Nem bír felállni a padlóról Németország, és a kilátások sem túl fényesek

Portfolio
Februárban a negyedik egymást követő hónapban csökkent a kiskereskedelmi forgalom Németországban, ez alapján pedig nem látszik, hogy miképp állhat idén fogyasztás-vezérelt növekedési pályára Európa legnagyobb gazdasága. Az ING elemzője szerint a reálbér-emelkedés mellett a nyári foci EB-ben bízhatnak a németek, de ennek hatása a gazdasági növekedésre kérdéses.

A német kiskereskedelmi eladások volumene februárban (szezonalitástól és naptárhatástól tisztítva) 1,9%-kal este az előző hónaphoz képest, az előző évhez viszonyított visszaesés 2,7% volt. Havi bázison ez már a negyedik egymást követő visszaesés, vagyis a német gazdaság nincs kint a vízből.

Európa legnagyobb gazdasága gyengélkedik, 2022 közepe óta stagnál. Legnagyobb mértékben az ipar húzta vissza a gazdaságot, de a gyengélkedésben nagy szerepe volt a lakossági fogyasztás visszaesésének, a magas megtakarítási hajlandóságnak is. A friss felmérések szerint utóbbi 2008 óta nem látott csúcson van, ami semmiképp nem jó jel. Németországról mi is írtunk egy nagy elemzést.

Az optimista szcenáriókban a német fogyasztás felpattanása húzza fel leginkább a növekedést, erre viszont egyelőre nincsenek jelek.

Történelmi visszatekintésben a fogyasztás ritkán adta a német növekedés húzóerejét, kivéve a 2010-es évek elején bekövetkező euróválság és a 2020-as koronavírus-válság közti időszakot, amit gazdasági csoda 2.0-ának neveznek, valamint 2022-t, amikor a koronavírus-lezárásokból történő nyitás felpörgette a lakossági költekezést – emlékeztet gyorselemzésében az ING Bank elemzője, Carsten Brzeski.

Idén évtizedek óta a legjelentősebb reálbér-emelkedés történhet Németországban, ami valóban felébresztheti a fogyasztási hajlandóságot, miközben a geopolitikai kockázatok, hazai politikai folyamatok és a magasan ragadt árak továbbra is megtakarításra ösztönözhetik a lakosságot – figyelmeztet Brzeski, hozzátéve:

az ING nem számít arra, hogy a német gazdaság idén fogyasztás-vezérelt növekedési pályára áll.

Egy érdekes megjegyzést is tesz Brzeski: a német válogatott legutóbbi két váratlan győzelme (az elemző nem említi, de a Nationalelf Franciaországot és Hollandiát győzte le barátságos meccseken) felkeltheti az érdeklődést a hazai rendezésű Európa-bajnokság iránt (ahol egyébként – és ezt az elemző szintén nem említi – Magyarországgal van egy csoportban a német válogatott), ezzel pedig a fogyasztás is nőhet.

Persze Brzeski azonnal hozzáteszi, hogy bár nem akar ünneprontó lenni, de a nagy sportesemények hazai gazdaságra gyakorolt hatása nem egyértelmű. (Mi azért reméljük, hogy a magyar válogatott ünneprontóként lép majd fel, és legyőzi a házigazda németeket a csoportban.)

Címlapkép forrása: (c) Copyright 2022, dpa (wwwdpa.de). Alle Rechte vorbehalten via Getty Images

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF