Új krémet fejlesztettek ki a kutatók - Legyőztünk a Lyme-kórt?

Portfolio
Az Egyesült Államokban óránként 54 új Lyme-kóros esetet diagnosztizálnak, és bár a legtöbb esetben az antibiotikumos kezelés hatékony, körülbelül a betegek tíz százaléka számára nem nyújt megoldást. Az MIT és a Helsinki Egyetem kutatói egy új, emberi verejtékben található fehérjén alapuló krémet fejlesztettek ki, amely ígéretes kezelést jelenthet minden Lyme-kóros beteg számára - írta a 24.hu.

Az Egyesült Államokban óránként átlagosan 54 új Lyme-kóros eset kerül diagnosztizálásra. Ennek a betegségnek a kezelésére általában antibiotikumokat alkalmaznak, amelyek többségében hatékonyak, azonban körülbelül minden tizedik beteg esetében nem hoznak eredményt. Michal Caspi Tal, az MIT kutatójának tanulmánya szerint ezek a betegek jelenleg kezelés nélkül maradnak.

Egy új kutatás során, amelyet a Helsinki Egyetem és az MIT tudósai végeztek, egy innovatív megközelítést fedeztek fel a Lyme-kór kezelésére. Az Interesting Engineering által ismertetett tanulmányukban bemutatták, hogy

az emberi verejték egy bizonyos fehérjét tartalmaz, amely krém formájában alkalmazva minden betegnél hatékony lehet a Lyme-kór ellen.

A Lyme-kórt két fő baktériumtípus okozza: a Borrelia burgdorferi és a Borrelia mayonii, amelyek fertőzött kullancsok nyálában találhatóak. Ezek a baktériumok súlyos tünetekhez vezethetnek az emberi szervezetben, mint például láz, bőrkiütés és fejfájás, illetve hosszú távú fertőzés esetén arcbénulás, agyhártyagyulladás és idegkárosodás is előfordulhat.

A Nature Communications folyóiratban közzétett kutatás során több mint 400 ezer ember genomját elemezve három fehérje került azonosításra, amelyek kapcsolódhatnak a Lyme-kórhoz. Ezek közül kettő már korábban is ismert volt, de az SCGB1D2 nevű fehérje meglepetést okozott a kutatóknak, mivel ez az emberi verejtékben is megtalálható, ezen felül gyulladáscsökkentő, valamint immunválaszt befolyásoló tulajdonságokkal rendelkezik. Az elemzés alapján arra jutottak, hogy ez a fehérje védelmet nyújthat a Lyme-kór ellen. Egértesztek során megfigyelték, hogy az állatok egészségesen maradtak több mint egy hónapig anélkül, hogy újból megfertőződtek volna.

Tal és csapata szerint SCGB1D2-t tartalmazó krémek enyhíthetik az antibiotikum-rezisztens Lyme-kór tüneteit. A kutatócsoport további vizsgálatokat tervez annak érdekében, hogy megvizsgálják ennek a fehérjének más fertőzésekre való alkalmazhatóságát is.

Címlapkép forrása: andriano_cz via Getty Images