Gazdaságos olimpia? A franciák már most dupla költségektől félnek

Portfolio
Jelentősen meghaladhatják az eredeti terveket a közlekedési infrastruktúra beruházásai Párizsban a 2024-es olimpia előtt - írja a Bloomberg egy most megjelent auditjelentésre hivatkozva. Ráadásul az sem biztos, hogy a francia főváros új metróvonala elkészül a hat és fél év múlva esedékes játékokra.
A Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) közgyűlése tavaly szeptemberben döntött arról, hogy 2024-ben Párizs, 2028-ban pedig Los Angeles rendezheti a nyári olimpiát. Előbbi eseményért sokáig Budapest is versenyben volt, végül egy országos népszavazási kezdeményezés húzta keresztül a kormány számításait, így visszalépett a magyar pályázat.

A nyári olimpiákhoz eddig is hozzátartoztak az elszálló kiadások és a csúszó beruházások, a jelek szerint nem lesz ez másként Párizsban sem. A héten jelent meg egy jelentés, mely felhívja a figyelmet arra, hogy a kiadások növekedése már most fenyeget, és a határidők is szorítanak, ami csak tovább növelheti a költségeket.

A kritikák elsősorban a Grand Paris névre keresztelt közlekedési programot illetik. A jelentés szerint a program költségei akár 38,5 milliárd euróra is nőhetnek, ami a duplája a 2010-ben megállapított eredeti büdzsének. A legrosszabb lehetséges forgatókönyv pedig már azzal számol, hogy az olimpia költségei 2100-ig megterhelik majd a francia államadósságot. Emellett a jelentés készítői szerint nem biztos, hogy elkészül az új metróvonal, mely kulcsfontosságú lenne az olimpia szempontjából.



A várakozások szerint a közlekedésfejlesztési programból legnagyobb részben a francia építőipari cégek profitálnak majd, a Vinci, a Bouyges és az Eiffage építhetik Párizs utóbbi 150 évének legnagyobb fejlesztését. A programban 200 kilométernyi új metróvonal épülne 68 új állomással, a fő cél, hogy a külvárosi kerületeket jobban bekapcsolják Párizs vérkeringésébe.

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF