.

Nagy kérdés, hogy milyen növekedési pályát követ majd a fintech bankok használata Magyarországon, mennyire tud a többi márka felzárkózni a Revolut mellé. A Revolutnak, amely már jelentős ügyfélbázissal bír és bejelentette a banki működés elkezdését, jó esélye van az ügyfelek az összetettebb banki termékek irányába történő migrálásában. A Revolut sikerét követően a többi neobank számára is könnyebb lesz a piaci növekedés, ami a banki piaci verseny ösztönzésében is segíthet majd.

A Bankindex kutatásról

A Scale Research Bankindex kutatása a 18-69 éves magyar lakosságra reprezentatív, hullámonként 1000 fős, online kérdőíves kutatás keretében monitorozza a magyar lakossági banki piac trendjeit, az ügyfelek elvárásait, valamint termék- és csatornahasználatának változásait.

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF